Hei
Jeg har et sokkelhus med dobbeltgarasje. Nå har jeg tenkt å bygge en carport som også skal fungere som terrasse.
Målene er ca 6x6 m og høyden ca 2,60. Hvordan bør jeg dimensjonere? Er dimensjonene på skissene overkill eller trengs det grovere greier? Er jeg på rett vei når det gjelder konstruksjonen, eller finnes det bedre/billigere måter å gjøre det på?
Stolpene vil bli festet i jordanker (ikke jula, men ekte jordanker)
Dimensjonene ser "normale ut" Men forholdet mellom dimensjonene på bjelker og bæring føles litt feil.
Bruk uansett C24 til bæringen, selv om du kan regne det hjem med C14.
All horisontal stabilisering tas av garasjen via dekksplanken? Har du løst innfestingen her?
Øvrige innfestinger? Det blir ganske mange byggbeslag hvis du går den veien.
Jordanker? Mener du den typen man har til gjerdeposter o.l.?
Det er jo hovedsakelig vertikal last du får av stolpene, og da er det anleggsflate mot bakken du trenger, ikke styrke mot velting.
Gulvbjelkene har jeg tenkt å feste mot en syll med bjelkesko. Sylla i sin tur fester jeg med ekspander mot betongveggen. For å ytterligere stive opp konstruksjonen tenkte jeg å sette strevere diagonalt på undersiden som stiver opp konstruksjonen i sidelengs retning. Leste om det tidligere i dag. Øvrige innfestninger blir med vinkeljern og plattjern/spikerblekk.
C24, er det det samme som K24?
Med jordanker mener jeg ekte saker. Snakket med en entreprenørfyr som var og drenerte naboens grunn og han anbefalte jordanker. Det skulle tydeligvis være betydelig bedre enn pilarer. Les mer her:
Jeg holder på med omtrent nøyaktig det samme som du gjør.
Jeg bygger en dobbelcarport på 7.5x6.5 m (yttermål) med terrasse over, bygger dog ikke sammen med bolighuset.
Har så langt gravd ut skråningen, anlagt ny innkjørsel, støpt såle og murt veggene.
Bruker 2 stk limtredragere i dim. 140x270, med søyler om 140x140.
Brukte Moelvens bjelkeprogram for beregningen, og tok i overkant med snølast osv.
Bjelkelag over det er 45x220, C24.
De jordankerene som har vært nevnt er bra saker, her oppe i Östersund kostet det ca 2000 kr/stk, sist jeg sjekket.
Hvis du har andre konstruksjonsspørsmål eller så, kan du PM meg, har også masse bilder på hvordan vi har løst alt hittil.
Takk for innspill Bystrom, jeg har ingenting imot PM men holder gjerne diskusjonen her i trådene slik at andre i samme situasjon også kan ta del i resonementene. Håper det er greit?
Antar at du har tre søyler per bjelke om du har de spennviddene? Er den 7,5 m bred og 6,5 m dyp? Hvilket spenn får du for 45x220 C24? Hvordan har du konstruert taket for å få det tett? Legg gjerne ut bilder hvis du kan. Spennende å få se hvordan du har gjort det.
2000 kr per jordanker....da går det fett bort for min del. Dette blir nok dyrt uansett. Da støper jeg plinter.
Selvfølgelig helt greit å holde det i tråden. Som sagt, jeg har ikke kommet så veldig langt ennå, vi grusla opp til ferdig nivå i går så bildet her er premiere/prøv-parkeringen i går kveld. Bare for å kjenne på om størrelsen virkelig skulle holde.
Du kan se skona for stolpen i midten, skal stå en 140x140 søyle der. Ja, 7.5m bred og 6.5 dyp, ytterdimensjoner - så innerdimensjonene blir 6.9 x6.2, med panel og alt. 220cm opp til bjelken, som blir det laveste punktet, kommer til å legge asfalt inni carporten også. Takbjelkene vil skjøtes over limtrebjelken og spennvidden blir da rundt 3.2m. Med tanke på at takpappen jeg har tenkt å bruke - Trebolit Glaciär3 - bare fantes i 70cm bredde, så blir takbjelkene 50cc, hadde ellers tenkt meg 65cc, men... sånn blir det. Hvilken spennvidde jeg kunne hatt om jeg utnyttet virket fullt ut vet jeg ikke, men jeg er langt over på den sikre siden i hvert fall.
Har litt vanskelig for å forklare takkonstruksjonen, men prinsippet er basert på at man legger råspont på tvers mellom takbjelkene, med fall. Jeg kommer til å bygge fall bakover og fremover, med takrenne foran og takrenne + god drenering bak. Jeg skal da få et fall på rundt 4-5 grader begge veier, som er tilfredsstillende da takpappen tåler ned til 3 graders helling. Legger inn en rask Paint skisse...
Hvis du tenker deg at du der ser en takbjelke fra siden, der det rødbrune er en limt/skrudd list, og det grønne råspont lagt på tvers. Det svarte er da takpappen. Pappen legges i hele baner fra "nokk" til fot, med oppbrett på drøyt 5cm opp på takbjelken. Så legger du papp over takbjelken ned i vinkelen på råspont/takbjelke, som overlapper oppbrettet helt. Dråpeblekk i enden av rennen, ned i en takrenne. Ferdig. Så legger jeg terrassebord over det hele, og får meg en fantastisk terrasse på 48kvm.
