Jeg har søkt og funnet et antall tråder om hvordan man sparkler et ytterhjørne i dette forumet. Fikk tips om omtrent alle metodene som finnes.
Hvordan gjør man det enklest i dag som halventusiastisk amatør?
-Skal hjørnene skjæres eller skal profil sparkles inn i fasning?
-Finnes brukbar profil hos lokale Byggm. eller Biltem.?
-Fester man passende profil fra ovennevnte forhandlere med lim, skruer eller klammer?
Jeg har brukt både papirremse laget for ytterhjørner, samt en papirremse med aluminium på. Resultatene har blitt omtrent det samme, men aluminiums hjørnet er jo så klart sterkere, føles solid.
Legg på et tynt lag sparkel og trykk på remsen, sparkel deretter over.
Jeg satte platene med sparkelavfasningen mot hjørnene, fungerte bra.
EDIT: Jeg kjøpte remse på byggmax og det var klistremerems jeg husket, så den var bare å klemme på.
Jeg brukte hjørnebeskyttere med vannaktivert lim på mine ytterhjørner. Skar bort fasing og deretter på med en hjørnebeskytter, la det tørke og deretter sparklet det inn.
Kjøpte hjørnebeskytterne på både Bauhaus og Hornbach. Kalles for aquabead
Kjøpte en profil som jeg skrudde fast i hjørnene uten å skjerme bort innfasing. Sparklet deretter opp hjørnet. Blir jo i prinsippet perfekt avstand på profilen og innfasing!
Det er ikke så nøye. Sett en snygglist istedenfor, hjørnet tåler barn og høylytte fester samt ser mye triveligere ut.
Har elleve ytterhjørner i huset og hadde nok fått spunk om man ikke hadde listet.
På bildet ovenfor ser man en typisk skade som ville blitt kjempe stygg om det var sparklet og malt, nå synes den knapt i listen og er enkel å fikse.
Her har du en fyr som kan lære deg alt du trenger å vite om sparkling! Må være fra Canada men teknikkene som han lærer ut er fantastiske
[lenke]
Uten å trykke på linken, så er jeg enig i at Vancouver carpenter er dyktig.
Men når det gjelder ytterhjørner, er jeg etter min mening helt verdiløs på å sparkle gips. Og jeg har brukt hjørneforsterkere både metall og plast.
Og selv om man er dårlig på å sparkle så får man til det riktig bra.
Det er ikke så nøye. Sett en snygglist i stedet, hjørnet tåler barn og høylytte fester samt ser mye triveligere ut.
[bilde]
Har elleve ytterhjørner i huset og hadde nok fått spunk om man ikke hadde listet.
[bilde]
På bildet over ser man en typisk skade som blitt veldig stygg om det var sparklet og malt, nå synes den knapt i listen og er enkel å fikse.
med en metallprofil innsparklet på hjørnet hadde det jo ikke blitt noe merke i det hele tatt.....
Har tidligere brukt papirrems med to innebygde metallbånd, men det blir ganske følsomt i selve hjørnet, har kjøpt metallprofil på jemfix og skrudd fast, det ble veldig holdbart og mye enklere å sparkle.