Sikrest er et hus som er bygget etter konstens alle regler med spenningsutjevningssystem, med lynavleder og for høyeste lyn-klasse.
Så bør man naturligvis ikke bygge på eller i nærheten av jernrik berggrunn.
Helt lynsikkert kan det aldri bli, men har man en riktig spenningsutjevning i platen så har du en god grunn.
Tre er bedre enn betong siden betongen inneholder armering. Men tre er dårligere når det gjelder direkte nedslag. Taktekk i metall som er tilkoblet spenningsutjevningssystemet er bedre enn papp siden du leder dritten bort fra huset.
Det er en hel vitenskap nettopp om spenningsutjevning og lynvern
Et emne jeg bare har sneiet innom via jobben. Vi har derimot gubber som er klipper på det.
Så bør man naturligvis ikke bygge på eller i nærheten av jernrik berggrunn.
Helt lynsikkert kan det aldri bli, men har man en riktig spenningsutjevning i platen så har du en god grunn.
Tre er bedre enn betong siden betongen inneholder armering. Men tre er dårligere når det gjelder direkte nedslag. Taktekk i metall som er tilkoblet spenningsutjevningssystemet er bedre enn papp siden du leder dritten bort fra huset.
Det er en hel vitenskap nettopp om spenningsutjevning og lynvern
Et emne jeg bare har sneiet innom via jobben. Vi har derimot gubber som er klipper på det.
Sist redigert:
Et hus bygget som faradays bur kanskje.....
Jeg hørte (leste) om at lynavledere tiltrekker seg lynnedslag. Og da ville risikoen for brann/skader øke. Når ladningen når lynavlederen skulle den tydeligvis fortsette inn i bakken og kanskje i strømkabel eller vannrør. Ikke særlig lurt å dusje da!
Alle ledende deler som har en overflate større enn 5 cm2 skal beskyttes med jord hvis man skal være riktig nøye hvis det passerer en fremmed ledende gjenstand gjennom rommet (f.eks. armering i platen eller vegger osv).
Setter man opp lynavleder skal det skje i henhold til gitte beskyttelsesavstander fra ledende deler i konstruksjonen. Avhengig av lynbeskyttelsesklasse skal man også legge et nettverk på tak og vegger... mao man bygger i praksis en faradays bur.
Jeg mener å huske at standarden for spenningsutjevning og lynbeskyttelse er på rundt 6-700 sider eller noe sånt i hestevei.
Det er en jungel, og det er vanskelig å grave seg ned hvis man ikke vet hva man er ute etter. Generelle regler er vanskelig å trekke.
Setter man opp lynavleder skal det skje i henhold til gitte beskyttelsesavstander fra ledende deler i konstruksjonen. Avhengig av lynbeskyttelsesklasse skal man også legge et nettverk på tak og vegger... mao man bygger i praksis en faradays bur.
Jeg mener å huske at standarden for spenningsutjevning og lynbeskyttelse er på rundt 6-700 sider eller noe sånt i hestevei.
Det er en jungel, og det er vanskelig å grave seg ned hvis man ikke vet hva man er ute etter. Generelle regler er vanskelig å trekke.
Her finnes det meste å finne, de er blant de beste i Sverige på dette...
http://www.obo-bettermann.com/se/pdf_kataloge.shtml#tbs
http://www.obo-bettermann.com/se/pdf_kataloge.shtml#tbs
Klikk her for å svare