Hei!

Har kjøpt en benkeplate fra ikea.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60153716

Jeg må korte den litt, men vil ikke at overflaten skal bli skadet.

Så nå er spørsmålet om jeg bør sage i den fra laminatsiden eller fra den andre siden slik at sagen ikke ødelegger laminatet?

Jeg tenkte å bruke en sirkelsag.

Tusen takk på forhånd

Fredrik

• Liker
Joffei
  • Laddar…
Når jeg sager skjøre ting, stiller jeg inn min Makita dykksag på ridskjærestillingen=3mm og sager baklengs forsiktig, og så sager jeg gjennom den.

Ellers pleier det å være vanskelig å få pene kutt i laminat med sirkelsag, dessverre. Det som kan hjelpe er å tape over der du trenger å sage, det pleier å gi mindre stygge kutt.

• Liker
jrosenthal
  • Laddar…
Laminat pleier å gå utmerket å sage med en god kappsag. Man trenger ikke sage så lenge, og man har tid til å merke om det skulle begynne å dra feil, noe man ikke har med sirkelsagen om noe ikke stemmer.

Hei!

Takk virkelig for tipsene.

Fogsvans kanskje blir litt tung i akkurat dette tilfellet for meg, 38mm tykk plate og jeg skal kappe langs baksiden 1800mm.

Mvh
Fredrik

For å få et fint snitt med sirkelen taper du oversiden der snittet skal gå, (en god maskeringsteip pleier å holde), deretter sager du fra undersiden.

Vil du ha både belte og seler for å være sikker på at snittet blir bra, anskaffer du også et laminatblad, med et slikt på sirkelen blir snittet garantert bra.

• Liker
jrosenthal
  • Laddar…
Hva slags snitt skal du gjøre?

Kappet nettopp en slik en i dag faktisk. Saget ut hullet for koketoppen med stikksag. I mitt tilfelle var det ikke spesielt nøye med flisene, så jeg kjørte fra "laminatsiden" med litt kortere pendelbevegelse. Pendelbevegelse i posisjon 1 ga ingen fliser i det hele tatt, pendelbevegelse i posisjon to ga 1-2mm utslag til tross for tape. Hvis man vil ha det helt flisfritt, må man sage fra den andre siden hvis man sager med stikksag, det samme gjelder sirkelsagen.

Skal du kappe av platen på langs, ville jeg ha saget fra undersiden og begynne i forkanten, da burde risikoen for synlige fliser være minimal. Ordne en retteskive å sage mot i stedet for å bruke anlegget.

• Liker
Örjan64 og 2 andre
  • Laddar…
H
Dra til Beijer, Silvan der de har et bra sagutstyr, de tar 50,00 for den jobben.
30,00 om man har kjøpt platen der.

Paul-Staffanstorp
Bruker utrolig sjelden å flise når jeg kjører med TS55 og skinne fra oversiden...
Tape og frisk sagblad hjelper jo, men jeg sager alltid ut for platetopper og kapper benkeplater på den måten...

I TS sitt tilfelle var det dessuten i bakkanten, så hvis han skal ha fliser trenger han jo ikke være så bekymret for litt flis om han nå må bruke stikksagen...

• Liker
Egro
  • Laddar…
Hei!

Takk for alle tips!

Jeg teipet og saget fra undersiden samt med et mothold jeg hadde spent fast.

Resultatet ble riktig bra.

Den biten jeg saget bort ble litt frynsete, noe som antagelig skyldes en litt skadet klinge. Men siden på platen ble altså kjempebra!

Mvh
Fredrik

• Liker
StarkK
  • Laddar…
Skal akkurat gjøre det samme som TS
Så om jeg bruker min nesten nye 48 tann original klinge og TS55 fra oversiden så burde det bli bra? Eller trenger man å snu platen og sage "fra undersiden"?

Paul-Staffanstorp
tallmilan skrev:
Skal akkurat gjøre det samme som TS
Så hvis jeg bruker min nesten nye 48 tanns originalblad og TS55 fra oversiden så burde det bli bra? Eller trenger man å snu platen og sage "fra undersiden"?
Har du en frisk styreskinne også (frisk gummi altså) så går det veldig bra ovenfra...
Jeg pleier likevel å tape, for det hjelper alltid litt og er lettere å merke hvor man skal sage...
Vær forsiktig når du sager bakfra og fremover slik at du ikke fliser forkantlisten når du går gjennom den...

Du mener å rygge inn i en kant og ta den andre kanten "normalt skjærende"?
Eller rygge og risse først hele lengden og så bare sage på?

Paul-Staffanstorp
Nja... jeg mener om du sager fra bakkanten på platen og fremover så gjelder det å være forsiktig når man kjører gjennom forkantlisten...

Selv pleier jeg å sage fra bakkanten og frem til jeg har et par cm igjen og så drar jeg opp saga og flytter den frem for å sage rett ovenfra og ned gjennom forkantlisten i stedet... blir bedre og mindre risiko for å sprekke den...

Hvorfor sager du ikke foran direkte?

• Liker
jrosenthal
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
MathiasS skrev:
Hvorfor sager du ikke forfra direkte?
Hvis du skal sage av en benkeplate litt på dens venstre side (om du står foran den) så blir det vanskelig med underlag for styreskinnen og da tvinges du jo til å sage bakfra... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.