9.712 lest ·
46 svar
10k lest
46 svar
Hvordan ville dere løst denne terskelen?
Om du synes du har brukt mye penger på døren synes jeg definitivt at du skal ha den riktig montert, det er jo for din egen del. Og dørforlengelsen føles absolutt mer arbeidskrevende og styggere enn å bare slippe ned karmen de ~5mm som trengs.snowjim skrev:Håndverkeren vil ikke utbedre det da han ikke så noen merkeligheter i å heve karmen "noen" mm, han kjente ikke til omstendighetene som gjorde at det kunne være et problem. Skulle man få jobben inspisert så ville man tross alt trolig få et OK på det etter at lister og alt annet hadde vært på plass.
Tanken er da å få en bit tilpasset og deretter male (trolig spray for å få det jevnt) og så lime den fast. Vil gjerne unngå å spikre da døren inneholder glass og koster tross alt over 3000 kr ny.?
I vanlige tilfeller tviler jeg på at noen hadde tenkt på om håndverkeren hadde hevet terskelen 5 mm av en eller annen "fornuftig" grunn. Nå føles det litt ekstra viktig siden vi har en robot som gjerne vil komme over kanten så enkelt som mulig, og derfor blir det ekstra interessant å løse.
Å bare si "gjør om, gjør riktig" er alltid lett å si hvis man ikke selv må bruke tiden. I dette tilfellet handler det om demontering på 1 time, fylle i med sement i 1/2 time, vente en uke, montere på nytt i 1 time. D.v.s iallfall 2 1/2 til og jobben tok fra begynnelsen 3-4 timer. Jeg vet jo at håndverkeren kommer ikke til å gjøre om dette gratis da han mener at jeg skulle ha forklart problematikken på forhånd. Så enten får jeg gjøre denne jobben selv eller betale noen 1000-lapp ekstra for å få det fikset.
Min tanke er som sagt akkurat nå å lime en hvit 5 mm list på undersiden av dørbladet og om nødvendig bruke latex for å skjule eventuelle skjøter. Jeg er svært tvilende til at noen noen gang vil se det med mindre jeg peker på det. Når det gjelder karmen mot hvelvet så kommer jeg som sagt til å bruke puss der og muligens noe myk fugemateriale, så det vil dermed ikke bli noe man legger merke til.
Jeg kan selvsagt høre hva han skal ha for å utbedre det, men jeg er ganske sikker på at det havner på minst 1000-1500 kr. Man skal heller ikke se bort fra risikoen for at man kan få andre defekter på materialet, støt, fargeskader eller annet som lett kan skje hvis det skal demonteres og monteres igjen.
Å bare si "gjør om, gjør riktig" er alltid lett å si hvis man ikke selv må bruke tiden. I dette tilfellet handler det om demontering på 1 time, fylle i med sement i 1/2 time, vente en uke, montere på nytt i 1 time. D.v.s iallfall 2 1/2 til og jobben tok fra begynnelsen 3-4 timer. Jeg vet jo at håndverkeren kommer ikke til å gjøre om dette gratis da han mener at jeg skulle ha forklart problematikken på forhånd. Så enten får jeg gjøre denne jobben selv eller betale noen 1000-lapp ekstra for å få det fikset.
Min tanke er som sagt akkurat nå å lime en hvit 5 mm list på undersiden av dørbladet og om nødvendig bruke latex for å skjule eventuelle skjøter. Jeg er svært tvilende til at noen noen gang vil se det med mindre jeg peker på det. Når det gjelder karmen mot hvelvet så kommer jeg som sagt til å bruke puss der og muligens noe myk fugemateriale, så det vil dermed ikke bli noe man legger merke til.
Jeg kan selvsagt høre hva han skal ha for å utbedre det, men jeg er ganske sikker på at det havner på minst 1000-1500 kr. Man skal heller ikke se bort fra risikoen for at man kan få andre defekter på materialet, støt, fargeskader eller annet som lett kan skje hvis det skal demonteres og monteres igjen.
Døren du har er en laget med en lett ram og enkeltglass, som ikke er særlig lyddempende.
Før du gjør noe, kan du teste hvor mye lyd som passerer terskelen. Legg et badehåndkle så det dekker sprekken når døren er lukket. Hvis det ikke blir så stor forskjell med eller uten badehåndkle som "lyddemper", ville jeg ikke gjort noe med terskelen eller døren.
Før du gjør noe, kan du teste hvor mye lyd som passerer terskelen. Legg et badehåndkle så det dekker sprekken når døren er lukket. Hvis det ikke blir så stor forskjell med eller uten badehåndkle som "lyddemper", ville jeg ikke gjort noe med terskelen eller døren.
Stemmer bra, den er formpresset, hvilket jeg antar innebærer at det finnes en del luftrom og papp i den. Vet ikke om det innebærer per automatik at den demper dårligere? lyddempingsmatter pleier jo dempe ganske bra selv om de inneholder masse luft. Uansett så er det tross alt en glassdør, så den har nok ikke noen revolusjonerende verdier for å stoppe lyd.thomas33 skrev:Døren du har er en laget med en lett ramme og enkeltglass, som ikke er spesielt lyddempende.
Før du gjør noe, kan du teste hvor mye lyd som passerer terskelen. Legg et badehåndkle så det dekker sprekken når døren er lukket. Hvis det ikke blir så stor forskjell med eller uten badehåndkle som "lyddemper" ville jeg ikke gjort noe med terskelen eller døren.
