2.513 lest ·
17 svar
3k lest
17 svar
Hvor nær en fjellknaus kan man bygge?
Side 1 av 2
Jeg har i dag en hallutbygging hvis hjørne ligger 90 cm fra en bergknaus (som er typ 2 meter høy). Jeg kommer til å totalrenovere denne, isolere osv. og spørsmålet er hvor nær man kan komme med ytterveggen. En ting er jo at det er praktisk å kunne passere, men hvis man ser bort fra det...
Vil helst ikke gå på kompromiss med innermålene, men bygge ut x antall cm...
Vil helst ikke gå på kompromiss med innermålene, men bygge ut x antall cm...
Jeg trenger ikke å kunne passere med store grejjer, det jeg var mest bekymret for er eventuelle problemer med husvegg nær bergvegg.
Det kanskje er for nærme allerede i dag... hva vet jeg... Er det gjørbart å bruke snigeldynamitt på en 2 meter høy vegg, 2 meter bred og ca 50cm-1m dyp.... dvs. snigle bort 1-2 kubikk berg...
Det kanskje er for nærme allerede i dag... hva vet jeg... Er det gjørbart å bruke snigeldynamitt på en 2 meter høy vegg, 2 meter bred og ca 50cm-1m dyp.... dvs. snigle bort 1-2 kubikk berg...
Tips er å satse på ptools stensprengning. Perfekte forhold med ferdig vegg å skyte fra.Arne999 skrev:Jeg trenger ikke å kunne passere med store greier, det jeg var mest bekymret for er eventuelle problemer med husvegg nær bergvegg.
Det er kanskje for nærme allerede i dag... hva vet jeg... Er det mulig å bruke snigeldynamit på en 2 meter høy vegg 2 meter bred og ca 50cm-1m dyp.... dvs. snigle bort 1-2kubikk berg...
Det lille jeg har testet med snigeldynamit opplevde jeg som dyrt, uforutsigbart og at det blir for store steiner å håndtere.
Man kan utføre det etter en opplæring på utstyret, så eventuelt tillatelse fra politiet nå tror jeg.Arne999 skrev:
Vet ikke hva det koster å leie noen, der må man hente inn tilbud.
Gjør du det selv så kanskje det går på 300-350 kr hullet, regnet ett hull hver 30cm.
Så kommer leie av f.eks. kompressor og bor i tillegg.
Det er bare grovt anslått.
Det blir ingen vibrasjoner som forplanter seg så verdivurderinger hos naboer etc behøves ikke.
Har selv skutt rett ved siden av grunnmur etc og det merket man ikke.
http://www.ptools.se
Sist redigert:
Absolutt. Nå krever iofs ptools at man kjøper deres utstyr og så inngår utdanning / lisens.Arne999 skrev:
Noen ganger er dette billigere enn å ansette firma.
Jeg fikk min utdanning / lisens gratis for mange år siden, kjøpte dog aldri utstyr men har leid i mange omganger og lekt meg
Edit
Finnes medlemmer på forumet som har kjøpt dette utstyret som du kanskje kan leie inn til rett pris