5.477 lest ·
19 svar
5k lest
19 svar
Hvordan tette en kjellervindu på best mulig måte?
Hei!
Vi har et lite vindu i kjelleren som er ødelagt. Det går ikke an å lukke det helt, så det lekker inn kald luft om vinteren.
Nå jobber jeg med ventilasjonen i kjelleren og fikk en idé om å slå to fluer i en smekk.
Jeg tenker at jeg skal tette vinduet og deretter montere en PAX-vifte med kaldluftsbeskyttelse. Da kan vi forhåpentligvis få det litt varmere, og jeg slipper å lage et nytt hull i fasaden for å installere viften.
Spørsmålet er: hvordan ville dere gjort det raskt og smidig? Det har vært noen fuktproblemer i kjelleren, så jeg vil gjøre det riktig for å ikke skape flere problemer. Hva tenker dere om isolering, gjennomføring av ventilasjonsrøret, etc?
Omtrentlig er vinduet ca 70*50 cm.
MVH
Vi har et lite vindu i kjelleren som er ødelagt. Det går ikke an å lukke det helt, så det lekker inn kald luft om vinteren.
Nå jobber jeg med ventilasjonen i kjelleren og fikk en idé om å slå to fluer i en smekk.
Jeg tenker at jeg skal tette vinduet og deretter montere en PAX-vifte med kaldluftsbeskyttelse. Da kan vi forhåpentligvis få det litt varmere, og jeg slipper å lage et nytt hull i fasaden for å installere viften.
Spørsmålet er: hvordan ville dere gjort det raskt og smidig? Det har vært noen fuktproblemer i kjelleren, så jeg vil gjøre det riktig for å ikke skape flere problemer. Hva tenker dere om isolering, gjennomføring av ventilasjonsrøret, etc?
Omtrentlig er vinduet ca 70*50 cm.
MVH
Pusse på celleplast er jo sånn der. Da er jo en hard mineralullplate med nett og tykkpuss å foretrekke.
Veggen er så tykk (30cm+?) at man kan vurdere å mure med f.eks. 9cm blokker og ha et lag blokk, et hulrom i midten som isoleres og deretter en blokk til på andre siden. Da er det lett å få til puss på begge sider. Og da kan man bruke celleplast om man vil det.
Men det derre vinduet hadde jeg reparert eller byttet. Riktig lys i en kjeller er fint. Vi satte inn pvc-vinduer nettopp i kjelleren, fordi de gamle lakk ut så mye varme (var helt slutt).
Veggen er så tykk (30cm+?) at man kan vurdere å mure med f.eks. 9cm blokker og ha et lag blokk, et hulrom i midten som isoleres og deretter en blokk til på andre siden. Da er det lett å få til puss på begge sider. Og da kan man bruke celleplast om man vil det.
Men det derre vinduet hadde jeg reparert eller byttet. Riktig lys i en kjeller er fint. Vi satte inn pvc-vinduer nettopp i kjelleren, fordi de gamle lakk ut så mye varme (var helt slutt).
Ja, men det var smart, jeg hadde låst meg til at jeg skulle bruke tre. Mye finere med puss jo.mexitegel skrev:
For å kappe leca-blokk, hvilket verktøy bruker man da? Vinkelsliper?
Takk for tipsene med isolasjonen og pussing.B BSOD skrev:Pussing på celleplast er jo så der. Da er jo en hard mineralullplate nettingtrukket og tykkpusset å foretrekke.
Veggen er så tykk (30cm+?) at man kan vurdere å mure med f.eks. 9cm blokker og ha et lag med blokker, et hulrom i midten som isoleres og deretter en blokk til på den andre siden. Da er det lett å få til pussen på begge sider. Og da kan man bruke celleplast hvis man vil det.
Men det der vinduet hadde jeg reparert eller byttet. Riktig lys i en kjeller er hyggelig. Vi satte inn pvc-vinduer akkurat i kjelleren, fordi de gamle lakk ut så mye varme (var helt ferdige).