Vi har gjort et par tester, og har vi musikk i rommet på vår normale volum og lukker døren, så gjør det en forbausende stor forskjell faktisk. Legger vi et håndkle ved terskelen, så er det helt klart en hørbar forskjell til det positive.
Hva er det du skal fylle med sement? Du har jo allerede en glippe øverst som vil bli 5mm bredere. Den isoleres og dekkes normalt av en dørkarm, men jeg forstår at du ikke vil ha dørkarm. Hva hadde du tenkt deg i stedet? Som du selv skriver er det en dårlig idé å pusse igjen glippen da det vil sprekke ganske raskt.snowjim skrev:
Min tanke er å sette puss inntil karmen akkurat som man har gjort før, og så trekke ut en myk fug som tåler litt bevegelse oppå det. Det er jo slik det er gjort på alle andre dører i kjelleren og det ser ut til å holde bra. Det eneste som kanskje kan være litt mer følsomt her er at den puss man setter øverst i den 1 cm dype sporet, kanskje det er bedre å fylle også denne med mykfug.cpalm skrev:Hva er det du skal fylle med sement? Du har jo allerede en sprekk øverst som vil bli 5 mm bredere. Den blir vanligvis pakket og dekket av en dørkarm, men jeg forstår at du ikke vil ha dørkarm. Hva hadde du tenkt deg i stedet? Som du selv skriver er det en dårlig idé å pusse igjen sprekken da det vil sprekke ganske raskt.
Det burde gå an å få til på et vis, men det vil koste litt å få en list tilpasset som man så kan spraye, så selvfølgelig må jeg sjekke med håndverkeren hva det kunne koste hvis han sager, borer og monterer det på nytt, men denne gangen 5 mm lenger ned. Demontering burde jeg kunne løse selv, og fylle i hullene er ikke noe særlig, man må selvfølgelig vente en uke eller så for at det tørker helt.
"Å bare si "gjør om, gjør rett" er alltid enkelt å si hvis man ikke selv må legge tiden. I dette tilfellet handler det om demontering i 1 time, fylle i med sement 1/2 time, vente noen uke, montere på nytt 1 time. D.v.s iallfall 2 1/2 til og jobben tok fra begynnelsen 3-4 timer. Jeg vet jo at håndverkeren kommer ikke til å gjøre om dette gratis da han mener jeg skulle ha forklart problematikken på forhånd. Så enten må jeg gjøre denne jobben selv eller betale noen 1000 lapp ekstra for å få det fikset."
Jeg har vanskelig for å se problemet. I følge bildene har snekkeren målt feil og hakket bort puss i døråpningens overkant. For å skjule sin feil og dermed slippe å gjenopprette den nedhakkede pussen har han montert døren høyere opp enn nødvendig og skyldt alt på deg. -Du burde fortalt stakkars kraken at du ville ha døren rett montert (slik at den fine katten ikke kan smette ut?). Overraskende uprofesjonelt!
Gjør om, gjør rett!
Staffan
Jeg har vanskelig for å se problemet. I følge bildene har snekkeren målt feil og hakket bort puss i døråpningens overkant. For å skjule sin feil og dermed slippe å gjenopprette den nedhakkede pussen har han montert døren høyere opp enn nødvendig og skyldt alt på deg. -Du burde fortalt stakkars kraken at du ville ha døren rett montert (slik at den fine katten ikke kan smette ut?). Overraskende uprofesjonelt!
Gjør om, gjør rett!
Staffan
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja jeg satte og leste på det i går så det virker jo å gå ganske raskt.
Si at jeg skulle gjøre alt dette selv, dvs:
1. Demontere dør og karm (8 skruer)
2. Fylle i hullene med husfix og vente et døgn
3. Bore nye hull 5 mm lenger ned og montere karmen på nytt.
Hvor mye jobb tror dere det er egentlig? Kan jeg som aldri har montert dør eller vindu tidligere få dette til å passe uten en masse trøbbel? Fått for meg at man skal ha ganske mye erfaring for å få alt rett og pent?
Si at jeg skulle gjøre alt dette selv, dvs:
2. Fylle i hullene med husfix og vente et døgn
Hvor mye jobb tror dere det er egentlig? Kan jeg som aldri har montert dør eller vindu tidligere få dette til å passe uten en masse trøbbel? Fått for meg at man skal ha ganske mye erfaring for å få alt rett og pent?
Hvorfor vente?snowjim skrev:Ja jeg satte og leste på det i går så det ser jo ut til å gå ganske raskt.
Si at jeg skulle gjøre alt dette selv, dvs.:
2. Fylle i hullene med husfix og vente ett døgn
Hvor mye arbeid tror dere det er egentlig? Kan jeg som aldri har montert dør eller vindu tidligere få dette til å passe uten en masse trøbbel? Fått for meg at man skal ha ganske mye erfaring for å få alt rett og fint?
Bor opp hullene litt og enten fest plugg med ankermasse som herder raskt eller slå i trekiler. På rundt 1.5 timer bør du kunne flytte ned døren 5 mm og så gå videre.
2. Montere adjufixer 8 stk. Slippe ned karm til UK terskel som det allerede finnes plass til ifølge bilde. Klart. 3 timer inkludert fikse & fundere.snowjim skrev: