9.568 lest ·
21 svar
10k lest
21 svar
Hvordan bygger jeg et stort skrivebord med Elfa og Benkeplate? Ca 2700 x 650.
Hei!
Jeg skal gjøre om hjemmekontoret mitt og vil benytte anledningen til å lage plass til to arbeidsstasjoner. Min tanke er å sette opp Elfa-system og deretter legge en benkeplate (Furu eller Eik på 57 cm konsoller i ca. 85 cm høyde). Jeg vil dekke omtrent hele veggen, og arbeidsområdet skal være ca. 2700 mm x 6500. Utover benkeplaten ser jeg for meg også to mindre hylleplan på høyre side.
På plata vil det stå to skjermer, to datamaskiner og av og til en symaskin. Så en belastning på rundt 30 kg skal ikke være noe problem.
Min usikkerhet akkurat nå ligger i holdbarheten og hvor mye Elfa-systemet tåler, samt eventuell svikt i benkeplaten. På Elfas nettside leste jeg at dersom jeg fester skinnen med 45 cm mellomrom skal hylleplanene tåle 40 kg.
Det enkleste er nok å se på bildet for å forstå hva jeg ønsker å oppnå.
Konkret spørsmål hittil er:
1. Tykkelse på benkeplate? 18 eller 27 mm er de jeg ser på nå. 18 vil nok svikte litt og trenger forsterkning under, og 27 mm blir relativt tung. Jeg har tenkt å frese kantene litt for å få et litt mykere uttrykk.
2. Trengs en ekstra konsoll under vinduet for å forsterke konstruksjonen?
3. Må Elfa-skinnen til venstre for vinduet være like lang som de andre? Gavner det konstruksjonen?
Legger ved et bilde uten streker slik at dere kan tegne selv ved behov.
Takknemlig for tips, innspill og ideer!
Alt godt.
Jeg skal gjøre om hjemmekontoret mitt og vil benytte anledningen til å lage plass til to arbeidsstasjoner. Min tanke er å sette opp Elfa-system og deretter legge en benkeplate (Furu eller Eik på 57 cm konsoller i ca. 85 cm høyde). Jeg vil dekke omtrent hele veggen, og arbeidsområdet skal være ca. 2700 mm x 6500. Utover benkeplaten ser jeg for meg også to mindre hylleplan på høyre side.
På plata vil det stå to skjermer, to datamaskiner og av og til en symaskin. Så en belastning på rundt 30 kg skal ikke være noe problem.
Min usikkerhet akkurat nå ligger i holdbarheten og hvor mye Elfa-systemet tåler, samt eventuell svikt i benkeplaten. På Elfas nettside leste jeg at dersom jeg fester skinnen med 45 cm mellomrom skal hylleplanene tåle 40 kg.
Det enkleste er nok å se på bildet for å forstå hva jeg ønsker å oppnå.
Konkret spørsmål hittil er:
1. Tykkelse på benkeplate? 18 eller 27 mm er de jeg ser på nå. 18 vil nok svikte litt og trenger forsterkning under, og 27 mm blir relativt tung. Jeg har tenkt å frese kantene litt for å få et litt mykere uttrykk.
2. Trengs en ekstra konsoll under vinduet for å forsterke konstruksjonen?
3. Må Elfa-skinnen til venstre for vinduet være like lang som de andre? Gavner det konstruksjonen?
Legger ved et bilde uten streker slik at dere kan tegne selv ved behov.
Takknemlig for tips, innspill og ideer!
Alt godt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
Skip Elfakonsoller for benkeplaten og sats på ordentlige faste konsoller for denne. Det blir altfor svaiende ellers. Det er fordi selve veggskenen bøyer seg uansett hva du gjør. Konsollen i seg selv er ikke et problem. Ikke noe problem med hyller, men derimot slitsomt med en arbeidsflate som stadig beveger seg. Det hindrer dog ikke at du har lange veggskinner som du kan skyve benkeplaten mot.
Takk for svar @Johan Gunverth !
Jeg har en lignende løsning i dag, men litt mer elegant (se bilde). Jeg opplever ikke at skinnene bøyer seg, men det kan kanskje endre seg med høyere vekt..?
