C
Hei!
Vet ikke om dette er helt riktig sted å spørre på, men here goes.
Hva tror dere sjansene er for å renovere et hus til beboelig stand som har manglet vinduer en lengre tid, trolig opp mot 10 år om ikke mer? Dessverre er jeg ikke sikker på hvordan husets stamme er bygget opp, men jeg tror at hoveddelen er en steinkonstruksjon mens en senere tilbygg sannsynligvis er av tre.
Når snøen har smeltet bort har jeg tenkt å rulle inn der og ta en titt, men akkurat nå er det 50 cm snø på tilkomstveien og til tross for firehjulstrekk tror jeg det er litt risikabelt å prøve nå.
Jeg vurderer nemlig å forsøke å rekvirere denne eiendommen, da det dreier seg om en gammel banevokterstue.

Her er et bilde lenket fra banvakt.se:
2677.jpg

B
nja. satse på å kjøpe mye billig og riv huset,
men bo ved toget??

C
Hele hensikten med å kjøpe det ville være å renovere det, så hvis riving er den eneste løsningen kan det være det samme. Man venner seg overraskende raskt til å bo ved jernbanen, dessuten kan jeg holde øye med mine kollegaer. ;) Ifølge opplysninger fra landmålerkontoret mangler imidlertid eiendommen kommunalt vann og avløp, men det burde ikke være umulig å ordne med, da den visstnok ligger på en vannkilde. Avløp er kanskje ikke det letteste da, men vann bør det jo finnes nok av iallfall. Jeg synes bare det er synd at gamle historiske bygninger står og forfaller, i tillegg er den passe størrelse for meg, 55 kvadrat men med nesten 3000 kvadrat tomt, kombinert med at jeg har en jernbaneinteresse og synes det er gøy å snekre.

B
aha men da skal du bo nær.
du må sjekke ut siden.
kan bli dyr rehabilitering, derfor skrev jeg riv

Alt kan renoveres :) det høres jo ut som det perfekte huset for deg ;)
Er stommen av stein/betong burde det ikke være altfor store feil på den, det er ikke en tømmerstomme som er pusset da? I så fall må du nok bytte noen stokker i bunnen og kanskje i toppen også.

Man må nok se på det for å kunne si noe av verdi, selvsagt har det lekket inn vann overalt men på den annen side er det jo ventilert også så en del av det har sikkert tørket opp mellom regnperiodene.

Jeg ville nok begynne med å finne ut om det er mulig å ordne et fungerende V/A, så avgjør tilstanden men kan man bo et annet sted under renoveringen så er det gjennomførbart tror jeg.

B
alt går ikke å renovere. det går men man må ha et budsjett også

Taket ser helt ut og det er en bra start. Deretter avhenger det nok noe av hvor mye det blåser akkurat der. Ser man på Hitta.se så ser det ut til å ligge mellom to skogholter. Et større problem enn nærheten til jernbanen synes jeg virker å være nærheten til vei 21, men du vet sannsynligvis bedre enn jeg hvor mye trafikk det er der. Om du tar deg fram til huset nå når det er snø, kan du se hvor mye som har blåst inn og ligger på gulvet nå. Er det store mengder er det dårlig, men sannsynligvis ikke like dårlig som om taket hadde lekket.

Erik

Har ikke lest innleggene veldig nøye, men sjekk at eiendommen er klassifisert/godkjent som bolig! Det finnes en annen tråd om noen som hadde et hus ved siden av jernbanen men han fikk ikke bygge det opp igjen når det hadde brent ned på grunn av regler rundt bolig og jernbane!

C
Vei 21 er nok ikke noe større problem, det er tett skog rundt om, derimot ligger jernbanen tett innpå, og der går det persontog en gang i timen i dag, oftere om et par år, og godstog går det kanskje 10-20 stykker per dag, mest om natten, og det er de som er verst med tanke på støy. Selv om jeg selv ville tålt det, er det vel det kjedelige at salgsverdien blir lav, så man får vel aldri igjen pengene ved en renovering. Støyen kan alltid bygges bort, men det er verre med vibrasjonene når det ligger så nær.

Edit: Dyktig funnet forresten, Avenmo.

Edit 2: Tror nok at man kan bo i det så lenge man ikke skal bygge nytt, men jeg har klart å finne ut at det tydeligvis er kommunen som eier det via forkjøp, antageligvis på grunn av at man planla å bygge en ny bro like ved, noe man imidlertid har skrotet, man bygger en ny på den gamles plass i stedet (billigere og dårligere..). Har sendt e-post og spurt gjeldende kommune hva de har å si i saken.

Sist redigert av en moderator:
byggare henke skrev:
allt går ej att renovera. det går men man måste ha en budget också
Hvordan skal du ha det nå da? går det eller går det ikke? ;):D
Alt går å renovere, men det koster iblant mer enn å bygge noe nytt eller kjøpe noe ferdig, men det var ikke spørsmålet :P

For kulturhistoriens skyld trenger vi ildsjeler som deg. Altfor mange kulturhus av denne typen forsvinner. At det kanskje ikke er verdens beste beliggenhet er en annen sak. Men det finnes folk for alt.

Hvis taket er helt og gulvene innenfor vinduene ikke er for dårlige, bør det ikke være noen stor fare. Siden, som noen andre skrev, det kan blåse rett gjennom og tørke ut etter regn.

Hvis jeg var deg, ville jeg først og fremst sjekket tilstanden på stokken samt VA.

Det høres ut som et fantastisk morsomt prosjekt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.