Hei!
VI holder på med å bytte kjøkken. Veggene er åpnet for å kunne sette inn kortlinger for å bære opp skapene. Hvordan fester man kortlinger for at de skal tåle vekten? Det er en vanlig regelvegg, cc60cm. Bare skru i bjelken med et par skruer på begge sider? Å bruke vinkeljern mellom bjelke-kortling føles ikke riktig...
Noen som har peiling på hvordan man skal gjøre det?
VI holder på med å bytte kjøkken. Veggene er åpnet for å kunne sette inn kortlinger for å bære opp skapene. Hvordan fester man kortlinger for at de skal tåle vekten? Det er en vanlig regelvegg, cc60cm. Bare skru i bjelken med et par skruer på begge sider? Å bruke vinkeljern mellom bjelke-kortling føles ikke riktig...
Noen som har peiling på hvordan man skal gjøre det?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Enten kottlar man og fester dem opp med skruer eller spiker. Trenger ikke skru med kjempelange og kjempemange da de holdes på plass av gipsplaten også.
Eller hvis det er plass så kan man i stedet for å kottla skru opp kryssfiner og gips på det. Da finnes det å skru i overalt alltid!
Jeg velger kryssfiner foran OSB på kjøkken.
Eller hvis det er plass så kan man i stedet for å kottla skru opp kryssfiner og gips på det. Da finnes det å skru i overalt alltid!
Jeg velger kryssfiner foran OSB på kjøkken.
Takk for svaret! Spørsmålet er jo hvordan man faktisk går frem når man "kortlar"?verktygsgurun skrev:Enten kottlar man og fester dem med skruer eller spiker. Trenger ikke skru med kjempelange og kjempemange da de holdes på plass av gipsplaten også.
Eller om det finnes plass så kan man i stedet for å kottla skru opp plywood og gips på det. Da finnes det å skru i overalt alltid!
Jeg velger plywood foran OSB i kjøkken.
Mener du at plywoodplaten erstatter kortlingene helt? Klarer de å bære opp f.eks. overskapene?
En kryssfinerplate som er korrekt festet og med en(1) treskrue tåler rundt 150kg skjærlast (rett nedover typ) har jeg for meg.
To skruer festet i overskapenes innfestninger klarer lett lasten av det du laster inn i skapet.
Om du velger kryssfiner så ta remser som er minst 50cm høye, og fest med 4st skruer i hver regel.
Ellers skrur du bare to tre skruer på skrå, eller spikrer når du legger.
Filmene fra denne kanalen kan nok gi litt tips.
https://www.youtube.com/watch?v=j1LFo2D-jss
To skruer festet i overskapenes innfestninger klarer lett lasten av det du laster inn i skapet.
Om du velger kryssfiner så ta remser som er minst 50cm høye, og fest med 4st skruer i hver regel.
Ellers skrur du bare to tre skruer på skrå, eller spikrer når du legger.
https://www.youtube.com/watch?v=j1LFo2D-jss
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Mente ikke å kottla med plywood. Mener at man setter plywood på hele veggen så gips. Finnes jo ingen mening i å kjøpe en plate plywood for å sage den opp og stoppe i biter mellom stenderne. Da kan man jo bruke billige stendere i stedet.corre skrev:En plywoodplate som er korrekt festet og med en(1) treskrue tåler rundt 150kg skjærbelastning (rett nedover typ) har jeg for meg.
To skruer festet i overskapets innfestninger klarer lett lasten av det du laster inn i skapet.
Om du velger plywood så ta remser som er minst 50cm høye, og fest med 4st skruer i hver stender.
Ellers skrur du bare to tre skruer skrått, eller spikrer når du kottlar.
[lenke]
Jeg mente uklart, at man skulle montere en remse kjøkkenveggene i den høyde som passer for bære skapene, dvs erstatte gipsen som plate der. Det kanskje ikke går å bytte mer uten å ødelegge gips/fliser eller annet.
Men min anbefaling er akkurat som din, bytt alt!
Gipse ovenpå plywooden for å flislegge senere.
Men min anbefaling er akkurat som din, bytt alt!
Gipse ovenpå plywooden for å flislegge senere.
Jeg skal være litt tydeligere
Tanken har vært å legge kortlinger mellom stenderne der vi trenger for å skru opp skapene. Over det legger vi en kryssfiner/OSD eller lignende og så gips. Men hvis jeg forstår dere riktig, så trenger man ikke legge kortlinger hvis vi bruker kryssfiner bak gipsplaten?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 innlegg
Nei, ingen kortlingar trengs isf. Veldig praktisk siden du kan skru opp ting overalt.
Bruk riktig skrue ved montering av kjøkkenet bare! Sørg for at "slippet" ikke er for stort mellom gjenge og skruehode. For eksempel en 4cm lang skrue har som regel mer gjenge og kortere slipp. Så den er bedre enn en 7cm lang skrue, der er slippet større stort sett alltid.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 322 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.322 innlegg
Vanlig enkelgips tåler uten problem å bære overskapene, helt uten kortlinger/playwood/OSB.
Bruk Toggler i stedet for Molly bare.
Har testet å henge i IKEA overskap (100++ kilo) festet med to Toggler i enkelgips, og skapet går i stykker før innfestingen i veggen løsner.
Bruk Toggler i stedet for Molly bare.
Har testet å henge i IKEA overskap (100++ kilo) festet med to Toggler i enkelgips, og skapet går i stykker før innfestingen i veggen løsner.
Takk for alle svar! Vi gikk for både bukseseler og belte og satte kortlinger der kjøkkenprodusenten vil ha dem. Imidlertid blir det også en OSB-plate før gipsen for å kunne sette opp litt hylleplan mm.
Takk!
Takk!
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Har lest her på byggahus om at noen tegnet opp på veggen hvor overskapene skulle være, sagde bort en stripe gips langs hele skapsrekken og felte inn en metallstripe og så tilbake med gipsen. Så monterer man overskapene med selvborende montasjeskruer. Synes det var smart med metall da man ikke trenger å styre med treverk i veggen.
Medlem
· västra götaland
· 212 innlegg
Det er nok. Slik gjøres det vanligvis på byggeplasser.