Vi skal renovere kjøkken og har en liten del vegg som hadde gjort seg bedre borte.
Vi kan ikke se noe på tegninger at det skulle være bærende...
Kan dere se på bildet om det ser bærende ut :)

Gips- og trevegg med synlige stendere og rør, potensielt å avgjøre om veggen er bærende i renoveringsprosjektet.

Legg opp tegningene isteden!

Nei, det kan jeg dessverre ikke. En tegning som viser hvor i huset veggen sitter hadde vært bedre.

Normalt sett er vegger som sitter i samme retning som takstolene ikke bærende (derimot kan de fortsatt være sidestabiliserende), mens en hjertevegg midt i huset på "tvers" mot takstoler ofte pleier å være bærende. Men det finnes jo også selvbærende takstoler, så ingenting kan med sikkerhet uttales om fra dette bildet.

• Liker
oskarkk
  • Laddar…
Huset er et Nässjö hus fra -79. Skal ha kommet i løse ferdige moduler.

Mistenkte det, ser ut som at veggen er mellom to moduler.

Nå kan jeg ikke modulhus, men det føles som denne veggen kunne vært bærende.
Tegninger gir flere ledetråder.

Dessverre ingen skanner, så det ble foto....
Det er den lille korte veggbiten på kjøkkenet i overetasjen.

Vår tanke er om den er bærende burde det vel kunne løses med en kraftigere avslutning av veggen....

Plantegning av over- og underetasje i et hus, viser rom som kjøkken, soverom og stue, med målangivelser og romfordeling.
Sorry... trodde bare jeg la inn et bilde :) vet ikke hvordan jeg får det bort.

• Byggetegning på gulnet papir som viser detaljerte arkitektoniske skisser og målinger av veggkonstruksjon i et hus.
  • Arkitekttegning av en kort vegg i et kjøkken, med detaljerte mål og konstruksjonsdetaljer. Möbelplassert på et bord for referanse.
  • Liker
Flygfyren
  • Laddar…
Vi prøver også å få hjelp av Nässjös hus men det er jo en stund siden :)
De sa at det godt kunne være selvbærende, det var det "normale".
Hadde vært enklest om det var så..,

Om man tenker å fjerne veggen uansett kan man teste ved å helt brutalt sage av en stender med håndsag: om sagen kiler seg fast er veggen bærende. Da må man slutte å sage, sette opp stempel og avlaste på passende måte før man sager mer.

• Liker
megamock
  • Laddar…
Spontant ut ifra tegningene så er min markering i rødt trolig bærende, ifølge takstolstegningen nevnes det nemlig limtrebjelker over åpninger mellom moduler. og jeg ville tro at det er slike i gul markering. Grønn burde være OK å rive.

Så, bare fordi jeg la merke til det og syntes det var smart gjort, ser man at man kun har VA i en modul (Blått).

Byggetegning av hus med markeringer: rød (bærende), gul (mulig bærende), grønn (trygg å rive), blå (VA i modul). Viser stue, kjøkken, soverom og bad.

• Liker
Björn Fälldin og 2 andre
  • Laddar…
Takk, det var det svaret vi ikke ville ha :)
Rødt er det vi vil ha bort...

Vi synes vi har for lite arbeidsområde i dag og vurderer å lage en helskap-vegg der arbeidsområdet er i dag, og en kjøkkenøy i midten. Bordet er utenfor kjøkkenet allerede nå.
Dvs. i dag er det mye gulv, lite arbeidsområde og kjøkkenskap i kjøkkenet.

Vi innser at vi må jobbe med vannet siden det bare finnes i midten som du har sett.
Tror fall kommer til å fungere, men vi må naturligvis regne mer på det.

Det finnes en alternativ tegning der den veggen ikke finnes, men da er det et rom i trappeenden, så da er det kanskje bærende i stedet.

Om den er bærende, kan man sette en "stålsøyle" i enden så man likevel kan få bort veggbiten...

