Heisann!
Jeg skal bygge en uisolert stall 15x9 m, ca 3,5 m høy (til sammen svill til hanebjelke), et tak med ca 45 graders helling (det skal ha et gammeldags utseende), så det blir vel ca 8 m til mønet. Takbekledning blir fibercementplater som legges direkte på lektene mellom takstolene (det blir altså ingen undertak).
Nå vurderer jeg diverse arbeids- og kostnadsbesparende tiltak, som selvsagt ikke må påvirke holdbarheten. Et slikt tiltak er avstanden mellom vegglektene. Kan man øke til ca 1 m mellom, eller kanskje 1,2 m? Dels sparer jeg arbeid og materialer, men jeg tror også det ville se finere ut og ikke så "tettpakket" om man setter lektene litt mer spredt.
Den opprinnelige planen var å bruke 2"x5" til de stående vegglektene, og til hanebjelken en liggende (på høykant) 2"x6" og så en liggende 2"x5" (materialene kommer fra en "bonnesag", så det er ikke i centimetermål).
Veldig takknemlig for deres synspunkter!

Skal du ha plate materiale på veggene kan vel deres mål påvirke, eller?

Nei, ingen plate materiale på innsiden.

Mikael_L
Hva skal du ha på veggene, og hva må de tåle senere? (Sparkende hester og hestedytt?)

Skal du ha gipsplater kan du ikke ha større avstand enn cc60 cm.

Skal du ha råspont og aksepterer litt ustabile vegger, kan du sikkert ha opptil cc120 cm.

Har du tenkt å lage vegger av 45 mm tykt regelvirke, kan du enten ha stor cc, eller bruke virkeets dimensjon til å få veldig solide vegger.

Så spørsmål; hva har du tenkt på veggene? masonitt, OSB, gips, jomfruplank, treplank/regel osv
Og hva trenger veggene å tåle, har du tenkt å feste ting i veggene osv.

Jeg har vært med og bygget stall for cirka 10 år siden, og da var det snarere tettere regelverk som gjaldt med tanke på hestenes krefter. Jeg vil huske at vi satte formplyfa på CC40 på utsatte områder og OSB på cc90 på andre.

S
akkurat tettere og gjerne formplyfa på veggene. finnes sikkert regler for hvordan du skal bygge stallen. var med på å bygge en stall for kyr, va mye tilpasninger og regler der

Takk alle sammen!
Innledningsvis vil den bli brukt til sauer og fungere som en eneste stor liggehall, så vi vil ikke tilpasse interiøret til hester. Hvis vi senere bygger bokser til hester, er det formplyfa vi tenker å bruke, men det er som sagt noe vi eventuelt gjør om noen år.
Jeg mener mer bygningens konstruksjon, hvordan tåler den en større avstand mellom bjelkene med tanke på all ytre påvirkning som den utsettes for (taktekkingens vekt, vind, snø)?

Bödde skrev:
...
Nå vurderer jeg diverse arbeids- og kostnadsbesparende tiltak, som selvfølgelig ikke skal påvirke holdbarheten. Et slikt er avstanden mellom veggstendere. Kunne man utvide til ca 1 m mellom, eller kanskje 1,2 m? Dels sparer jeg arbeid og treverk, men jeg tror også det ville blitt penere og ikke så "plåttrigt" hvis man satte stenderne litt løsere.
Den opprinnelige planen var å bruke 2"5" til de stående veggstendere, og til hanebjelken en liggende (på høy kant) 2"6" og så en liggende 2"5" (treverket kommer fra en "bonnasåg", så det er ikke centimetermål).
Veldig takknemlig for deres synspunkter!
Det høres ut som du ikke har tenkt å ha noe innvendig kledning i stallen, ellers synes det jo ikke hvor tett stenderne står.
Og det burde jo bli en ganske skranglete konstruksjon uansett avstand mellom stenderne når "pållarna" blir sultne og begynner å bråke.

Å sette 2"x5" c-c 1200 blir jo omtrent som å ha 2"x2" c-c 600 så det høres ikke ut som en stabil konstruksjon.

Jeg har nettopp bygget en liten 50 m2 stall med 45x120 stendere c-c 600, og med liggende 22 mm rupanel som innerpanel.
Har visstnok ikke utsatt den for hestespark ennå, men det føles rimelig stabilt.

Med så høye vegger som 3,5 m ville jeg nok heller ha gått opp i dimensjon.

KnockOnWood skrev:
Det høres ut som du ikke tenker ha noen indre veggbekledning i stallen, ellers synes det jo ikke hvor tett stenderne sitter.
Og det burde jo bli en ganske skranglete konstruksjon uansett stenderavstand når hestene blir sultne og begynner å krangle.

Å sette 2"x5" c-c 1200 blir jo omtrent som å ha 2"x2" c-c 600 så det høres ikke ut som en stabil konstruksjon.

Jeg har nettopp bygget en liten 50 m2 stall med 45x120 stendere c-c 600, og med liggende 22 mm råspont som innerpanel.
Har riktignok ikke utsatt det for spark fra hester ennå, men det føles ganske stabilt.

