Holder på å fjerne steintrappen som er full av sprekker. Skal bygge en tretrapp. Når jeg har fjernet steintrappen ser jeg dette på bildet. Den sitter liksom fast ved inngangsdørens underdel.. Hvordan blir man kvitt denne metallbiten? Sitter den fast i treverket under døren tro? Noen som har noen idé?

• Sprekkete stålplate festet under dørkarmen ved murvegg, med fjerning av stentrapp påbegynt. Jorden og fundamentet under vises.
  • Metallbrakett festet til en rusten overflate under en inngangsdør, omgitt av jord og smuss.
  • Hånd som løfter en løs metallplate festet under en dør, omgitt av gammel betong og jord.
Vask av fotplaten
Ta et bilde av fotplaten når døren er åpen.

Hvorfor skal den bort?

M Förstagångsköparen skrev:
Holder på å fjerne steintrappen som er full av sprekker. Skal bygge en tretrapp. Når jeg har fjernet steintrappen ser jeg dette på bildet. Den sitter liksom fast ved inngangsdørens underdel.. Hvordan blir man kvitt denne metallbiten? Sitter den fast i treverket under døren tro? Noen som har noen idé?
Får ikke sammen bildene 2 og 3 med det første bildet, men hvis den sitter fast på ytterdøren, kan jeg tenke meg at den er til for å holde døren åpen, det har nok vært en pinne med en bøyle på som låser døren i åpen stilling — dørholder kalles den visst.
Dørholder i metall med en stående pinne og en separat veggfeste, brukt til å holde ytterdøren åpen.

D Daniel 109 skrev:
Hvorfor skal den vekk?
Fordi jeg skal sette en planke ved siden av veggen, og den er kjempe mye i veien.

Her er en film!

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Får ikke sammen bilde 2 og 3 med det første bildet, men om den sitter fast på ytterdøren kan jeg tenke meg at den er til for å holde døren åpen, det har nok funnets en pinne med en bøyle på som låser døren i åpen stilling — dørlukker kalles den visst.
[bilde]
Det er terskelblikken TS sikter til, ikke kroken til dørlukkeren.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Får ikke sammen bilde 2 og 3 med det første bildet, men hvis den sitter fast på ytterdøren kan jeg tenke meg at den er til for å sette opp døren, det har nok funnits en pinne med en bøyle på som låser døren i oppstilt posisjon — dørlås kalles den visst.
[bilde]
"Kroken" er til venstre utenfor bilde på det første bildet.
"Kroken" sitter på dørbladet.
"Fotplåten"/terskelblikket sitter på terskelen samt delvis innsatt i pussen.

D Daniel 109 skrev:
Det er terskelbjelken TS sikter til, ikke kroken til dørstopperen.
Forklarer hvorfor bilde 2 og 3 forvirret 😀

Edit:
Men ikke hvorfor man ikke vil ha platen, visst - litt fikling å få inn en bærebjelke for kommende tretrapp men når stålrammen er borte kan det vel ikke være veldig vanskelig å få på plass bjelken...

Forklarer hvorfor bilde 2 og 3 forvirret 😀

Edit:
Men ikke hvorfor man ikke vil ha platen, visst - litt mekking for å få inn en bjelke for kommende tretrapp, men når stålrammen er borte kan det vel ikke være veldig vanskelig å få på plass bjelken...
Så skal det legges bord hele veien inn til døren, så alt må bort. Det spiller ingen rolle hvorfor jeg vil ta bort den. Hvordan får jeg bort den?

Stålrammen sitter som fjell i grunnen. Hvordan får man bort en sånn?

Stålramen sitter som berget i grunnen. Hvordan får man bort en sånn?
Vinkelsliper er nok enklest. Ikke glem beskyttelse for øyne og ører!

• Liker
pacman42 og 2 andre
  • Laddar…
Sen skal bord hele veien inn til døren så alt må bort. Det spiller ingen rolle hvorfor jeg vil fjerne den. Hvordan får jeg den bort?
Sørg for at det er et mellomrom mellom terrassebord og vegg med ca 1 cm, så vannet ikke kan renne på grunnmuren.

• Liker
Violina og 2 andre
  • Laddar…
A
Håller på att ta bort stentrappan som är fullt av sprickor. Ska bygga en trätrappa. När jag tagit bort stentrappan så ser jag detta på bilden. Den sitter liksom fast vid entrédörrens underdel.. Hur blir man av med denna plåtbiten? Sitter den fast i träet under dörren tro? Någon som har någon idé?
Tar du bort dörrblecket så behöver du sätta dit en ny så att den inte blir inläckage..
Man brukar ha trallen 50-100mm lägre än dörrbladets underkant så att det går att öppna dörren på vintern..
Så rekommendationen är inte att ha trallen i samma höjd som tröskeln på dörren om det var det du hade tänkt dig😊

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sørg for at det er et mellomrom mellom terrassebord og vegg på ca 1 cm, så vann ikke kan renne på fundamentet.
Skal prøve å sette en ny sånn her der!
Rejäl skrev:
Fjerner du dørblekket så trenger du å sette på et nytt så det ikke blir inntrengning.
Man pleier å ha terrassebordene 50-100 mm lavere enn underkanten av dørbladet så det går an å åpne døren om vinteren.
Så anbefalingen er ikke å ha terrassebordene i samme høyde som terskelen på døren om det var det du hadde tenkt deg😊
Hvordan får man et nytt dørblekk som passer? Det er vel forskjellige på alle hus?

• Liker
Ludde67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.