14.423 lest ·
19 svar
14k lest
19 svar
Hva betyr fasade av masonitt og ribb?
Side 1 av 2
Hei!
Jeg og min samboer har funnet en fritidsbolig som vi er interesserte i. Vi er litt usikre på hvordan huset er bygd bare. Det står at grunnmuren er steinfot og pilarer, og stenderverket er av tre. Men fasaden er av masonite og lekt. Hva betyr det? Masonite og lekt høres ikke særlig holdbart ut... ???
Håper noen her på forumet kan hjelpe oss å forstå.
På forhånd takk!
Jeg og min samboer har funnet en fritidsbolig som vi er interesserte i. Vi er litt usikre på hvordan huset er bygd bare. Det står at grunnmuren er steinfot og pilarer, og stenderverket er av tre. Men fasaden er av masonite og lekt. Hva betyr det? Masonite og lekt høres ikke særlig holdbart ut... ???
Håper noen her på forumet kan hjelpe oss å forstå.
På forhånd takk!
I denne tråden finner du en forklaring:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1081806252
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1081806252
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Som naturligvis betyr,MathiasS skrev:
at kostnaden ikke spiser opp fortjenesten
For øvrig anbefaler jeg å bytte ut masonitt-ribb
fasaden.
Masonitten har en tendens til å bli bulkete, ribbene er gjerne for
sparsomt tilmålt i dimensjon, og helhetsinntrykket blir for
mye kolonihytte (beklager til alle kolonieiere!) for å
være behagelig.
//KoW
Hei igjen. Takk for alle svarene. Jeg har sett nærmere på fasaden og den er akkurat som Knock-on-wood beskriver litt "bucklete". Jeg får snakke med takstmannen om det også. For huset og fremfor alt beliggenheten er veldig fin .... Slitsomt når man forelsker seg i et sted sånn!
Verken jeg eller kjæresten er særlig handy så jeg tror ikke vi klarer å bytte fasade. Hva kan det koste omtrent med arbeid og materialer for et 1,5-plans hus på 60 kvm?
Verken jeg eller kjæresten er særlig handy så jeg tror ikke vi klarer å bytte fasade. Hva kan det koste omtrent med arbeid og materialer for et 1,5-plans hus på 60 kvm?
Det er ikke bare negativt med Masonite og ribb, hadde det ikke sittet der så kanskje veggpanelet vært verre skadet av vær og vind, for visst sitter det vel panel under masoniten? Ofte er veggpanelet forholdsvis fint under Masoniten, virker mer ha vært som en motegreie å spikre masonite eller asfaboard med ribb (lekter), pluss at det jo ikke blåser rett gjennom veggen heller!
Forsøk å få lettet litt på Masoniten på noe (noen) steder for å konstatere hvordan det ser ut under, kanskje (det eventuelle) panelet er så fresht så det rekker å spikre på ny lekt og nye foringer, eller så er Masoniten kanskje spikret på for å skjule noe virkelig stygt :-/
Forsøk å få lettet litt på Masoniten på noe (noen) steder for å konstatere hvordan det ser ut under, kanskje (det eventuelle) panelet er så fresht så det rekker å spikre på ny lekt og nye foringer, eller så er Masoniten kanskje spikret på for å skjule noe virkelig stygt :-/
Joho! Dere klarer mer enn du tror!Bhombina skrev:Hei igjen. Takk for alle svar. Jeg har sett nærmere på fasaden og den er akkurat som Knock-on-wood beskriver litt "bølgete". Jeg får snakke med takstmannen om det også. For huset og spesielt beliggenheten er kjempefin.... Slitsomt når man forelsker seg i et sted sånn!
Verken jeg eller samboeren er særlig hendige så jeg tror ikke vi klarer å bytte fasade. Hva kan det koste omtrent med arbeid og materialer for et 1,5-plans hus på 60 kvm?
Det som sannsynligvis vil gjøre at både tid og penger løper ivær er at dere sannsynligvis vil bytte ut alt på samme tid, slik at det blir helt fresh. Deretter kommer jo maling noen runder. Det er lett å gjøre et virkelig stort prosjekt av ting bare fordi man 'uansett holder på'. Jeg er ekspert på slikt
dogen skrev:Joho! Dere klarer mer enn dere tror!Prisen for dette regner du enkelt ut selv. Fasaden areal * 7 (7m per kvm for 21x145) * 10 (21x145 koster rundt 10kr). Deretter trenger du like mange meter med lockläkt. Den koster rundt 5kr meteren.
Det som sannsynligvis vil gjøre at både tid og penger drar av gårde er at dere sannsynligvis vil bytte ut alt samtidig så det blir skikkelig bra. Så kommer jo maling noen runder. Det er lett å lage et skikkelig stort prosjekt av ting bare fordi man 'uansett holder på'. Jeg er ekspert på slikt![]()
Hehe.... jeg innser at vi nok er dårligere på dette enn vi tror... jeg kan regne, men jeg forstår ikke engang hva du mener. Hva er lockläkt f.eks.? ???
Bare så jeg forstår om kostnaden i alle fall... Hvis fasaden er 60 kvm skal vi ta 60 kvm x (7+10+5 kr) = 1320 kr. Er det alt?? Det virker jo ikke i det hele tatt så dyrt som jeg fryktet. Pluss timebetaling kanskje for en flink snekker. Vi får vel håndtere assistent til snekkeren hvis jeg kan rive samboeren vekk fra fisket noen dager....
Budrunden på huset begynner snart og det er bra å ha så mye fakta som mulig så STOR TAKK alle for deres innlegg! ;D
Ja, nettopp. Det blir som charta sier. Formentlig har dere dog mer enn 60kvm fasadeflate (dvs summen av alle veggflater). Lockläkten trenger du like mange meter av og den er overraskende dyr på f.eks. Beijers. Kanskje finnes det mye billigere andre steder (der ligger den på 4-5kr/m har jeg for meg).
En snekker gjør nok det hele ganske fort, men det blir jo 99% slit og 1% 'snekring', derfor tror jeg at dere ville klare det like bra selv. Har dere ingen foreldre/svigerforeldre som kan stille opp?
Ja, lockläkten er de smale bitene som dekker skjøtene. De har en fordypning man ikke ser når de er satt opp, for bedre passform, hvorav navnet 'lock'.
En snekker gjør nok det hele ganske fort, men det blir jo 99% slit og 1% 'snekring', derfor tror jeg at dere ville klare det like bra selv. Har dere ingen foreldre/svigerforeldre som kan stille opp?
Ja, lockläkten er de smale bitene som dekker skjøtene. De har en fordypning man ikke ser når de er satt opp, for bedre passform, hvorav navnet 'lock'.
Hmm... nei, vi har ingen foreldre som kan hjelpe til med sånt dessverre. Vi har min mamma som er veldig flink, men hun foretrekker nok enklere malerarbeider av møbler og kanskje litt tapetsering eller så. Og kjæresten er vanskelig å rive fra fisket.
Men nå har jeg i det minste fått et ganske godt bilde av hva som trengs tror jeg for å få fasaden i orden. Det er så spennende - budrunden er i morgen....
STOR TAKK til alle dere som har gitt oss mer informasjon her!
Men nå har jeg i det minste fått et ganske godt bilde av hva som trengs tror jeg for å få fasaden i orden. Det er så spennende - budrunden er i morgen....
STOR TAKK til alle dere som har gitt oss mer informasjon her!