De nåværende skinnene sitter med 5 skruer hver, med ca 30 cm mellomrom.
Jeg har en lignende løsning i dag, men litt mer elegant (se bilde). Jeg opplever ikke at skinnene bøyer seg, men det kan kanskje endre seg med høyere vekt..?
De nåværende skinnene sitter med 5 skruer hver, med ca 30 cm mellomrom.
Det kanskje er om man har ELFAs "hängskena" som det gir etter. Da sitter skinnene bare fast i hängskena øverst og så med små skrudde klammer lenger ned. Tror også at selve skinnen er mer spinkel enn den som er ment å skrus i veggen.
Jeg ville satt et bein i midten eller kanskje en skuffeseksjon for å øke stabiliteten
/M
Jeg ville satt et bein i midten eller kanskje en skuffeseksjon for å øke stabiliteten
/M
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
Det er motsatt. Hängskenorne er stivere nettopp fordi de bare har ett punkt å henge i. De vanlige skinnene har dessuten fått et nytt forbrukersortiment med glisnere hullbilde.M mgranbom skrev:Det er kanskje hvis man har ELFAs "hängskena" at det svikter. Da sitter skinnene bare fast i hängskena øverst og deretter med små skrudde klammer lenger ned. Tror også at selve skinnen er mer spinkel enn den som er ment å skrus i veggen.
Jeg ville satt et ben i midten eller kanskje en skuffeinnsats for å øke stabiliteten.
/M
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
Om du synes at det funker med løsningen du allerede har er det sikkert ikke noe problem med et større bord. Jeg ville selv ha tilpasset den større benkeplaten så at den gikk fra vegg til vegg og lå på en list langs tre sider (rødt). Deretter montert en litt stødigere konsoll omtrent på midten i linje med høyrekanten av vinduskarmen (grønt). I veggen der har du garantert en stående list å skru i.B Banansvenne skrev:

Sist redigert:
Elfa har to systemer for veggmontering.
1 Det eldre der man skrur skinne direkte i veggen. Det er det som er på bildet og det er fortsatt tilgjengelig for kjøp.
2 Man henger opp skinnene på en list og kan skru skinnene i veggen.
Skrur man også skinnene i variant 2 i veggen, blir det minst like stødig som den første varianten.
Skrur man deretter fast hyller og bordplate, blir det hele riktig stødig i begge varianter.
Jeg har ikke målt tykkelsen men jeg opplever ingen forskjell i godstykkelse mellom de forskjellige systemene.
Jeg ville ikke nøle med å ha en 27 mm skrivebordplate på et elfa-system. Under vinduet ville jeg forsterket platen for å unngå svikt.
1 Det eldre der man skrur skinne direkte i veggen. Det er det som er på bildet og det er fortsatt tilgjengelig for kjøp.
Skrur man også skinnene i variant 2 i veggen, blir det minst like stødig som den første varianten.
Skrur man deretter fast hyller og bordplate, blir det hele riktig stødig i begge varianter.
Jeg har ikke målt tykkelsen men jeg opplever ingen forskjell i godstykkelse mellom de forskjellige systemene.
Jeg ville ikke nøle med å ha en 27 mm skrivebordplate på et elfa-system. Under vinduet ville jeg forsterket platen for å unngå svikt.
De har dessuten en grovere variant hengeskinnesystem som ikke er U-skinne men firkantrør. Går alldeles utmerket å både henge hyller på, og for eksempel en 5 meter lang 27mm eikeplate som belastes med en Bosch PBD40, en GDL 12 GCM, noen benkslipemaskin, liten båndsag, hylsnykkelsett og å arbeides på. Svikter riktignok noen mm, men er hvor stabilt som helst! Skulle jeg trenge mer stabilitet, ville jeg montere på et ben eller to i forkant.Z z_bumbi skrev:Elfa har to system for veggmontering.
1 Det eldre der man skrur skinnene direkte i veggen. Det er det som er på bildet, og det finnes fortsatt å kjøpe.
Skrur man også skinnene i variant 2 i veggen så blir det minst like solid som den første varianten.