Med så høye vegger som 3,5 m ville jeg nok heller gått opp i dimensjon.
Du mener å kjøre 2"x6" og stendre cc 60?!

Bödde skrev:
Du mener å kjøre 2"x6" og regel cc 60?!
Ja, det ser jeg som et minimum.

Men jeg forstår ikke helt hva du skriver:
Er det en liggehall eller er det et stall?
Bare en enkel plankevegg med kun utvendig panel, eller en skikkelig regelvegg?

Og de 3,5 meter høye veggene: Hva gir dem stabilitet?
For at det skal bli en stabil konstruksjon må jo reisverk og paneler samvirke.

Men nå er jeg ingen konstruktør.
Kanskje du skulle prøve å få kontakt med noen som er kyndig.
Alt. "sniktitte" på lignende konstruksjoner som har stått noen år :)

Mikael_L
Jeg er enig, du bør nok se over hele dimensjoneringen litt mer, når jeg tenker etter og ser på de opplysningene du har gitt. Jeg antar at du kommer til å stille takstoler den korte veien over bygningen. Uansett vil du med 9 meters bredde få ganske betydelige linjelaster, jeg tipper litt mellom tommelen/pekefingeren på 20kN/meter eller mer.

Og så er det høyt = lange bjelker = knokkelengden lang = svakt og lettknekt.

Så du må se litt mer på hvilken dimensjon du trenger for å klare lastfallet knekk, da særlig i sterk retning. Og i den svake retningen må du iverksette stabiliserende tiltak, eller velge dyre limtrestolper som stående regelverk.

Deretter (eller samtidig, for man kan velge sterke bjelker som bærer rett under takstoler, evt. bjelkelinje ved hammertaket og la lasten også bæres av mellomliggende bjelker) kan du velge innvendig veggmateriale og bjelkers cc-mål.

Her er to dimensjoneringstabeller som du kan begynne med, for å få litt inntrykk av hvilke dimensjoner som trengs.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181

KnockOnWood skrev:
Ja, det ser jeg som et minimum.

Men jeg forstår ikke helt hva du skriver:
Er det en liggehall eller er det en stall?
Bare en enkel plankevegg med kun utvendig panel, eller en skikkelig regelvegg?

Og de 3,5 meter høye veggene: Hva gir dem stabilitet?
For at det skal bli en stabil konstruksjon må jo reisverk og paneler samvirke.

Men nå er jeg ingen konstruktør.
Kanskje du skulle prøve å få kontakt med noen kyndige.
Evt. "sniktitte" på lignende konstruksjoner som har stått noen år :)
Jeg kanskje uttrykte meg rart :)
Legger ved bilde sett ovenfra, noe jeg selvsagt skulle gjort fra starten. Beklager for det...
Plantegning med mål som viser to rom: "Djur" og "Foder etc." med en delt dør og ulike dimensjoner oppgitt, inkludert 15x9 meter.

Regeldimensjonen kommer fra en snekker som jeg snakket med da jeg bygde til huset. Det bygget var 9 m langt og 7.5 m bredt, det var derfor jeg tenkte slik innledningsvis (altså før jeg spurte ekspertise/r) at det var ok med samme dimensjon på reisverket. Foruten bjelker syll, stående bjelker og hammarband, tilkommer selvsagt skråbånd i de fire hjørnene og fire (tenkte jeg) liggende bjelker å spikre kledningen i, og så kledningen. Det kommer ikke til å svaie akkurat, men det må sikkert opp i dimensjon og det er nok tryggest å beholde de stående bjelkene på cc 60...

Mikael_L skrev:
Jeg er enig, du bør nok se over hele dimensjoneringen litt mer, når jeg tenker etter og ser på de opplysningene du har gitt. Jeg antar at du kommer til å plassere takstolene kortveien over bygget. Uansett vil du med 9 meters bredde få ganske betydelige linjelaster, jeg tipper litt mellom tommelen/pekefingeren på 20kN/meter eller mer.

Og så er det høyt = lange bjelker = knekkelengden lang = svakt og lettknekkt.

Så du må se litt nærmere på hvilken dimensjon du trenger for å klare lastefallet knekkning, da spesielt den sterke retning. Og i den svake retning må du ta stabiliserende tiltak, eller gå for dyre limtrestolper som stående regelverk.

Så etter det (eller riktignok samtidig, da man kan velge sterke bjelker som bærer direkte under takstolene eller bærelinje ved avlastningsbåndet og la lasten også tas av mellomliggende bjelker) kan du velge innendørs veggmateriale og bjelkenes cc-mål.

Her er to dimensjoneringstabeller som du kan begynne med, for å få en liten forståelse for hvilke dimensjoner som trengs.
[lenke]
[lenke]
Ja, akkurat, det er den korte veien jeg legger rakstolene over. Legger ved bilde her også... Plantegning med mål som viser to rom: "Djur" og "Foder etc." med en delt dør og ulike dimensjoner oppgitt, inkludert 15x9 meter.

Jeg har tilgang til ca 20 x 20 cm-stolper som jeg har vurdert å bruke direkte under takstolene, jeg kanskje burde gjenoppta den ideen...

Takk for den eminente listen! Nå har jeg i hvert fall en forståelse av dimensjonene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.