Skulle hullsage gjennom panelet i boden og støtte på en plate jeg ikke var forberedt på. Den sitter direkte mot ytterpanelet. Det var mye hardere å bore i enn MSB og tre.
Vil utelukke at det er noe med asbest, men vil tro at det ikke er det. Originalt (1978) er boden kun bygget med trepanel ifølge tegningen. Tror tidligere eier har bygget om denne boden for ca. 10 år siden, sannsynligvis er det fra da.
Bilde innenfra i hullsagingen og gjennom et luftinntak hvor man ser platen fra siden. Ser ut til å være knapt 1 cm tykk.
Vil utelukke at det er noe med asbest, men vil tro at det ikke er det. Originalt (1978) er boden kun bygget med trepanel ifølge tegningen. Tror tidligere eier har bygget om denne boden for ca. 10 år siden, sannsynligvis er det fra da.
Bilde innenfra i hullsagingen og gjennom et luftinntak hvor man ser platen fra siden. Ser ut til å være knapt 1 cm tykk.
Det ser uten tvil ut som Eternit på bildet.
Vær forsiktig med håndteringen her, støvet fra bearbeiding inneholder med stor sannsynlighet asbest og er isf meget kreftfremkallende ved innånding.
Vær forsiktig med håndteringen her, støvet fra bearbeiding inneholder med stor sannsynlighet asbest og er isf meget kreftfremkallende ved innånding.
For det første kan man ikke si noe ut fra et bilde, for det andre er eternit ikke sunt å puste inn, men det er ikke cyanid direkte... En eksponering gir ikke kreft, og en god ansiktsmaske løser problemet.P Puffen Ingarö skrev:
Basert på alder er det ikke eternit hvis man ikke satte inn gamle plater når man bygget eller renoverte boden (hvilket man så klart ikke kan utelukke, men hvorfor skulle man?). Jeg synes det ser ut som en type fibersementplate. Vi har det i garasjen (bygget 76) og satt opp på 90-tallet da man isolerte.
Takk for deres svar. Jeg anser det også som usannsynlig (men ikke umulig, derfor ikke boret noe ennå) at det er eternitt. Det er heller ikke originalt, men kommet til senere enn 1978. Ganske mye senere er min gjetning. Vanskelig bare å være helt sikker.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vad är detta för installation i anslutning till platta?
Grund & Markarbeten -
Vad är detta för verktyg? El test? Syl liknande
Verktyg & Maskiner -
Är detta något att oroa sig för?
Bastu -
Hej! Är det någon som har erfarenheter av detta företag?
Vatten & Avlopp -
Vad är detta ovanför vedpannan?
Ved, Pellets, Flis