Skrur man deretter fast hyller og bordplate blir det hele riktig så solid i begge varianter.
Jeg har ikke målt tykkelsen, men jeg opplever ingen forskjell i godstykkelse mellom de forskjellige systemene.
Jeg ville ikke nøle med å ha en 27 mm skrivebordsplate på et elfa-system. Under vinduet ville jeg forsterket platen for å unngå svikt.
Det avhenger mest av veggen du monterer tingene i, ville jeg sagt. Skal du bare ha normale skrivebordsting, så er det absolutt ingen problem dersom veggen bare er av fornuftig kvalitet.
Det går jo selvfølgelig også bra å kombinere med Johans forslag hvis man vil forsterke litt. Derimot ville jeg sørget for å holde 100mm fritt ovenfor elementet, så det går jo ikke så bra å kombinere med en regel på veggen. Men gjerne på høyre side.Johan Gunverth skrev:
Jeg ville sagt at bruk ELFA skinner og konsoller. Kjenne etter så du får riktig høyde osv. Når du er helt fornøyd, skru fast et par regler eller støtteben om du anser behovet finnes.
Har du skinner hele veien ned kanskje det også fungerer å sette inn en liten hylle under skrivebordet for en ruter/switch eller kanskje for en deilig pute å legge beina på.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
At Elfaskinner skulle bøye seg var nytt for meg. Siden jeg leser dette i verkstedet hvor jeg oppbevarer treverk, prøvde jeg å henge meg i en av de hyllene. Ved en konsoll er det stumt. At det svikter mellom konsollene er en annen sak da det er selve hyllen som ikke orker med min fete gubbekropp.
Edit. Jeg kom på at det burde avhenge av om konsollene sitter nær en veggskrue eller midt mellom to. Mine hylleplater som er nær en skrue svikter ikke, men hadde jeg hatt en hylle mellom to skruer kanskje det vært annerledes.
Edit. Jeg kom på at det burde avhenge av om konsollene sitter nær en veggskrue eller midt mellom to. Mine hylleplater som er nær en skrue svikter ikke, men hadde jeg hatt en hylle mellom to skruer kanskje det vært annerledes.
Uansett svikt og annet er dette en penere løsning.Johan Gunverth skrev:
Om du synes det fungerer med løsningen du allerede har er det sikkert ingen problem med et større bord. Jeg ville selv ha tilpasset den større benkeplaten slik at den gikk fra vegg til vegg og lå på en regel langs tre sider (rødt). Deretter montert en litt stødigere konsoll omtrent på midten i linje med høyrekanten av vinduets karm (grønt). I veggen der har du garantert en stående regel å skru i.
[bilde]
Jeg hadde kjøpt et skikkelig hev-senkbart chassis i stedet. Da kan man stille inn perfekt arbeidshøyde (noe som ikke skal undervurderes). De er overraskende billige på Amazon. Så velger du hvilken plate du vil ha til dette. Svikter du, så limer og skrur du forsterkninger under, men et bra chassis stabiliserer veldig bra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
Det var så jeg mente. Hvis konsollen havner mellom veggskruer så svikter det. Det beste er om konsollens øvre kant i veggskinnen ligger rett under en veggskrue.Hep skrev:
At Elfaskinner ville flekse var nytt for meg. Siden jeg leser dette her i snekkerboden der jeg oppbevarer virke, testet jeg å henge meg i en av de hyllene. Ved en konsoll er det stumt. At det svikter mellom konsollene er en annen sak da det er selve hyllen som ikke orker med min feite gubbe kropp.
Edit. Jeg kom på at det burde komme an på om konsollene sitter nær en veggskrue eller midt mellom to. Mine hylleplan som er nær en skrue svikter ikke, men hadde jeg hatt en hylle mellom to skruer kanskje det hadde vært annerledes.
Men som sagt: alt avhenger jo av hva man tolererer hva gjelder svikt på et arbeidsbord.
Superbra input! Blir det Elfa så kan jeg jo styre det når jeg setter opp skinnene slik at den havner.Johan Gunverth skrev:
Takk!