Hva er det som skiller dyre fra billige (foruten prisen) fliser og klinker?

Jeg har funnet klinker for ca 300kr per kvadrat på ett sted og lignende for ca 100kr per kvadrat på et annet.

Det føles jo ikke motivert å kjøpe det dyrere hvis det billige duger like bra.

Klinkeren skal være til tørre rom innendørs som kjøkken, gang osv.

I hvilken situasjon skal man satse på dyrere fliser og klinker? Hvorfor i så fall? Kanskje i våtrom? Eller kan man alltid kjøpe det billigste som man liker utseendemessig? Noen som vet?

Kjøper du den billigste kan det hende at det er fra et restparti. Kjøp da noen ekstra kvadratmeter og spar unna. I tilfelle du trenger å reparere senere, vil du sannsynligvis ikke finne den samme på markedet.

Martin_Blomberg skrev:
Kjøper du billigste så kan det hende at det er fra et restparti. Kjøp da noen ekstra kvadratmeter og spar unna. I fall du trenger å reparere senere, vil du sannsynligvis ikke finne det samme på markedet.
Er det den eneste forskjellen så går man jo for forslaget ditt. :)

I det minste kan klinker ha ulik slitestyrke.

Test å ripe din tiltenkte klinker med en nøkkel og se hva som skjer.
Test også å bryte en klinkerflise for å se hvor tykt slitesjiktet er.
Om det kommer grus på flisene, for eksempel ved en inngang, så sliter det ganske mye på dem og det er kjedelig om den underliggende fargen begynner å synes gjennom.

Dette er naturligvis et mye mindre problem på vegger, ettersom veggbelegget sjelden slites særlig mye.

/ Fredrik

Jo, det høres jo sannsynlig ut. Skal teste repa litt :)

Det er jo som med det meste, prisen har med kvalitet å gjøre! Om et produkt ikke oppfyller toleransekravene ved produksjon, så er det jo ikke alltid slik at det kasseres. Det kan jo også selges som 2. klasse, billigere. Derfor kan man finne to temmelig like fliser, til veldig stor prisforskjell. Så finnes det jo selvfølgelig fliser som er billige allerede fra starten av, og der får man hva man betaler for...variasjoner i mål, skjev, dårlig glasur, nyanseforskjeller i farge og overflatetekstur osv.

Ardexsmitten skrev:
Det er jo som med det meste, prisen har med kvalitet å gjøre!
Prisen har også å gjøre med hvor stor overhead et selskap har og hvor mye det har lykkes å effektivisere sin virksomhet. Prisen har også å gjøre med hvor mye av inntektene som legges på markedsførings/reklamebudsjettet vs produktutviklingen eller på å ta markedsandeler, f.eks. gjennom å ha en lavere pris enn konkurrentene for tilsvarende produkter.
Prisen har fremfor alt i Sverige å gjøre med hvor mye aktørene har lykkes å dele opp markedet seg imellom i byggevarebransjen.

Som kjøper er det relevant å se på price/performance aspektet.

En ting jeg har lagt merke til er at kjøper man billig klinker så er det oftest i strl 30*30, noe som kan være litt plundrete å legge i et baderom med fall.

Så kommer det jo an på hvilken type rom det skal være. Selv bygde jeg en vaskerom med vanlig 15*15 hvit som ble satt rett opp til den hjemmelagde borden (skåret ut fra gulvklinker) og så diagonaliserte jeg resten.

40 kvm vegg for 39:- kvm. Et slikt rom trenger ingen designerplate til 3-400 kr kvm.

Mener iallfall jeg.

Ardexsmitten skrev:
Det er jo som med det meste, prisen har med kvalitet å gjøre! Om et produkt ikke oppfyller toleransekravene ved tilvirkning, så er det jo ikke alltid sånn at det kasseres. Den kan jo også selges som 2. klasse, billigere. Derfor kan man finne to tilnærmet like fliser, med veldig stor prisforskjell. Så finnes det jo selvfølgelig fliser som er billige fra starten av, og der får man hva man betaler for...variasjoner i mål, ut av vinkel, skjeve, dårlig glasur, nyanseforskjeller i farge og overflatestruktur osv
Variasjoner i mål kan jeg tåle liksom kosmetiske forskjeller men det som er interessant (for meg) er om kvaliteten er dårligere med hensyn til slitasje og sånt, at man ikke må betale dobbelt i slutten fordi gulvet gikk i stykker eller noe sånt. Jeg er jo ute etter gulv til tørre rom og jeg tror at det ikke er like nøye som til et bad...?

jakim skrev:
Jeg er jo ute etter gulv til tørre rom og jeg tror at det ikke er like nøye som til et bad...?
Jeg ville nok påstå det motsatte, platene slites mer i tørre rom, spesielt i gangen. I badet er man som regel barbent eller i strømpene, og der havner sjelden grus og den typen av slitasjemateriale.

Edit: Men jeg ville ikke bekymret meg så mye om det. Billige fliser på byggevarehusene har som oftest, om ikke alltid, tilstrekkelig slitestyrke til å fungere i private boliger. Kjøp en plate du synes ser bra ut.

jon_h skrev:
Edit: Men jeg ville ikke bekymret meg så mye om det. Billige klinkers på byggvarehusene har ofte, om ikke alltid, fullt tilstrekkelig slitestyrke for å fungere i private hjem. Kjøp en flis som du synes ser bra ut.
Akkurat hva jeg ville høre ;) :)

Kjøpte et billig flis til kjøkkenet. Det som ble merket var at flisene var ulikt harde. Noen var lette å dele, mens andre bare sprakk på feil sted. Det kjentes direkte når man risset i flisen om det skulle gå bra eller ikke.

Men da har du en dårlig flisekutter. Men en bra en kan man knekke alle fliser akkurat der man vil, harde eller porøse.

Så tror jeg kanskje ikke at det var hardheten på flisene som skilte, heller at maskinen iblant ikke risset så bra, og at det var det du følte som påvirket resultatet. Jeg har aldri opplevd noen større forskjeller i hardhet mellom fliser av samme type. Og som sagt, det skal ikke ha noen betydning uansett.

Er det ikke litt slik at etterspørselen styrer prisen.
Jeg vil påstå at det som er på høyeste mote betaler man en høyere pris for enn om man velger litt klassiske stiler. Men man kanskje bør følge trenden for så å bytte etter noen år når fargene er grusomme :D Jeg tenker litt på renoveringen i huset mitt som ble gjort på slutten av 70-tallet.

Til vårt baderom kjøpte vi billig flis og klinker på K-Rauta. Han som la flisene bannet litt på det fordi det ikke var helt samme størrelse på flisene i forskjellige kartonger. Han måtte legge litt puslespill. Etterpå har jeg fått høre at importfliser ofte skiller litt i størrelse på grunn av at maskinene ikke er så nøyaktige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.