Heisann....

Vi skal gjøre om i vår vaskerom litt og lurer på hva som gjelder med fuktsperrer og lignende egentlig?? Må det være fuktsperre overalt eller et sted... eller kanskje ingen steder??? Vaskerommet består av 2 vaskemaskiner, 1 kjøkkenbenk med vannuttaker... Under kjøkkenbenken er det en sluk og i hele rommet ligger for øyeblikket en plastmatte....

Skal man ha noen form for fuktsperre bak kjøkkenbenken og kan jeg bare legge fliser rett på plastmatten?? Er redd for at man "ødelegger" fuktsperren rundt sluket om man river bort plastmatten...

mvh :)

Plastmattan er fuktbarriere i dag, så ja, du ødelegger den garantert hvis du river den bort.. Du kan med stor sannsynlighet ikke legge fliser på plastmattan.

Og ja, du trenger fuktbarriere i gulvet, med oppbrett på vegg.

utdrag fra Boverkets byggeregler angående våtrom
"6:5 Fukt
6:511 Skadelig fukt
Bygninger skal utformes så skader, mikrobiell vekst, vond lukt eller andre hygieniske ulemper som følge av byggfukt eller inntrengende fukt ikke oppstår. I våtrom skal overflatebelegg samt fuger, tilslutninger og gjennomføringer i disse utformes slik at de lett kan holdes rene og slik at de ikke medvirker til at mugg oppstår.

6:534 Våtrom
Gulv, vegger og tak som kan utsettes for vannsprut, våtrengjøring, kondensvann eller høy luftfuktighet, skal ha et vannavvisende overflatebelegg.
Gulv og vegger som vil bli utsatt for vannspyling, vannsøl eller lekkasje av vann skal ha et vanntett overflatebelegg, hvis tilstøtende bygningsdeler og rom ikke tåler slik fuktpåvirkning.
I rom med gulvavløp skal gulvet ha fall mot avløp i slike deler av rommet som regelmessig blir utsatt for vandbestrykning eller vannsøl. Bakfall får ikke forekomme i noen del av rommet.
Fuger, tilslutninger, innfestninger og gjennomføringer i vanntette sjikt skal også være vanntette."

Ut fra dette kan man tolke hvilke deler som trenger tettesjikt

Det kommer vel litt an på hvor vaskerommet ligger. Antar at det ligger i "bodelen" av huset hvis det i dag ligger et plastbelegg på gulvet. Hvis vaskerommet ligger direkte på en støpt bunnplate (f.eks. i kjelleren) bør situasjonen imidlertid være annerledes. Da vil man jo ikke tette gulvet med et plastbelegg, men legge fliser slik at gulvet kan "puste". Eller har noen en annen mening?

-h

I kjeller eller på betongplate med tilførende markfukt, helt riktig. På vanlig isolert betongplate skal man fortsatt ha tettesjikt.

hmmm.... faen ;)

Da ligger det an til å rive bort teppefaenskapen da og legge ny fuktbeskyttelse.... Mer jobb med andre ord =) ja ja bare det blir bra til slutt... det er det viktigste...

Et spørsmål til.... Kan man for eksempel rive bort halve teppet... og gummere over skjøten... tenkte at det er unødvendig å legge fliser i hele delen siden vaskemaskinene kommer til å være bak skyvedører...

mvh og takker for svarene...

Hm, jeg har aldri støtt på problematikken med å skjøte matte mot vanlig membran på gulv, normalt gjøres jo dette et stykke opp på veggen. Men visst, det burde være greit, selv om jeg ikke ville anbefale det om det var et bad. Selv om det føles litt som en spareløsning, blir det jo ikke så mye mer arbeid og penger å fikse keramikk også der.

Det blir ca 4m2 mer klinker, fuktbarriere, flislim, fugemasse, primer.... Så det blir en tur på over 2000:- mer likevel... har jeg regnet ut iallfall... + en masse mer arbeid :), og at i den delen ligger jo sluket... så river jeg bort plastmatten rundt det, som ser ut til å "gå ned" i sluket en bit. er jeg usikker på hvordan jeg skal "fuktbarriere" sluket igjen så det blir korrekt... Ettersom det er stedet hvor fuktbarrieren er viktigst...

Tanken var å slippe problemet med sluket om jeg lar plastmatten ligge igjen + at kostnaden blir mindre...

Man kobler tetningslaget med en mansjett og brønnens klemring, ikke vanskelig. Men kanskje har du en gammel brønn? I så fall kan det faktisk være berettiget, for man kan ikke koble keramiktetningslag til en gammel brønn. Derimot går matte bra.

ok... dette med mansjett ser jo ut til å være bra og enkelt... får nok koste på å legge fliser i hele rommet...

noen tips på et bra og billig sted å handle tetningssjikt og lignende? :)

Har du en tilstrekkelig ny brønn da?

det er en klemring der iaf... så en produktliste fra noe firma og jeg har en av de modellene iaf... :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.