Angående nytt vindu eller ei:
Ja, du har muligens rett i det… kanskje det vil føles klaustrofobisk uten vindu. Ble dog fristet av det ettersom jeg da kunne få inn en vifte uten å måtte lage et nytt hull i fasaden.
Veldig tykke betongvegger som du sa, det føles plundrete å lage hull, og dessuten kan jeg ikke så mye om hvordan et nytt hull påvirker bæreevnen? Ingen fare eller?
Eller tigersag om man har en slik.
https://www.bauhaus.se/tigersagsbla...Kpf2GeKW1wQt8tr-mzU4D68rxX0CJ7fhoC1nQQAvD_BwE
https://www.bauhaus.se/tigersagsbla...Kpf2GeKW1wQt8tr-mzU4D68rxX0CJ7fhoC1nQQAvD_BwE
Er det betonghullstein?
Spontant har jeg veldig vanskelig for å tro at man får problemer med bæreevne hvis man installerer et 100 mm hull, men jeg er ingen konstruktør.
Vi har omtrent det samme. Jeg har boret hull for skorstein, kulvert og avløp gjennom en slik vegg. Litt slitsomt. Enten bruker man en diamantbor med riktig diameter. Disse er ganske dyre (kan kanskje leies?) eller så borer man i en sirkel med en mindre betongbor og slår bort innholdet med slegge og pusser det til på slutten så det blir riktig finish.
Det går jo an å sette inn et litt mindre vindu så du får plass med en vifte ved siden av eller over vinduet, om man skal bytte det ut.
Spontant har jeg veldig vanskelig for å tro at man får problemer med bæreevne hvis man installerer et 100 mm hull, men jeg er ingen konstruktør.
Vi har omtrent det samme. Jeg har boret hull for skorstein, kulvert og avløp gjennom en slik vegg. Litt slitsomt. Enten bruker man en diamantbor med riktig diameter. Disse er ganske dyre (kan kanskje leies?) eller så borer man i en sirkel med en mindre betongbor og slår bort innholdet med slegge og pusser det til på slutten så det blir riktig finish.
Det går jo an å sette inn et litt mindre vindu så du får plass med en vifte ved siden av eller over vinduet, om man skal bytte det ut.
Skulle nok vurdere en ekstra gang om du skal sette igjen vinduet.L longtimelurker skrev:Takk for tipsene med isolasjonen og pussingen.
Angående nytt vindu eller ei:
Ja, du har muligens rett i det... kanskje det vil føles klaustrofobisk uten vindu. Var dog fristet av det siden jeg da kunne få inn en vifte uten å måtte lage et nytt hull i fasaden.
VELdig tykke betongvegger som du sa, det føles kronglete å lage hull på, og dessuten kan jeg ikke så mye om hvordan et nytt hull påvirker bæringen? Ingen fare eller?
Kan du ikke ellers kjøpe et mindre vindu? Fins vel fortsatt glassmestere som lager vinduer etter mål også. Sånn at du får plass til en vifte over vinduet tenker jeg, men samtidig får inn lys.
Et annet spørsmål, hvordan får du inn luft i kjelleren i dag? Jeg har i dag to pax vifter som prøver å blåse ut luft fra bad og vaskerom, men da det mangler inntaks-ventiler ellers så jobber de ganske mye i motvind fordi det suges inn luft via dem i stedet ettersom en LLVP varmer opp luften og varm luft stiger naturlig opp til overetasjen.
Så om du ikke allerede har flere andre inntaks-ventiler kanskje det ikke gjør noe at vinduet lekker luft, det kanskje er en varmekilde du skal ha i stedet?
Et annet spørsmål, hvordan får du inn luft i kjelleren i dag? Jeg har i dag to pax vifter som prøver å blåse ut luft fra bad og vaskerom, men da det mangler inntaks-ventiler ellers så jobber de ganske mye i motvind fordi det suges inn luft via dem i stedet ettersom en LLVP varmer opp luften og varm luft stiger naturlig opp til overetasjen.
Så om du ikke allerede har flere andre inntaks-ventiler kanskje det ikke gjør noe at vinduet lekker luft, det kanskje er en varmekilde du skal ha i stedet?
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
Har tatt bort vinduer i et av mine gamle hus da de havnet under terrassegulvet.
