Jeg har en ny og en gammel huske som henger ved siden av hverandre i en stativ.

Den nye husken har liner som er festet i en plastbrikke som igjen festes i stativet.

Den gamle husken har kun line. Barna husker skjevt på den, og jeg vil finne en bedre løsning.

Enten kjøper jeg separate plastbrikker til den, om det finnes å kjøpe. Alternativt tenker jeg at man kan lage knuter slik at jeg får to separate løkker, men vet ikke om det finnes en slik knute som er sikker.

Hvordan ville dere gjort det?

Se bilder.

• To huskes litt kontekst: Den første gunga til venstre har kun tau med knuter, mens den andre til høyre har et svart plastfeste.
  • Sort plastbrikke festet med metallkrok til en stang, med tau gjennom brikken, omgitt av grønt løvverk i bakgrunnen.
tommib
Du kan gjøre doble knuter midt i linen men de vil korte ned den litt. Kan du ikke bare bytte ut tauet?

Det finnes flere enkle knuter for å lage en løkke midt på en line uten å ha tilgang til endene. En av dem jeg lærte meg kalles "alpine butterfly" men når man googler det får man opp en helt annen knute. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare den dessverre, men jeg kan gjøre et forsøk.

Man klemmer sammen tauet til en løkke, vrir to omganger og trer igjennom løkken gjennom det man har vridd.

Det er totalt uforståelig... Sånn ser den ut i alle fall....
alpin-fj%C3%A6rils%C3%B8gle-26090766.jpg

Jeg kan kappe repet - det rekker uansett. Så en løkke med tilgang til den ene rependen går bra. Vet du om noen slik knute som er sikker?

tommib
Ja, da skulle jeg lage en helt vanlig pålestikk. Det kommer dog til å slite på repet når barna husker, så den korrekte måten å gjøre det på er å spleise inn en kaus. Om man ikke vil spleise kan man bruke wirelås til repet (i grovere dimensjon enn biltema selger).

Du burde også kunne kjøpe slike plastskiver et sted, jeg får ikke opp noe når jeg googler raskt, men et litt mer målrettet søk finner dem sikkert.

• Liker
kia2
  • Laddar…
Tauene begynner jo på forskjellige høyder på den venstre husken, så det er klart at den drar skjevt. Med hvert sitt like lange tau i løkkene eller en løkke mellom dem som ikke er stram, går det nok bedre.

tommib tommib skrev:
Ja, da ville jeg gjøre en helt vanlig pålestikk. Det vil imidlertid slite på repet når barna svinger, så den riktige måten å gjøre det på er å spleise inn en kaus
Nei, siden repene henger i ståltrådsslynger så slites ikke repene i knuten.

Så jeg ville like godt laget to doble overhåndsknuter på eksisterende rep, uten å kutte.
Og la repet mellom opphengskrokene med litt slækk, så belastningen på krokene bare blir vertikal.
dubbel-overhandsknop.jpg
http://www.morlandascoutkar.se/scoutfakta/knopar/dubbel-overhandsknop/
Rep hengt i ståltrådsøglor med knuter, vist med litt slakk mellom opphengskroker for vertikal belastning.
//Gammel Sjøspeider, patruljen Hajen i Göteborg/Brännö

• Liker
GK100 og 2 andre
  • Laddar…
Jeg synes repet ser veldig slitt ut, sannsynligvis nedbrutt av år i sollys. Kast det og kjøp nytt. Tenk på barnas sikkerhet. Opphenget i begge krokene skal se likt ut da slutter barna å seile skjevt. Og så bruker du separate innfestninger uten tverrgående rep.

tommib
Tauet vil garantert slites i øyet. Om det er et problem avhenger av hvor ofte TS sitt barn husker der.

tommib tommib skrev:
Repet kommer garantert slites i løkken. Om det er et problem, avhenger av hvor ofte TS barn husker der.
Nei hvorfor skulle det slites?
Et rep med en knute henger fra et S-formet ståltrådsbeslag, festet til en metallstang. Bakgrunnen viser trær og himmel.
Du ser vel at reipløkken henger i et S-formet ståltrådsbeslag, som beveger seg fritt.

For øvrig kan man, om man er bekymret, legge to runder av repet rundt ståltråden i S-et.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jeg synes repet ser veldig slitt ut, sannsynligvis nedbrutt av år i sollys. Kast det
og kjøp nytt. Tenk på barnas sikkerhet.
Og jeg synes ikke linen ser særlig slitt ut i det hele tatt!

For en gangs skyld får jeg konstatere at gammel er eldst og gammel sjøspeider er eldre. :)

• Liker
Simon567 og 1 annen
  • Laddar…
tommib
Joda, jeg ser beslag.

Jeg baserer uttalelsen min på en lignende konstruksjon som vi har på landet, der man tydelig kan se at repet har blitt slitt mot beslaget. Barn har en tendens til å ikke bare gynge rett og fint, dette mistenker jeg forårsaker små bevegelser mellom tau og beslag som sliter ned tauet. Prosessen er dog langsom og i TS tilfelle tar det sikkert mange mange år før man har slitt ned tauet så mye at det er et problem.

GK100 GK100 skrev:
For en gangs skyld får jeg konstatere at gammel er eldst og gammel sjøspeider er eldre. :)
Takk! Og jeg var til og med patruljefører :)

OT:
Vi hadde mye moro på sommerleirene på Brännö, spesielt etter at jeg ble "seniorspeider" i 15-årsalderen.
Seile og bade på dagene. Og så når juniorene hadde lagt seg i teltene sine,
tok vi bohusjollene og seilte rundt til Brännö Husvik, der det var bryggedans; dere vet "Dans På Brännö Brygga"
.
Så seilte vi hjem i det siste av nattbrisen mens morgenen grydde :)

• Liker
GK100
  • Laddar…
Chaly Chaly skrev:
For å holde tradisjonen med alltid å anbefale topp løsninger levende på dette forumet, tipsar jeg om disse gyngeleddene! :D
[bilde]

[lenke]
Ja, og egentlig skal man jo ikke ha tau til huskene, men kjetting, helst rustfri.
Better safe than sorry :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.