Har kjøpt en sirkelsag med skinne. Jeg har havnet i et problem med en gang som det sikkert finnes en god løsning på, men jeg har ikke funnet ut av det ennå. Håper at dere kan hjelpe meg!

Lengst til høyre ligger en trykkimpregnert planke (22×95). La oss si at jeg vil kappe den på langs. Hvordan i all verden legger jeg skinnen da? Uansett hvordan jeg gjør det, så tar tvingene i, eller så blir det helt ustabilt. Å kløyve en plate er ikke noe problem, for da er det jo bare å legge platen mellom to bukker og kløyve. Men hvordan kløyver man denne planken til høyre på enklest mulig måte?

• Snekkerbenk med trykkimpregnert planke, sykkeskyteskinne og tvinge. Planken ligger til høyre, skinne ovenfor, tvinge til venstre.
L
M Förstagångsköparen skrev:
Har kjøpt en sirkelsag med skinne. Jeg har havnet i et problem direkte som det sikkert finnes en god løsning på, men jeg har ikke funnet den ennå. Håper dere kan hjelpe meg!

Lengst til høyre ligger en trykket planke (22×95). La oss si at jeg vil kappe den på langs. Hvordan i all verden legger jeg skinnen da? Uansett hvordan jeg gjør det så tar tvingene i, eller så blir det helt ustabilt. Å kløyve en plate er ikke noe problem, for da er det jo bare å legge platen mellom to bukker og kløyve. Men hvordan kløyver man denne planken til høyre på den mest smidige måten?
Det ville vært enklere å kløyve den på en bordsag i stedet, men har du ingen så kan du legge et par skrapbiter av samme tykkelse som emnet du vil kløyve (under skinnen) så den får støtte.

Deretter trenger du egentlig ikke tvinge fast skinnen, i det minste ikke med festools skinne og riktig teknikk, men jeg bruker også tvinger av og til.

• Liker
Henkan Sundberg og 2 andre
  • Laddar…
Hei. Om du har en til regel av samme dimensjon, så kan du legge den under skinnen for å stabilisere og får da et scenario mer likt en plate. Så kan du bruke tvinger for å holde sammen de to reglene til en "pakke". Så gjør jeg iblant.

• Liker
Fario og 1 annen
  • Laddar…
B Bjolar85 skrev:
Hei. Om du har en til regel av samme dimensjon, så kan du legge den under skinnen for å stabilisere og får da et scenario mer likt en plate. Så kan du bruke tvinger for å holde sammen de to reglene til en "pakke". Så gjør jeg iblant.
Men det går ikke å bruke tving på den måten fordi den da slår i sirkelsagen.

L lakman skrev:
Det ville være enklere å klyve den på en bordsag i stedet, men har du ingen, kan du legge et par avkapp av samme tykkelse som emnet du vil klyve (under skinnen) så den får støtte

Så trenger du egentlig ikke å tvinge fast skinnen, i alle fall ikke med festools skinne og riktig teknikk, men jeg bruker også tvanger av og til
Kikket på en bordsag men de kostet for mye så jeg kjøpte dette i stedet

• Liker
lakman
  • Laddar…
Jeg pleier å bruke parallellanslaget når jeg kløver planker.

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Men det går ikke an å bruke tving på den måten fordi den da treffer sirkelsagen
Bruker du riktige tvinger?

0074187_dewalt-dws5026-tvingar-2-pack_550.jpeg

• Liker
Robert-san01 og 2 andre
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Bruker du riktige tvinger?

[bild]
Med slike tvinger havner ingenting på oversiden. 👍
Bordsag er så klart "enklere" men det funker med skinne.

FredrikR FredrikR skrev:
Med slike tvinger havner ingenting på oversiden. 👍
Bordsag er så klart "enklere" men det funker med skinne.
Jeg rådførte meg om bordsag her, men alle sa at jeg må betale en formue for å få en ok bordsag. Var ikke så sugen på det🙃

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Jeg pleier å bruke parallellanslaget når jeg kløyver barbrett
Blir sjelden rett da😄

Jeg pleier å legge brettet over bordkanten, eller platen i ditt tilfelle, og holde fast med hånden. Klyv halvveis og så snu brettet, holde fast i den ferdigklyvde enden og klyv resten.

Nå bygger jeg for betaling og kan ikke holde på med noe ekstra tidkrevende, men du kan jo gjøre det samme med skrutvingen hvis du er uerfaren, så slipper du å sage deg i hånden.
Klem fast bretenden i platekanten med tvinga, Klyv så langt det går, løsne og snu.

• Liker
Mjärn og 1 annen
  • Laddar…
boschkenta
Det holder at du har en lengre planke av samme tykkelse under den andre siden av skinnen (parallelt med den du skal sage) og sag forsiktig. La maskinen gjøre jobben og trykk ikke på den, men ha litt lett trykk på skinnen med den andre hånden, så skal det gå bra. Har kløyvd masse på denne måten, uten tvinger, i mange år.

• Liker
Mjärn og 1 annen
  • Laddar…
Jeg rådførte meg her om bordsag, men alle sa at jeg må betale en formue for å få en ok bordsag. Var ikke så interessert i det🙃
Kjøp tvingene @zarkov tipser om, har lignende til mine Boschskenor de funker veldig bra.

• Liker
Mjärn
  • Laddar…
Det kjører man med sirkelsag og parallell/sideanlegg.

• Liker
Martin.M og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.