7.457 lest ·
22 svar
7k lest
22 svar
Hvordan gjøre med disse takstolene
Vi skal utvide med lavt skråtak. Spennvidde 7,2 m, totalt 8 m lang. Pult-takstol
Taket skal også ha to takkuler 1200x1200.
Konstruktøren for utvidelsen kom opp med en takstol i limtre (56x495 mm). Den dimensjonen finnes ikke som standard. Skulle jeg lime sammen 56x225 og 56x270 bjelker?
Jeg ga målene til en takstolprodusent i nærheten som utviklet en takstol med sitt program. Problemet med den stolen var at de ville settes c-c 600 i stedet for tiltenkte c-c 1200, konflikt med takkulerne!
Hans forslag var at man kan sette takstolene dobbelt, men programmet han bruker kunne ikke beregne spikingen.
Hva gjør jeg nå? Kan jeg bare skru sammen takstolene i par og kjøre på?
Taket skal også ha to takkuler 1200x1200.
Konstruktøren for utvidelsen kom opp med en takstol i limtre (56x495 mm). Den dimensjonen finnes ikke som standard. Skulle jeg lime sammen 56x225 og 56x270 bjelker?
Jeg ga målene til en takstolprodusent i nærheten som utviklet en takstol med sitt program. Problemet med den stolen var at de ville settes c-c 600 i stedet for tiltenkte c-c 1200, konflikt med takkulerne!
Hans forslag var at man kan sette takstolene dobbelt, men programmet han bruker kunne ikke beregne spikingen.
Hva gjør jeg nå? Kan jeg bare skru sammen takstolene i par og kjøre på?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 702 innlegg
Samt beregne med stålbjelke istedenfor limtre
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Forstår ikke problemet helt, la konstruktøren ta fram en standardbjelke, Fungerer utmerket med både Finerbjelke (Kerto) eller limtre. Gjør om gjør rett...R Relaxia skrev:Vi skal bygge ut med låglutende tak. Spennvidde 7.2m, totalt 8m lang. Pult-takstol
Tak skal også ha to takkupler 1200x1200.
Konstruktøren for utbyggingen tok fram en takstol i limtre (56x495mm). Den dimensjonen finnes ikke som standard. Skulle jeg lime sammen 56x225 og 56x270 bjelker?
Jeg ga målene til en takstolprodusent i nærheten som tok fram en takstol med sitt program. Problemet med den stolen var at de skulle settes c-c 600 i stedet for tenkte c-c 1200, krasj med takkuplene!
Hans forslag var at man kan sette takstolene dobbelt, men programmet han bruker kunne ikke regne ut spikingen.
Hva gjør jeg nå? Kan jeg typ skru sammen takstolene i par og kjøre på?
Ok, jeg forstår dere. Gjør om gjør rett osv.
Konstruktøren som laget tegningene til byggetillatelsen kommer jeg av ulike grunner ikke til å kontakte igjen.
Takstolprodusentene burde jo selv klare å lage fornuftige stoler kan man synes.
Jeg antar at jeg får sjekke med flere produsenter. Tenkte det ville være bra å bidra til den lokale næringen.
Iof kanskje man kan se om noen ekstern kan lage en bedre takstol som den lokale produsenten kan produsere.
Har dere tips til noen?
Konstruktøren som laget tegningene til byggetillatelsen kommer jeg av ulike grunner ikke til å kontakte igjen.
Takstolprodusentene burde jo selv klare å lage fornuftige stoler kan man synes.
Jeg antar at jeg får sjekke med flere produsenter. Tenkte det ville være bra å bidra til den lokale næringen.
Iof kanskje man kan se om noen ekstern kan lage en bedre takstol som den lokale produsenten kan produsere.
Har dere tips til noen?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Det enkleste er å gå til din lokale forhandler og vise tegningen og si at du vil ha limtredrager/finerbjelke på cc1200 og spørre hva du trenger. Deres leverandører (Moelven/Martinsson mm) regner på dette gratis for at de skal få selge. Tar ikke mer enn 5 minutter i et program. Vil gjette på at en finerbjelke 45x450 mm kan bli passe for din del.R Relaxia skrev:Ok, jeg forstår dere. Gjør om gjør rett osv.
Konstruktøren som laget tegningene til byggetillatelsen kommer jeg av forskjellige grunner ikke kontakte igjen.
Takstolprodusentene burde jo selv lage vettige stoler kan man synes.
I og med kan man kanskje se om noen ekstern kan lage en bedre takstol som den lokale produsenten kan lage.
Har dere tips til noen?
PS. Så er det smart å ha takkupoler som er 1100x1100 (eller 1150x1150) så du kan ha samme cc på alle takstoler og ikke trenger å avveksle.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Å regne om en 56x495 mm limtrebjelke til en annen dimensjon er kjempeenkelt og noe som alle som er kunnskapsrike innen bygningsstatikk kan klare. Man regner ut bjelkens tverrsnittsmoment etter formelen bxh^3/12 (b=bredde og h=høyde) og leter etter en bjelke som har samme eller høyere tverrsnittsmoment. I ditt tilfelle kan du ta 90x450 som garantert er et standardmål.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Enig med deg, men jeg ville ikke ha brukt de opprinnelige tallene i det hele tatt...J justusandersson skrev:Å regne om en 56x495 mm limtrebjelke til en annen dimensjon er kjempeenkelt og noe som alle som er kyndige i bygningsstatikk klarer. Man regner ut bjelkens treghetsmoment etter formelen bxh^3/12 (b=bredde og h=høyde) og ser etter en bjelke som har samme eller høyere treghetsmoment. I ditt tilfelle kan du ta 90x450 som garantert er et standardmål.
Jeg har dessverre ingenting å tilføye i selve tråden men jeg har i flere forskjellige tråder sett justus hjelpe til med beregninger for ulike konstruksjoner og jeg blir bare så glad av å se noen som så generøst bidrar med sin kunnskap og jeg vil oppriktig takke for at du hjelper til å gjøre forumet livskraftig! Det finnes massevis av andre medlemmer som også deler sin kunnskap som naturligvis også er verdt akkurat like mye ros men akkurat i dag er det din tur!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er alltid hyggelig å få ros selv om jeg rødmer litt...
Jeg setter pris på deres forslag, og skulle jeg regnet på bjelke til et eget prosjekt hadde jeg nok regnet det om selv som foreslått.
Men nå er det en utbygging med byggetillatelse og KA, og skal jeg avvike fra den opprinnelige konstruksjonstegningen så vil jeg ha papir på at det skal fungere.
Akkurat nå venter jeg på tilbud fra en annen takstolprodusent. Får se om også de vil sette c-c 600.
Men nå er det en utbygging med byggetillatelse og KA, og skal jeg avvike fra den opprinnelige konstruksjonstegningen så vil jeg ha papir på at det skal fungere.
Akkurat nå venter jeg på tilbud fra en annen takstolprodusent. Får se om også de vil sette c-c 600.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Lar du byggevarehandelen regne så får du papirer på det...R Relaxia skrev:Jeg setter pris på deres forslag, og skulle jeg regne på bjelken til et eget prosjekt hadde jeg nok regnet om det selv som foreslått.
Men nå er det en utbygging med byggegodkjenning og KA, og skal jeg fravike den opprinnelige konstruksjonstegningen så vil jeg ha papirer på at det skal fungere.
Det er leverandørens konstruktører som regner på det gratis...
Det ville i og for seg være en løsning, men hvem bygger om bjelken til en takkonstruksjon?A Autodidak1 skrev:
Ok, man kan vel gjøre det selv, men det innebærer nok at jeg må kappe i bjelken da den skal være 300mm i forkant og knapt 1m i bakkant (8m lang, spennvidde 7m). Ganske lav historie.
Lar helst noen andre kappe og ta ansvar for det.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Du skaper problemer som ikke finnes. Om du kjøper en bjelke som er eksempelvis ca 450 mm høy så sager byggherren til takstolfotene slik du vil ha dem. Det er en vanlig måte da man bruker bjelker, selv om du kan gjøre det på en annen måte.R Relaxia skrev:Det ville jo vært en løsning, men hvem bygger om bjelken til en takstol?
Ok, man kan vel gjøre det selv, men det vil nok innebære at jeg må kutte i bjelken da den skal være 300mm i forkant og knapt 1m i bakkant (8m lang, spennvidde 7m). Ganske lav historie.
Lar helst noen andre kutte og stå for det.
Story of my lifeA Autodidak1 skrev:
Men hvorfor skal det være så kronglete da.
- Jeg vil ha et knippe takstoler c-c 1200.
- Det finnes takstolprodusenter som både regner og produserer.
- Den produsenten som ligger i nærheten har trevirke til stoler for c-c 600. Han mener at man kan sette dem i par for å få c-c 1200 der jeg ønsker, men vet ikke med hvilken avstand de skal spikres sammen...
You say - ikke krongle til det!