ZipLock skrev:
Bruker ikke innertak være festet både i taket og veggene? TS må vel få opp lekter på veggene uansett hvordan han gjør det?
Ikke nødvendigvis.

Jeg har satt opp innertak som kun er festet i lekter skrudd i taket.

Formentlig skal TS ikke senke taket så mye, bare så spottene får plass.

Og for å knytte til Mikael_L i kommentar #8:
Hvorfor ikke bare lime opp lekter i taket. Ferdig.
Men jeg ville brukt trelekter. Jeg kanskje er litt gammeldags :)

PS
I kommersielle bygninger er innertak så godt som unntaksfritt festet i pendler opphengt i taket.

Eneste jeg vet som har gjort noe av naboene har hyret håndverkere. Så eneste måten er å bore et stort jævla hull i veggen og se inn for å finne ut hva slags materiale det er?:banghead: Skal man sende det på analyse i et laboratorium også?:)

men alvorlig nå; den delen som bare består av porøst materiale og der veggen er 10 cm tykk...hvordan kan man gjøre der for å feste på beste måte?

På andre steder som virker å være litt mer stumme...forsøke å bore slik at man kan plugge med 75 mm og skru med kanskje...80 mm? hvis ikke boring med vanlig bor går, så bruke slagbor?

Sist redigert:
Mikael_L
Jeg trodde at det var tak som innfestingen skulle skje i.
Men er det en 10cm tykk vegg som er "håpløs", så kan det nok være en lettbetongvegg da.
For det er virkelig et håpløst materiale.

Det går raskere å rive veggen og bygge den opp med et bedre materiale i stedet. ;) nesten ...

Mikael_L skrev:
...
Men er det en 10cm tykk vegg som er "håpløs" så kan det nok være en lettbetongvegg da.
For det er virkelig et håpløst materiale.
...
Det der er vel likevel litt bullshit. Finnes utmerkede festemetoder for lettbetongvegger som blir like holdbare som innfestinger i alle andre materialer.

Det TS antagelig har støtt på er tykke lag av gammel porøs puss. Puss er derimot litt av et håpløst materiale å feste ting i.
Rimeligvis leter TS etter et underliggende materiale som er av en annen type enn ren puss og fester med en passende metode i dette.
Eller limer....

Hvordan identifiserer jeg materialet i denne relativt tynne delen av veggen da? Min drill går vel kanskje inn 5 cm, men burde ikke den dybden være nok hvis den totale tykkelsen er 10 cm eller litt under det? Jeg er redd for at hvis materialet er så porøst og veggen ikke så tykk, at jeg kanskje får en sprekk inn mot badet hvis jeg borer dypere. Det er bare grått som kommer ut for øvrig. Har allerede festet (forsøkt) skinnen en gang, pluss at det stod en gammel elektrisk list der tidligere, så mange flere forsøk får jeg nok ikke, for veggen ser snart ut som den er hentet fra andre verdenskrig.

Sist redigert:
Om jeg ikke har misforstått det hele så er vel veggen nettopp fra andre verdenskrig (1940-tallet) så da stemmer jo utseendet i alle fall. Men da kan det være akkurat slik at veggene er bygget opp med en trestamme av bord (spräckpanel) og deretter utstyrt med vassmatte og puss fra nevnte tid. Da er det ikke mye annet å gjøre enn å forsterke veggen med OSB eller henge i taket.

• Liker
ByggNiclas
  • Laddar…
haha ja sant, jeg siktet også på antallet borehull (kulehull) men uansett med eller uten så er den jo fra den perioden:). Ok, ja akkurat hvordan de er bygd opp kan man jo bare gjette. Men kan det være så også i denne delen som er mot badet? En innervegg rett over døren mot badet? Burde jeg ikke ha truffet på tre da når jeg boret inn 5cm?

Sist redigert:
bør jo nevnes at jeg også har fått ut oransje/rødt 'støv' litt lenger ned på samme vegg. Så kanskje tegl de første metrene av veggen og så resten når badet grenser på andre siden kanskje bare er lettbetong da?

