10.672 lest ·
21 svar
11k lest
21 svar
Hvordan lage en pen kant ved terskelen?
Holder på å totalrenovere en leilighet og har fått utrolig mange tips fra hjelpsomme mennesker her på forumet.
Jeg benytter derfor anledningen til å be om råd for mitt neste problem.
Leggingen av fliser på badet gjorde at flisekanten nå er høyere enn det terskelen er, noe som jo ikke er særlig pent, og jeg lurer nå på hvordan man kan tenke seg å fikse det på best mulig måte.
Jeg har for tiden 2 potensielle løsninger:
1. Legge en ganske så massiv latexfuge (grå eller hvit?) mot kanten slik at det blir en mykere overgang.
2. Legge en eikeplanke over den øverste delen av terskelen slik at den legger seg på nivå med flisekanten.
Ulempen med forslag 2 er jo at det sannsynligvis vil se "tillaget ut".
Takk for all hjelp!
Se vedlagte bilder.
Jeg benytter derfor anledningen til å be om råd for mitt neste problem.
Leggingen av fliser på badet gjorde at flisekanten nå er høyere enn det terskelen er, noe som jo ikke er særlig pent, og jeg lurer nå på hvordan man kan tenke seg å fikse det på best mulig måte.
Jeg har for tiden 2 potensielle løsninger:
1. Legge en ganske så massiv latexfuge (grå eller hvit?) mot kanten slik at det blir en mykere overgang.
2. Legge en eikeplanke over den øverste delen av terskelen slik at den legger seg på nivå med flisekanten.
Ulempen med forslag 2 er jo at det sannsynligvis vil se "tillaget ut".
Takk for all hjelp!
Se vedlagte bilder.
Prøv å legge en pen fasadeikplanke, slipe eksisterende terskel og tilpasse døren slik at det fungerer med den nye høyden (det avhenger av at døren kan modifiseres). Til slutt er det bare å lakke alt slik at det får et jevnt og fint utseende. Pen latexfug har jeg aldri sett.
Ikke nok med at det ikke er pent, det er dessuten ikke i samsvar med regler for våtrom. Det skal være en kant på minst 1 cm (eller var det 2?!?!) for at det skal være godkjent, og tettesjiktet skal gå opp på denne kanten. Så uansett hva du gjør nå, så har du ikke et bad som er godkjent i henhold til reglene
Tvilsomt om jeg orker å gjøre arbeidet med å forkorte døren faktisk.Tokyoboy skrev:
Din idé er å legge en ny terskel oppå den eksisterende med andre ord?
Ups, det høres ikke bra ut.Gladh skrev:Ikke nok med at det ikke er pent, det er dessuten ikke i samsvar med regler for våtrom. Det skal være en kant på minst 1 cm (eller var det 2?!?!) for at det skal være godkjent, og tettesjiktet skal gå opp på denne kanten. Så uansett hva du gjør nå, så har du ikke et baderom som er godkjent i henhold til reglene![]()
Hvordan mener du en kant på 1 cm?
At terskelen må være 1 cm høyere enn flisene?
Så i en tråd at noen, (Paul ?) anbefalte en titt på siden 13 i denne. Det gjør jeg også... Både tekst og bilde.
Sist redigert:
bigsnucke skrev:
Lim inn en print-screen av gjeldende bilde på side 13 i Byggkeramikkrådets bransjeregler.
Jo, her ser vi jo klart og tydelig at terskelen er høyere enn kanten på flisene.
Mye mer kan jeg ikke tyde som en novise på området.
Men hva innebærer dette? Hva kan det få for konsekvenser?
Holder det at jeg hever terskelen?
Saxat;
Krav på forseglingens minste høyde angis ikke fordi forseglingen ikke kan gå høyere opp enn til ferdig gulvflate.
Tettesjiktets nivå ved døråpningen skal være min. 20 mm over gulvavløpets overkant
Tolker jeg som at det viktigste er at tettesjiktet når 20 mm over gulvavløpets øverste flate og terskelens høyde ikke er det viktigste...
Jeg ville sørget for at den stikker opp litt i allefall, men ikke gått med tommestokken og målt så nøye...
Krav på forseglingens minste høyde angis ikke fordi forseglingen ikke kan gå høyere opp enn til ferdig gulvflate.
Tettesjiktets nivå ved døråpningen skal være min. 20 mm over gulvavløpets overkant
Tolker jeg som at det viktigste er at tettesjiktet når 20 mm over gulvavløpets øverste flate og terskelens høyde ikke er det viktigste...
Jeg ville sørget for at den stikker opp litt i allefall, men ikke gått med tommestokken og målt så nøye...
Moderator
· Stockholm
· 57 860 innlegg
Men hvordan har du gjort med tetningslaget nå da? Stopper det bare ved terskelen?
Det er en flislegger som har gjort alt, jeg har ikke gjort noe.hempularen skrev:
Jeg vet ikke engang hvordan tetningslag ser ut, men jeg antar vel at det slutter der flisene slutter, dvs ved terskelen ja.