Jeg planlegger en terrasse på toppen av en eksisterende utbygging på 8x4m, men leter fortsatt etter svar på hvordan innfestingen eller forbindelsen mellom takbelegget og terrassen skal gjøres uten å ødelegge tetningslaget. Det ville vært interessant å høre hvordan dere planlegger det i deres prosjekter.
Jeg planlegger en terrasse på toppen av en eksisterende utbygging på 8x4m, men leter fortsatt etter svar på hvordan innfestingen eller forbindelsen mellom takbelegget og terrassen skal gjøres uten å ødelegge tettesjiktet. Ville vært interessant å høre hvordan dere planlegger det i deres prosjekter.
Ahaa, du lurer på hvordan man skal feste, som i mitt tilfelle - terrassebordene for å ikke punktere takets tettesjikt?
Ja, jeg har faktisk ikke tenkt så mye over det, finnes vel to, muligens tre, alternativer som jeg ser det.
Alternativ 1 er å legge gulvet flytende, omtrent som slike der ferdige terrassefliser på 30x30 man kan kjøpe litt overalt - men i en noe større skala, si 200x200?
Forenkler dessuten takvedlikeholdet ettersom man kan fjerne gulvet relativt enkelt.
Så lenge det ikke stormer da...da kanskje man får en flis flygende!?
Alternativ 2 er å bruke en "offerbord", eller hva man skal kalle det.
At man da skrur fast en planke i taket - punkterer der tettesjiktet - og så dekker til også den planken, som man deretter fester gulvet i.
På den måten "ofrer" man planken først, noe som i lengden føles som en mindre smart idé.
Alternativ 3 er å feste terrassebordene rett i taket og håpe på at det ikke trenger gjennom så mye fukt.
I mitt tilfelle har jeg ingen isolasjon eller så under, bare bjelker/taktro er synlig, mulig at jeg kan få en tilstrekkelig fuktvandring nedover uten råteskader.
Men hvis man skal isolere og så...da er det nok litt verre.
Da er nok alternativ 1 å foretrekke.
Det jeg (helt amatørmessig) funderer på når jeg ser skissen i første innlegg er hvordan du stabiliserer i sideveis retning. Hvis jeg forstår tegningen riktig så kjører du inn forfra, den fronten kan kollapse hvis du ikke stabiliserer den i sideveis retning på en eller annen måte.
Jeg tror at det hele skal festes i huset?
Jeg antok at så var tilfellet i hvert fall.
Det, kombinert med stabile stolper i forkant bør gi en tilstrekkelig stabilitet også sideveis?
Hei
Akkurat som bystrom nevner, skal alt festes i huset med ekspander (betong). Det sammen med diagonale avstivere på terrassedekket underside skal vel holde i sideveis retning.
Sånne carportkonstruksjoner synes jeg man ser overalt. Noen ganger også dobbeltcarporter med en skikkelig kraftig limtrebjelke og kun to søyler.
Når det gjelder tettheten, kommer jeg nok til å sette plater og renner på undersiden. Det blir altfor kronglete å begynne å notfuge, pappa og så bygge en ny konstruksjon oppå.
Ja Ok du ordner altså sånn at taket blir skikkelig vridstivt, og siden det er festet i huset så bør det ikke kunne vri seg. Høres fornuftig ut.
Kom på det for en nabo til en slektning bygde om garasjen sin med en boddel bak, han tok opp et stort hull i veggen for å, så å si, bygge sammen garasjen og boden til ett rom. Siden den store åpningen i bakveggen så mistet han sidestabiliteten, garasjen blåste overende i en høststorm. Det hjalp nok ikke på situasjonen at han holdt på med taket også så alle betongplatene var midlertidig stablet på den ene siden av garasjetaket.
Takk _bystrom_ for dine ideer. Ettersom jeg bygger terrassen ovenpå en isolert stue (iofs på landet men likevel) vil jeg være sikker på at det holder tett en lengre tid.
Liker ideen med 2x2 "trall" men ettersom jeg vil at det skal være en "permanent" installasjon og jeg har fall undertil, er jeg ikke sikker på at det oppfyller mine krav.
Akkurat nå virker det som litt av en "mission impossible" men det burde være mulig på en eller annen måte. Leste i litt forskjellige tråder om mindre prosjekter der man har hvilende impregnerte bjelker rett på papp/plåt med gummiremser mellom. Har forsøkt å illustrere hva jeg mener i et bilde som jeg håper følger med her:
En annen idé jeg har er å la hele terrassen være "svevende" på en stålkonstruksjon som i dette bildet, men da vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre med av-vanningen. Skal legges til at dette er ca 5-6 meter opp.
jeppeknaster - Håper ikke du tar det ille opp for at jeg "kaprer" tråden din. Hvis jeg skal poste dette som en ny tråd er det bare å si ifra.
Om jeg velger å bruke stål i konstruksjonen, hvordan fester jeg de søylene mot bakken? Går det å rustbeskytte og grave dem ned og så støpe igjen? Bakken består av sand og litt småstein.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.