Erstattet dem med glassblokker i stedet.
Slapp å se ut under terrassegulvet men samtidig så slipper det inn litt lys utenfra så det ikke blir mørkt.
Erstattet dem med glassblokker i stedet.
Slapp å se ut under terrassegulvet men samtidig så slipper det inn litt lys utenfra så det ikke blir mørkt.
Om du absolutt ikke vil kjøpe et mindre vindu med mulighet for å sette Pax-viften ovenfor… så stemmer jeg også på glassblokk 19x19cm som passer perfekt å erstatte med paxvifte+dekkplate… og/eller blande med 19x9cm, om det passer bedre i vindusforingen 👍
eller så kan du gjøre som forrige eieren til huset mitt gjorde, skru fast vinduet i vinduskarmen så det ikke kan åpnes i det hele tatt, stappe inn all mulig frigolit, helst de tynne platene som man får når man kjøper et garderobeskap eller noe på ikea. Hvis det fortsatt er plass, fyll på med det du kan finne av tepper, aviser, papp, skummadrass etc, og så sette på en bit kryssfiner for å dekke over alt.
Tok en stund å finne ut hvorfor jeg hadde et vindu på kjellerveggen men ikke et vindu inne i det rommet.
Kan anbefale å montere et nytt vindu eller renovere og montere en spalteventil og hvis det virkelig trengs, bore inn en vifte.
Men ikke fjern vinduet, det er verdt utrolig mye å ha dagslys inn i kjelleren.
Tok en stund å finne ut hvorfor jeg hadde et vindu på kjellerveggen men ikke et vindu inne i det rommet.
Kan anbefale å montere et nytt vindu eller renovere og montere en spalteventil og hvis det virkelig trengs, bore inn en vifte.
Men ikke fjern vinduet, det er verdt utrolig mye å ha dagslys inn i kjelleren.
Smart kompromiss! Det skal jeg nok se på.T TypRätt skrev:Kan du ikke ellers kjøpe et mindre vindu? Finnes vel fortsatt glassmester som lager vinduer etter mål med. Så at du får plass til vifte over vinduet tenker jeg, men samtidig får inn lys.
Et annet spørsmål dog, hvordan får du inn luft i kjelleren i dag? Jeg har i dag to pax vifter som prøver å blåse ut luft fra bad samt vaskerom, men siden det mangler in-luftventiler ellers så jobber de ganske mye i motvind for det suges inn luft via dem i stedet da en LLVP varmer luften og varm luft stiger naturlig opp til overetasjen.
Så hvis du ikke allerede har flere andre in-luftventiler kanskje det ikke gjør noe at vinduet lekker luft, det kanskje er en varmekilde du skal ha i stedet?
Nå blir det litt detaljnivå men dette er akkurat ved kjellertrappen i et avskilt lite rom. Luften kommer hentes fra bakkenivå som er ganske nær. Har dårlig avtrekk fra bakkenivå så jeg tenkte at dette kunne bli en win win.
Den øvrige kjelleren har bra tilluft og avtrekk.
Takk! Du og forrige taler har fått meg på andre tanker om å stenge igjen vinduet. Må finne en annen løsning for å opprettholde lysinnslipp og få bedre ventilasjon. Tilbake til tegnebrettet...I ikeo skrev:eller så kan du gjøre som forrige eieren av mitt hus gjorde skru fast vinduet i vindusrammen så det ikke går an å åpne det i det hele tatt, stapp inn alle mulige typer isopor, helst de tynne platene man får når man kjøper et skap eller noe på ikea, om det fortsatt finnes plass fyll på med litt hva du kan finne av matter, aviser, kartong, skummadrass osv og så smekk på en bit finer for å dekke over alt.
Tok en stund å finne ut hvorfor jeg hadde et vindu på kjellerveggen men ingen vindu inne i det rommet.
Kan anbefale å montere et nytt vindu eller renovere og montere en spalteventil og hvis det virkelig trengs borre inn en vifte.
Men ta ikke bort vinduet, det er verdt utrolig mye å ha dagslys inn i kjelleren