Legger ved et bilde til
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 321 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.321 innlegg
Skal man være litt pirkete, så gjetter jeg at du aldri kan få til en godkjent tetningsmembran hvis vi går ut fra det vi ser på bildene dine.
Tetningsmembranen skal, som riktig nok påpekt, gå UBRUTT under gulvbelegget og deretter opp i nivå med overkant gulv.
Siden tetningsmembranen ikke kan skjøtes (ikke i praksis i hvert fall) på en godkjent OG sikker måte, vil du aldri få til en godkjent oppsving.
Å gjøre om ALT må jo føles hardt, men er som jeg ser det det eneste riktige. Om det så er realistisk i dine øyne, er en helt annen sak. Du kan helt sikkert få til en forhøyning av terskel på en eller annen måte, for å koble til og deretter jukseskjøte tetningsmembranen og sikre opp skjøten med uhørt store mengder silikon der oppsvinget skulle ha vært
.
Noen stor risiko for vannskader er det knapt hvis det ikke er sånn at du har klart å få til et monumentalt bakfall på hele gulvet
Ulempen med denne nød-løsningen er jo at våtrommet aldri blir godkjent, så du må opplyse om mangelen hvis du eventuelt selger i framtiden, med risiko for prisavslag, og et forsikringsselskap kunne få for seg å nekte erstatning ved skade, selv om det manglende oppsvinget ikke har bidratt til skaden.
Ps. Ser i forrige innlegg at jobben er gjort av en flislegger. Ja, hva skal man si? GJØR OM - GJØR RETT burde være det svaret du gir til ham.
AT DET SKAL VÆRE SÅ VANSKELIG! Hvordan tenker de - flisleggerne eller rettere sagt TENKER DE? Ds.
Tetningsmembranen skal, som riktig nok påpekt, gå UBRUTT under gulvbelegget og deretter opp i nivå med overkant gulv.
Siden tetningsmembranen ikke kan skjøtes (ikke i praksis i hvert fall) på en godkjent OG sikker måte, vil du aldri få til en godkjent oppsving.
Å gjøre om ALT må jo føles hardt, men er som jeg ser det det eneste riktige. Om det så er realistisk i dine øyne, er en helt annen sak. Du kan helt sikkert få til en forhøyning av terskel på en eller annen måte, for å koble til og deretter jukseskjøte tetningsmembranen og sikre opp skjøten med uhørt store mengder silikon der oppsvinget skulle ha vært
Noen stor risiko for vannskader er det knapt hvis det ikke er sånn at du har klart å få til et monumentalt bakfall på hele gulvet
Ulempen med denne nød-løsningen er jo at våtrommet aldri blir godkjent, så du må opplyse om mangelen hvis du eventuelt selger i framtiden, med risiko for prisavslag, og et forsikringsselskap kunne få for seg å nekte erstatning ved skade, selv om det manglende oppsvinget ikke har bidratt til skaden.
Ps. Ser i forrige innlegg at jobben er gjort av en flislegger. Ja, hva skal man si? GJØR OM - GJØR RETT burde være det svaret du gir til ham.
AT DET SKAL VÆRE SÅ VANSKELIG! Hvordan tenker de - flisleggerne eller rettere sagt TENKER DE? Ds.
Sist redigert:
Den eneste detaljen som mangler er da at tetningslaget skal gå uavbrutt opp til terskelens kant som skal være høyere enn flis-kanten?
Jeg vil påpeke at selve dusjavløpet er jo vesentlig mye lavere siden det er fall mot det og det er nedsenket.
Men det kanskje ikke spiller noen rolle?
Bør flisleggeren gjøre om alt og ta den kostnaden selv?
Jeg vil påpeke at selve dusjavløpet er jo vesentlig mye lavere siden det er fall mot det og det er nedsenket.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 321 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.321 innlegg
Nei ikke opp til TERSKELENS overkant, men tettesjiktet skal påføres MOT (På!) terskelen opp til i nivå med GULVETS overkant dog minst opp til 20 mm over avløpskanten.savio skrev:Den eneste detaljen som mangler er da at tettesjiktet skal gå uavbrutt opp til terskelens kant som skal være høyere enn flis-kanten?
Jeg vil poengtere at selve dusjavløpet er jo vesentlig mye lavere siden det er fall mot den og den er senket.
Når gulvet så er lagt, silikoneres kanten mellom gulvet og terskelen.
Strengt vurdert så er gulvet muligens feilaktig utført om du ikke har et voldsomt fall fra terskelen til gulvavløpet som du antyder. Er det ikke utført i henhold til gjeldende regler, skal det gjøres om i sin helhet og håndverkeren skal stå for alle kostnader inkl. nytt materiale.
Avtale kan ev. inngås med utføreren om annerledes utførelse hvis terskel mangler og høyden på tettesjiktet (uten oppbrett) er mer enn 20 mm over avløpsnivå.
En slik avtale skal dog gjøres FØR arbeidet startes. Det er ikke ment som en utvei for en håndverker å få et utilstrekkelig arbeid godkjent.
Nå benytter jo ikke jeg håndverkere for denne typen arbeid, så noen med mer erfaring av akkurat muligheten til avvik kan kanskje gi bedre råd i dette tilfellet.