Om jeg får problemer med pussvegger pleier jeg å gjøre på en av følgende måter:

1. Borre med en for liten bor - hullet blir uansett alltid for stort. 5mm pleier å fungere for 6mm plugg, 6mm bor for 8mm plugg osv.
2. "Lime" i pluggen. Borre riktig størrelse på hullet. Blås rent hullet og fyll det med sparkel, mørtel eller hva slags blanding du har tilgjengelig og trykk i pluggen. La tørke. Skru i skruen.
3. Lange skruer. Pussen sitter alltid fast på noe - er det tre, bor inn til treet og bruk lange treskruer. Er det tegl, bor så hele pluggen får plass i teglsteinen, putt inn pluggen så hele kommer inn i teglet og bruk lange nok skruer til å ekspandere pluggen korrekt på sin plass inne i veggen.

Ingen av disse metodene er by-the-book, men de fungerer utmerket for lettere innfesting, kabelklammer osv.

Er det en teglvegg og man skal feste noe med en horisontal skrurad kan man også bande på at man havner akkurat i mørtelen mellom to rader teglstein. Å flytte hullraden et par centimeter opp eller ned løser det problemet.

Sist redigert:
  • Liker
ByggNiclas
  • Laddar…
Så bra med et konkret tips, takk!

Nå er det jo slik at dette gjelder senking av et tak og dette er en skinne som skal festes i veggen, holder det? Hvilken lengde anbefales på skruen?

Jeg tror ikke jeg helt forsto punkt 2 ovenfor: "lime i pluggen" mener du lime i det tidligere oppborede "mindre" hullet? så bore riktig størrelse og så blåse rent og fylle med sparkel etc og så i med plugg?

En fundering: Hvordan fungerer ekspander funksjonen hos pluggen om man tidligere har limt i borehullet? er ikke limet ganske fast, kan den ekspandere da?

"Lim i pluggen" er metoden jeg ofte bruker når jeg for sent oppdager at materialet der jeg trengte å feste en skrue bare ble til støv så snart jeg satte på boremaskinen. Kan jeg da ikke bore et nytt hull, finnes det ikke så mange alternativer – det er jo allerede et altfor stort hull der jeg vil skru. Da pleier jeg å fylle hullet med sparkel eller en eller annen type mørtel. Jeg tar ganske enkelt det jeg har for hånden. Mørtel pleier å bli best, men det funker med det meste. Deretter trykker jeg i pluggen i den myke mørtelen/sparkelen/... og lar det tørke. Så er det bare å skru.

Om dette holder for ditt formål – ingen anelse. Jeg bor i et hus fra tjueårene med meget porøse vegger her og der, så jeg har ofte ikke så mye valg. Går det, så går det, og går det ikke, så gjør jeg det om igjen. Men så har jeg heller hittil aldri trengt å feste opp noe som noen risikerer å få i hodet.

Det finnes riktignok et produkt til som jeg har brukt med en viss suksess og som burde kunne funke i ditt tilfelle, og det er spikerplugg. De griper ganske langt inn i veggen, og det er bare å slå dem inn. Det gjør altså ingenting om pluggen ikke kan hindres fra å rotere til å begynne med. Det kjedelige med spikerplugg er jo at det ser helt forferdelig ut, men skal det likevel skjules under et tak, så gjør det jo ingenting.

Sist redigert:
  • Liker
ByggNiclas
  • Laddar…
hva bra, tips på lim?

Så hvis jeg forstår det riktig for å få det til å holde, en måte kan være; borre først, blås rent og sprøyte inn lim, så i med plugg hvor det også er lim. Opp med skinnen og skru i. korrekt?

en tanke, forsvinner ikke hele greia med funksjonen hos pluggen om man limer i hull og plugg?

ByggNiclas skrev:
en tanke, forsvinner ikke hele greia med funksjonen hos pluggen om man limer i hull og plugg?
Nei hva da?

Det er vel like smart som å skru i en spiker.

Eller slå i en skrue.

Amerikansk skrujern du vet

• Tegneserieillustrasjon av en hammer med blått hode og oransje håndtak.
Finnes et par triks til...
Prøv å skru i en skrue uten å bore og sette plugg, en god skrutrekker anbefales.
Har man hullet og pluggen som beveger seg, kan man sette skruer ved siden av pluggen for å fikse den, med tre skruer sitter den som regel ganske bra.

Et godt lim er PL400, men sørg for å ha kjemisk ren bensin for å tørke eventuelt søl. Lufting, dvs. sette på lim, trykke sammen, dra fra hverandre, trykke sammen og dra fra hverandre og så trykke sammen, gjør at det fester seg skikkelig.
Casco Superfix og lignende limtyper dvs. Sika m.fl. fungerer også, de har lengre tørketid og bør ha press på seg i ca. ett døgn.

/Kent

• Liker
ByggNiclas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.