Jeg har en jordkjeller som ser ut som denne. Dessverre hadde maur bygget rede i ytterdørens ramme så jeg måtte rive den. Nå vurderer jeg hva jeg skal bygge den nye døren og rammen av for å unngå nye maur som ødelegger den. Tidligere hadde jeg gamle telefonstolper rundt døren, men dessverre virker det som om maurene også gjerne bor der. Tror dere trykkimpregnert fungerer bedre som ramme?
Så vurderer jeg også å bygge en høyere ramme for å få litt mer jord rundt ytterdøren og dermed også et jevnere klima inni den. Høres det fornuftig ut?
Nedenfor er noen bilder av hvordan det ser ut nå.
Si gjerne ifra om denne tråden er i feil forum. Vanskelig å velge passende
Ikke mye svar dessverre men jeg har i det minste laget en solid forhøyet ramme rundt og montert den gamle døren og platen. Døren må dog byttes snart da den er helt myk. Da kan jeg også passe på å isolere døren litt. 45 mm isolasjon må jo være mye bedre enn ingenting.
Det ville jo vært praktisk å kle den med korrugert plate siden det garantert vil regne en del på den. Men det blir jo litt vanskelig med ventilasjonen som nå sitter i døren.
Hva tror dere om å i stedet lage hull i den nedre delen av rammen for et 100 mm avløpsrør som deretter trekkes opp fra bakken på siden av døren? Altså ned, rett til siden og deretter rett opp gjennom bakken, eventuelt med 2 stk 90 graders vinkler over bakken som regnbeskyttelse. Burde jo gå an å sette en ventil type denne der den kommer ut av rammen for å styre ventilasjonen.
Jeg hadde nok satset på å bygge en ny dør i trykt virke.
Stående terrassebord med tverrgående lekter samt dekkende lister over sprekkene mellom bordene.
Når det gjelder ventilasjonen, så enklest mulig. I første omgang sprekker rundt om døren, og/eller en vanlig firkantet lufteventil i døren hvis hellingen er tilstrekkelig.
Takk for svar @Oldboy. Jeg har allerede begynt på en dør med 12 mm plywood på begge sider av 45 mm isolasjon. Tenker deretter å dekke døren med korrugert metall som jeg allerede hadde. Tenker at metallet blir holdbart og jeg kan gjøre det større enn døren slik at det dekker rundt døren også.
Når det gjelder ventilasjonen så blir det kronglete med hull i døren med metall. Min enkle tanke nå er å bore hull i nedre del av rammen for 110 mm avløpsrør som deretter vinkler opp og havner under utskjæringen på døren. Da kan jeg også sette dit den luken som finnes på den gamle døren for hullet til avløpsrøret slik at det går å justere ventilasjonen. Ikke sikker på hvorfor dette skal være nødvendig men virker som at man skal endre innstillingen i løpet av året (noe jeg ikke har gjort de 10 årene vi har hatt den).
Kanskje er kameravinkelen som spiller meg et puss, men hvor bra når man egentlig håndtaket for å åpne døren? Og blir det ikke tungt å åpne (og lukke)? Hadde et håndtak lenger ned på døren funket bedre?
Vil man gjøre det litt luksuriøst kan du sette inn en passende gassfjær i lengde for å gjøre åpning lettere (beregnet for bakluker).
Jeg kjøpte en til brønnluken på Biltema, blir sikkert bra når den kommer på plass men den ligger i boden nå i to år......
Kanskje er kameravinkelen som spiller meg et puss, men hvor bra når man egentlig håndtaket for å åpne døren? Og blir det ikke tungt å åpne (og lukke)? Ville et håndtak lenger ned på døren fungert bedre?
Morsomt at du kommenterte det for det er litt vanskelig å bruke håndtaket faktisk. Det er i midten av døren og det var det som føltes logisk. Døren er ikke tung så ingen problem sånn sett, men man må liksom lene seg over døren for å åpne den. Skal se om jeg flytter håndtaket. Det går også bra å åpne døren ved å ta tak i nedre venstre hjørne på platen så håndtaket er ikke nødvendig egentlig, men bra når man lukker så man ikke klemmer fingrene.
Vil du gi litt ekstra luksus kan du sette en passende gassfjær i lengde for å gjøre åpningen lettere (beregnet for bakluker).
Jeg kjøpte en til brønndøren på Biltema, blir sikkert bra når den kommer på plass, men den har ligget i boden i to år......
Døren er ikke tung, muligens blir den kanskje tyngre om den tar til seg fukt. Tror ikke at gassfjæren har godt av fuktigheten.
Muligens monterer jeg en slags kjetting for å hindre at døren åpner seg for mye, men det ser ut til å gå bra at døren hviler på bakken.
Du tror inte at den jeg har installert i rammen er nok?
Det kan være at det er nok, men det er umulig å bedømme. Typisk en slik sak som du vil løse gjennom "trial & terror".
Også åpningen av døren vil gi seg med tiden. Kanskje plassere en fotstein å sette foten på en liten bit opp på hengselsiden, for noe mindre ukomfortabel åpningstilling?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.