Skulle hullsage gjennom panelet i boden og støtte på en plate jeg ikke var forberedt på. Den sitter direkte mot ytterpanelet. Det var mye hardere å bore i enn MSB og tre.

Vil utelukke at det er noe med asbest, men vil tro at det ikke er det. Originalt (1978) er boden kun bygget med trepanel ifølge tegningen. Tror tidligere eier har bygget om denne boden for ca. 10 år siden, sannsynligvis er det fra da.

Bilde innenfra i hullsagingen og gjennom et luftinntak hvor man ser platen fra siden. Ser ut til å være knapt 1 cm tykk.

• En sirkulær åpning i en panel med synlig isolasjon langs kantene, med en hard, glatt plate i bunnen.
  • Gjenomskåret panel i et lagerrom, med synlig treverk og en hard plate bak ytterpanelet, sett gjennom hullsag-åpning og luftinntak.
Vanskelig å si fra bildet, men det ser ut som eternittplater.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Det ser uten tvil ut som Eternit på bildet.
Vær forsiktig med håndteringen her, støvet fra bearbeiding inneholder med stor sannsynlighet asbest og er isf meget kreftfremkallende ved innånding.

• Haha
GoC
  • Laddar…
Satsuki
P Puffen Ingarö skrev:
Det ser unektelig ut som Eternit på bildet.
Vær forsiktig med håndteringen her, støvet fra bearbeiding inneholder med stor sannsynlighet asbest og er isf svært kreftfremkallende ved innånding.
For det første kan man ikke si noe ut fra et bilde, for det andre er eternit ikke sunt å puste inn, men det er ikke cyanid direkte... En eksponering gir ikke kreft, og en god ansiktsmaske løser problemet.

Basert på alder er det ikke eternit hvis man ikke satte inn gamle plater når man bygget eller renoverte boden (hvilket man så klart ikke kan utelukke, men hvorfor skulle man?). Jeg synes det ser ut som en type fibersementplate. Vi har det i garasjen (bygget 76) og satt opp på 90-tallet da man isolerte.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
T
Jeg holder det for usannsynlig at det er eternit når det sitter inne i veggen og er nærmere centimeteren tykt.
Mer sannsynlig da, som Satsuki skriver, at det er en fibercementskive.

Takk for deres svar. Jeg anser det også som usannsynlig (men ikke umulig, derfor ikke boret noe ennå) at det er eternitt. Det er heller ikke originalt, men kommet til senere enn 1978. Ganske mye senere er min gjetning. Vanskelig bare å være helt sikker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.