Jeg har søkt og funnet et antall tråder om hvordan man sparkler et ytterhjørne i dette forumet. Fikk tips om omtrent alle metodene som finnes.

Hvordan gjør man det enklest i dag som halventusiastisk amatør?

-Skal hjørnene skjæres eller skal profil sparkles inn i fasning?
-Finnes brukbar profil hos lokale Byggm. eller Biltem.?
-Fester man passende profil fra ovennevnte forhandlere med lim, skruer eller klammer?

Takk på forhånd!

Jeg har brukt både papirremse laget for ytterhjørner, samt en papirremse med aluminium på. Resultatene har blitt omtrent det samme, men aluminiums hjørnet er jo så klart sterkere, føles solid.

Legg på et tynt lag sparkel og trykk på remsen, sparkel deretter over.
Jeg satte platene med sparkelavfasningen mot hjørnene, fungerte bra.

EDIT: Jeg kjøpte remse på byggmax og det var klistremerems jeg husket, så den var bare å klemme på.

mvh En glad hobbysnekker

coconut
Jeg brukte hjørnebeskyttere med vannaktivert lim på mine ytterhjørner. Skar bort fasing og deretter på med en hjørnebeskytter, la det tørke og deretter sparklet det inn.

Kjøpte hjørnebeskytterne på både Bauhaus og Hornbach. Kalles for aquabead

Ok, stort takk for svar. 1-1 for skjære kan mot ikke skjære kant enn så lenge.

• Liker
parwe og 1 annen
  • Laddar…
T
Aquabead i innfasingen, alle ganger.

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
Kjøpte en profil som jeg skrudde fast i hjørnene uten å skjerme bort innfasing. Sparklet deretter opp hjørnet. Blir jo i prinsippet perfekt avstand på profilen og innfasing!

Takk for all tilbakemelding!

Aquabead er det du søker!

R Robert-san01 skrev:
Aquabead er det du søker!
er den ikke vanskelig å få inn i hjørnet uten at tapen fester seg før?

Cheesen
Det er ikke så nøye. Sett en snygglist istedenfor, hjørnet tåler barn og høylytte fester samt ser mye triveligere ut.
En list dekker et hjørne på en vegg, med lysrefleksjoner fra et akvarium ved siden av.
Har elleve ytterhjørner i huset og hadde nok fått spunk om man ikke hadde listet.
Hjørne på en grønn vegg med hvit list som dekker en skade, med en smarthøyttaler montert ved siden av.
På bildet ovenfor ser man en typisk skade som ville blitt kjempe stygg om det var sparklet og malt, nå synes den knapt i listen og er enkel å fikse.

S Slägggan skrev:
Her har du en fyr som kan lære deg alt du trenger å vite om sparkling! Må være fra Canada men teknikkene som han lærer ut er fantastiske

[lenke]
Uten å trykke på linken, så er jeg enig i at Vancouver carpenter er dyktig.

Men når det gjelder ytterhjørner, er jeg etter min mening helt verdiløs på å sparkle gips. Og jeg har brukt hjørneforsterkere både metall og plast.
Og selv om man er dårlig på å sparkle så får man til det riktig bra.

Cheesen Cheesen skrev:
Det er ikke så nøye. Sett en snygglist i stedet, hjørnet tåler barn og høylytte fester samt ser mye triveligere ut.
[bilde]
Har elleve ytterhjørner i huset og hadde nok fått spunk om man ikke hadde listet.
[bilde]
På bildet over ser man en typisk skade som blitt veldig stygg om det var sparklet og malt, nå synes den knapt i listen og er enkel å fikse.
med en metallprofil innsparklet på hjørnet hadde det jo ikke blitt noe merke i det hele tatt.....

Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.