Det betyr akkurat som du skriver, man monterer korte lekter mellom lange, f.eks. korte horisontale lekter mellom stolper.
Årsakene til at man korthogger er flere, dels for å få en stivere konstruksjon, men også for å lette montering av tunge ting, f.eks. vegghyller.
Årsakene til at man korthogger er flere, dels for å få en stivere konstruksjon, men også for å lette montering av tunge ting, f.eks. vegghyller.
Bra at du skriver nettopp "kortla". For meg er det veldig tydelig at det har å gjøre med "kort", at man monterer korte bjelker.
Men ofte ser man det stavet som det uttales; "kottla". Dette også i litt mer "offisielle" dokumenter.
Men ofte ser man det stavet som det uttales; "kottla". Dette også i litt mer "offisielle" dokumenter.
Jeg har sett mengder med forskjellige stavemåter i stedet for "kortla" eller "kortling", sannsynligvis er det fordi folk aldri har lest/skrevet ordet tidligere, bare hørt det i tale.andersmc skrev:
Folk som "kottlar", kjører de med gran- eller furukongler?
Veldig bra #Daniel78!
Jeg er akkurat nå på en byggeplass i sentrale Stockholm, offisielle K-tegninger av en konstruktør spesifiserer et moment til å "kottla". -"Aldri hørt om" sa jeg, -"måtte mene "kortla".
...og jeg er bare en snekker-sønn
Jeg er akkurat nå på en byggeplass i sentrale Stockholm, offisielle K-tegninger av en konstruktør spesifiserer et moment til å "kottla". -"Aldri hørt om" sa jeg, -"måtte mene "kortla".
...og jeg er bare en snekker-sønn
http://www.fixartv.se/kottla :wow:
Det finnes en tråd her på forumet der emnet ble diskutert. Det fantes forkjempere for begge ordene.
Det finnes en tråd her på forumet der emnet ble diskutert. Det fantes forkjempere for begge ordene.
Klikk her for å svare