Eller skal jeg gi opp og tvinges til å beholde dagens ufunksjonelle form. Mannen mener det duger, men jeg har virkelig mislikt kjøkkenutformingen siden vi kjøpte huset for snart 20 år siden.

Dessverre får man ikke alltid som man vil ;)

Men vil dere beholde den grønne veggen? Eventuelt skulle det gå an å sette en stolpe der "rødt" og "grønt" møtes. Avhenger av omstendighetene hvor komplisert det blir.

Det føles som veldig mye jobb for å bli kvitt 60cm vegg.
Holder det ikke med å bygge en "øy" eller "halvøy" der spisebordet er på tegningen? Kan dere ikke bruke denne veggen til helskapsvegg istedenfor?

Jeg synes spontant ikke at den virker så ille, men på den andre siden har jeg ikke bodd i det i 20 år ;)
Legg gjerne ut en skisse på hvordan du vil ha det isteden!

Denne løsningen vi har tenkt på nå er avhengig av at veggstubben forsvinner. Det blir for trangt ellers. Det er bare 3,40 bredt.

Terrassedøren og oppgangen til trappen setter sine begrensninger. Selv det blir ikke helt bra med den ideen vi har nå.

Tegning av et kjøkken med en stor kjøkkenøy med vask og kokeplate, hvite skap langs veggen, samt en innebygd ovn og vask under et vindu.

Plantegning av kjøkken med mål. Viser kjøkkenbenk, skap og plassering av dør og trapp. Begrenset plass for arbeidsflater.

Hvis vi skal gjøre noe som ligner i dag kan man jo fjerne vinkelen og på den måten få mer arbeidsplass. Men da har vi fortsatt mye gulvplass.
Plassen foran kjøleskap fryser er for liten til å gjøre noe på, men stor nok til å irritere meg :)
Jeg vil ha "kjøkken" flater og ikke gulvplass.

Som du skriver tenkte vi først å lage en slags øy foran vinduet. Men 3,40 - dybden av kjøleskapet som åpnes + gangflate blir ikke mye igjen å lage noe på.

Vi har forsøkt å ha et bord der, men det blir krøll med kjøleskapet og at man beveger seg til bordet.

Kjøkkenet fungerer bare hvis man er alene, det er det vi vil bort fra.

Ja jo dessverre er kjøkken historisk sett tegnet for én person og ikke en familie.

Det er altså 3,40m om man tar bort kjøleskapet? Da er jeg enig i at det ikke blir veldig mye plass igjen.
Med 3x60cm + kjøleskap får du 1m igjen å bevege deg på, jeg vet ikke om det er for lite, og med det får du jo to arbeidsflater til. Det burde jo rekke i kombinasjon med at man beholder eksisterende flater (to til).

Vi har et lignende problem i vårt kjøkken der planløsningen fra begynnelsen så ut slik:
Plantegning av et kjøkken med eksisterende layout, inkludert plassering av benker, vegger og annen innredning.
Men der man i kjøkkenrenoveringen tok bort "øya" og lagde en benkeplate i "kjøleskapsveggen" (og tok bort fryseren helt :|).
Vi er inne på å sette inn en kjøkken"øy" igjen, bare av mer moderne stil.

BirgitS
jahapp skrev:
Vi synes vi har for lite arbeidsflate i dag og vurderer å lage en helskapveg der arbeidsflaten er i dag og en kjøkkenøy i midten. Bordet er allerede utenfor kjøkkenet.
Altså er det i dag mye gulv, lite arbeidsflate og kjøkkenskap i kjøkkenet.
Men får du virkelig mer arbeidsflate og mindre gulvflate med ditt forslag?
Jeg synes det ser ut som at du fjerner tre høyskap (3 x 60 cm) og litt benkeskap (80 ? cm) og erstatter med en kjøkkenøy som er omtrent like lang så samlet strekning med skap er ganske uforandret.

Det blir jo en del andre ulemper med ditt forslag, for eksempel vel liten avstand mellom platetopp og vask, vanskelig å lage mat ved komfyren samtidig som man skal holde øye med når noe blir ferdig i ovnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.