Hei trenger litt hjelp!

Hvordan setter man sokler og lister i et gammelt hus der ingen vinkler er rette eller veggflater er i linje med innfatningen?
Har prøvd å sage det på min Dewalt 707 som tydeligvis begynner å bli slarkete, dessuten er det jo håpløst vanskelig å få til så gjæringene stemmer med hverandre uten at de glipper noe sted.
Har dere noen løsning på mitt problem? Hva kan jeg gjøre for å unngå problemet?
 
Det er ikke lett, jeg sliter med samme problem. Både hus og virke er krokete.

Når det gjelder sagen: Sørg for at fôret ligger med den glatte overflaten (baksiden) mot sagbordet, ellers blir vinkelen feil. Sørg også for å holde/spenne fast biten skikkelig mens du sager, de har en tendens til å krype litt når man sager i vinkel, og da blir kuttet skjevt.

Jeg bruker smygvinkel av og til når det er store avvik, men for det meste er det bare å sage, prøve, endre innstillingen på sagen og sage igjen til det passer. Så blir det latexfog i sprekken hvis det ikke lykkes. Hva skal man gjøre?
 
Still inn vinkelen på sagen med spillbiter.
Sag, prøv, sag, prøv.
Og når det stemmer, gjør snittet på den riktige listen.
 
Det fungerer dessverre ikke alltid med restmaterialer når man setter sokler om gulvene er ujevne.
 
Et alternativ til å gjære er å bruke hjørneklosser, det kan bli ganske stilig synes jeg, men kanskje ikke alle mener at det er et godt alternativ.
 
Ola78
Bra lenker, skurklosser må man ha, ellers vete sjutton hvordan man skulle få det til med dørkarmene.

Verste gjæringsproblemet opplever jeg (om jeg nå får fortsette å kapre tråden) i ytterhjørner, der må man få gjæringen riktig. Lener begge veggene litt hit og dit samtidig som gulvene er skjeve, ja da blir det vanskelig.
 
Ola78
mycke_nu skrev:
Bra lenker, skurklosser må man ha, ellers vet jeg sannelig ikke hvordan man skulle fått det til med dørkarmene.

Verste gjæringsproblemet opplever jeg (om jeg nå får fortsette å kapre tråden) i ytterhjørner, der må man få gjæringen rett. Lener begge veggene litt hit og dit samtidig som gulvene er skjeve, ja da blir det kinkig.
Det fantes jo en grunn til at man hadde skurklossene i gamle hus før, de var jo sjelden så rette og fine som dagens nye. Ytterhjørner er jo, som du skriver, alltid et styr. Her er en lenke til verktøyet fra Hultafors som jeg skrev om http://www.hultafors.com/sv/produkter/measuring/squares/geringsvinkel-gv/ har en selv og synes den er veldig bra i visse situasjoner.
 
Er det noen forskjell på geringsvinkelen du linker til og en vanlig smygvinkel? Føler meg litt treg.. :confused:
 
mycke_nu skrev:
Det funkar dessverre ikke alltid med spillbiter når man setter sokler om gulvene går i bølger.
Kanskje lettere å konsentrere seg om å få hjørnene perfekte og skjøte sokkelen på midten mellom hjørnene der det er enklere å få det riktig? Jeg er antagelig dårlig på å forklare men bildet er tydelig inne i hodet mitt :rolleyes:
 
Ja, det stemmer, det kan gjøre det enklere, spesielt hvis gulvene er noenlunde rette.
 
mycke_nu skrev:
Er det noen forskjell på gjæringsvinkelen du lenker til og en vanlig smygvinkel? Føler meg litt treg.. :confused:
"Flaggan" i vinkelens ledd deler automatisk vinkelen i 2 like store deler, og viser altså hvordan du skal stille inn gjæringssagen.
 
OK, det jeg skulle trenge er en tredimensjonal smygvinkel som også tar hensyn til at ingen av soklene ligger i vater og at ingen av veggene står i lodd og deretter oversetter dette til saginnstillinger..

Bra at det finnes mykfug. :)
 
  • Liker
corre og 1 annen
  • Laddar…
Soklene kan man profilsage i stedet, da går det lett å justere. Om man sager sokkelen 45 grader ser man så profilen som man sager med stikksag etter. Sjekk her http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40654-girning-av-lister.html

Når det gjelder fôr er det mer komplisert. Jeg pleier å sette på den ene siden, så justere inn gjæringen på overdelen. Så tar jeg av siden og gjør det samme på den andre siden, men med litt langt overstykke. Så når sagen er perfekt justert for vinkelen, kapper man overstykke i riktig lengde.

Gjæringene i overstykke kan man også skjære ut litt med en skarp kniv, så er det lettere at det slutter tett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.