Synes jeg får flere svar om hvordan man gjør jo flere jeg spør. Så jeg skriver her.

Skal det være en glippe mellom platene eller skal de sitte tett inntil hverandre? Når man så sparkler, skal jeg bruke papirremse eller nett? Og kan man sparkle fast papirremsen eller må den limes fast når sparkelmassen tørker? Det virker jo veldig omstendelig?

Når man skjøter to plater, hvor dyp skal egentlig avfasningen være? Jeg avfaset ganske mye med typ en 4-5 mm glippe som går ned som et v til de møtes. Men har igjen hørt at avfasningen skal bare være noen mm?

Håper at det er noen som kan gi litt klarhet i dette:)

Gipsplatene skal sitte kloss mot, det er allerede en senkning der man skal sparkle på langsidene, det ser/kjenner du om du fører hånden over dem. Så sparkler du (vær ganske generøs) og fester papirremsene i den våte sparkelmassen. Deretter sparkler du over remsen slik at den sitter fast ordentlig (fjerner litt overflødig så det blir fint og glatt). Når dette har tørket legges neste lag, har lært at man ikke skal pusse mellom disse, ta bare bort klumper om det finnes. Dette laget legges slik at det dekker det du sparklet samt et stykke til utenfor. La tørke, siste lag med finsparkel som føres enda større og veldig tynt. Dette pusses ordentlig, og vegger/tak børstes av med en myk børste, kontroller med lampe om det gir noen skygge.

Når det gjelder avfasningen, så synes jeg det er lettest å sparkle igjen om man har en bred avfasning som ikke er så dyp, men fingeranvisningen angir jo 45 grader og så møtes de i et v.

mekkarn skrev:
Og kan man sparkle fast papirremsen eller må den limes fast når sparkelen tørker?
Den "normale" metoden, dvs. den som gipsplate- og sparkelprodusentene viser i sine arbeidsbeskrivelser og som yrkesmalere bruker, er akkurat som Nillinsim skriver at man sparkler inn remsen.

Å lime remsen, derimot - det er det dels mange som gjør når man skjøter kortender som jo mangler forsenkning, og dels en del som gjør også på langsidene fordi de opplever at det er enklere å lykkes med enn å sparkle inn.
Selv har jeg faktisk oftere hatt problemer med limte remser enn med innsparklede.

Ifølge siste nummer av magasinet GDS skal det være en glippe (2mm) mellom gipsplatene slik at sparkelen kan trenge ned, deretter gjør man som Nillinsim skriver. De har dog hatt feil før...

jeppeknaster skrev:
Ifølge siste nummeret av tidningen GDS skal det være en glipe (2mm) mellom gipsplatene slik at sparkelen kan trenge ned, deretter gjør man som Nillinsim skriver. De har dog hatt feil før...
Betyr dette altså et første lag med sparkel om man limer papirremmen?

Jeg har også lest gds:) Men har aldri sett noen som satte platene med mellomrom på 2mm?

Tiger79 skrev:
Betyr dette altså et første lag med sparkel om man limer pappremsen?
Som Nillinsim skrev: Sparkel - pappremsa - sparkel vått i vått - tørk - sparkel siste - tørk - slip. Fungerer altså ikke med klisterremsa.

Hvorfor foretrekker man akkurat pappremsor?

Jeg har en knepig forkjærlighet til glassfiberremse som jeg noen ganger bruker i grovere dimensjon..

Papirremsen holder vel bedre!?

Har man underliggende treplater/råspont som man skrur gipsen i, kan det være bra å ha en-to millimeter mellomrom så ikke gipsplatene kan ligge og gni mot hverandre, da får man en knirkelyd i tide og utide.

Takk for veldig bra svar.

Nå har jeg lest litt mer og også på Byggmax siden anbefaler man en liten glippe mellom platene.
Når det gjelder en skjøtet plate kan man også der la det være en glippe i stedet for å frese ut i henhold til norgips instruksjoner.
Men jeg tror som sagt at begge måter fungerer på en vanlig vegg, glippe eller ingen glippe.

Rart at man skulle ha glipe mellom. Er de ikke 900 eller 1200mm? Altså ikke 897 og 1197 mm?

OSB har jo mål så man skal ha glipe mellom, men ikke gips.

Kan man ikke bare sparkle over skjøtene?

Har vanskelig for å tro at det SKAL være en glippe mellom gipsplater, mener det er jo tross alt et "dødt" materiale, deretter hvor stor kantfasningen skal være på en kappet kant har jeg da ingen anelse om, men jo større den er, desto mer sparkel går det jo med.

For øvrig er jeg helt enig med Nillinsim, riktignok trenger ikke siste sparklingen avsluttes med finsparkel hvis du skal veve, tapetsere. Deretter kan man gjøre det samme med glassfiberremse som med papirremse, det vil si legge den i sparkelen og deretter dra over med mer, deretter hvilken som holder best har JEG ingen anelse om, annet enn at man har lest at papirremse skal være bedre.

Ved selve sparklingen kan man vinkle spatelen litt skjevt + et lett trykk med en velfylt sparkel, en bredere er å foretrekke da du ikke trenger å fylle kantene med sparkel, uten dette gjøres siste sparkelrunde. Er man usikker på om det er ujevnt, kan man også legge sparkelspaten over og sjekke så det verken er en "bulk" eller skygge i skjøten.

Selv kan jeg ikke påstå meg selv som noen mester på å sparkle, men med en hel del sparkel + slipetimer med praksis hos en maler har man plukket opp en del tips :) ikke veldig moro, men det er tross alt det som avgjør sluttresultatet.

jeg har bygd en hel del og gjort alle momentene man kan tenke seg hjemme, men noe jeg aldri har fått til er papirremser, så jeg har alltid gått tilbake til glassfiberremser. Nå har jeg ennå ikke hatt noen sprukne skjøter, men det irriterer meg at jeg ikke får det til. Jeg får en masse luftbobler under papirremser. Jeg legger et lag sparkel i skjøten, i med remsen og sparkel utenpå dette... Nå er det tid for neste rom så jeg tenkte å gi papirremser enda en sjanse, noen siste liten tips?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.