Hei,

Hva kan dette være for platemateriale? Det er ganske mykt og sitter på yttervegger i garderobe/kott i et hus bygget i 1927, men ombygget i 1980.

Er det treetex? Kan man sette gips på eller kanskje sparkle direkte?

Takk på forhånd!

• Brunt, perforert plate med struktur på tett hold, potensielt brukt i bygg fra 1927, restaurert i 1980.
  • Mykt gulbrunt skivematerial på trevegg med svarte spikre, antatt brukt i en garderobe eller loft i et hus ombygget på 1980-tallet.
  • Mykt skivematerial festet med små spiker på vegg, kan være Treetex. Fotografi av veggpanel i et hus fra 1927, ombygd i 1980.
Tretex og ikke bra å sparkle på, for tørt, sparklet ramler av, derimot om du kan finne reglene så er det med gips, gjerne da 13mm, rotgips 6 mm kan det bli groper i

• Liker
elloffo
  • Laddar…
Ja, det ser ut som Tretex. Visst går det an å sette gips på direkte, men jeg synes at Tretex kan lukte en del og ville nok selv ha fjernet den først.
Å sparkle direkte på gjorde man jo tidligere. Men det pleier å kunne sprekke.

• Liker
Destrier og 2 andre
  • Laddar…
Ikke tenkt på lukt faktisk, er det ikke tretex bare presset tremateriale?

-RB- -RB- skrev:
Ja, det ser ut som Tretex. Visst går det å sette gips på direkte, men jeg synes at Tretex kan lukte en del og ville nok selv ha fjernet den først. Å sparkle direkte på gjorde man jo før i tiden. Men det pleier å kunne sprekke.

Jo. Det er kanskje jeg som er følsom ;)
Jeg rev ut en del fra vår loft, og den gamle litt muggne lukten forsvant med en gang. Så jeg fikk for meg at det var tretexen som luktet.

• Liker
Destrier og 1 annen
  • Laddar…
C
Om man river bort det bør man tenke på at det er et materiale med gode isolerende egenskaper. Nå er jo ikke platene så tykke, men litt gjør det jo.

• Liker
elloffo
  • Laddar…
Mal med en billig farge først så kan du sparkle senere.

• Liker
elloffo
  • Laddar…
U
Har testet både sparkling og renovasjonsgips på treetex. Renovasjonsgips er jo smidig hvis det ikke gjør noe at det bygger ut 6mm, skaper jo trøbbel rundt eventuelle lister og lignende ellers.

Har også bredsparklet etter å ha malt først, og ingen sprekker (enn så lenge i hvert fall).

• Liker
elloffo
  • Laddar…
Treetex inneholder ikke formaldehyd. Det er harde sponplater som gjør det.

• Liker
elloffo og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.