Skal forklare dette tydelig:

-Vi har ca 34cm cc mellom original-gulvbjelkelag.
-En ny vegg havner i midten av dem så jeg satt inn ekstra gulvbjelke mellom to gamle.

Spørsmål: Lurer nå på hvordan jeg skal feste gulvspon. På stenderne (70mm) skal kryssfiner + gips sitte, så en ekstra 45mm stender festet ved siden holder ikke. Det er ikke plass til å sette inn en ekstra gulvbjelke. Skal jeg sette inn kortlinger? Høyskap i det nye kjøkkenet skal stå inntil den nye veggen, så en del vekt kommer til å havne der.

Takk!

Gul isolasjon og en treplate med utskjæring ligger oppå golvdragere. En metallskinne vises ved siden av treverket. Hånd som holder en trebjelke ved siden av en metallbjelke og en sponplate, med isolasjonsmateriale under, i et gulvbyggingsprosjekt.

U
Sett kortlinger tett, typ 200cc

• Liker
MVJK
  • Laddar…
MVJK MVJK skrev:
Skal jeg sette inn kortlinger?
Ja.

• Liker
MVJK
  • Laddar…
MVJK MVJK skrev:
Skal forklare dette tydelig:

-Vi har ca 34cm cc mellom original-gulvbjelkelag.
-En ny vegg kommer i midten av dem så jeg satt inn ekstra gulvbjelke mellom to gamle.

Spørsmål: Lurer nå på hvordan jeg skal feste gulvspån. På stenderne (70mm) skal plywood+gips sitte, så en ekstra 45mm stender festet ved siden av er fortsatt ikke nok. Finnes ikke plass til å sette inn ytterligere en gulvbjelke. Skal jeg sette inn kortlinger? Høyskap i det nye kjøkkenet skal stå inntil den nye veggen, så en del vekt vil komme der.

Takk!

[bilde] [bilde]
Eller så setter du en 45mm på gulvbjelken og lar du gulvspånen gå inn under gipsen og plywooden.

Er det type ikea-kjøkken så er beina typ 10 cm inn, så det havner ingen vekt nærmest veggen uten gjetningsvis rett ved gulvbjelken.

• Liker
Fredrik99 og 2 andre
  • Laddar…
Du fester en liggende regel i den ferdige veggen som du så lar bakkanten av høyskapene stå på i stedet for ben. På den måten linjeres skapene automatisk og vekten bæres av veggen og de fremre bena. Du skal selvsagt også gjøre gulvet stabilt med kortlinger, men det blir ikke like kritisk.

• Liker
Fredrik99 og 3 andre
  • Laddar…
Noen få kottlingar under en liggende 45x70 hadde jeg nok kjørt på. Belastningen burde være minimal men allikevel hyggelig å ha en kontinuerlig mulighet til å skruve kortsiden av gulvsponten og slippe å tenke på en masse kottlingers plassering i forhold til vendingene

• Liker
MVJK
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Noen få kottlingar under en liggende 45x70 hadde jeg nok kjørt på. Belastningen burde være minimal men likevel trivelig å ha en kontinuerlig mulighet til å skru kortsiden av gulvsponten og slippe å tenke på en masse kottlingars plassering i forhold til vendingene
Det høres fornuftig ut; da er det også lettere å sørge for at alt havner vannrett. Da sitter altså 45x70 ikke fast i et bjelkelag, men på kortlinger og ligger akkurat under vendeskivenes kant, eller hvordan?

Beste svar

MVJK MVJK skrev:
Det høres fornuftig ut; da er det også lettere å sørge for at alt havner vannrett. Da sitter altså 45x70 ikke fast i et bjelkelag, men på kortlinger og ligger rett under kantene på vendeskivene, eller hva?
Jeg ville kottla mellom den siste gamle gulvregelen og den nye med gulvskinnen på og deretter nok skru den liggende 45x70 ned i kottlingene men også inn mot gulvregelen med stålskinnen på.

• Liker
MVJK
  • Laddar…
Er 70 regelen stående eller liggende? Stående får ikke gulvsponet plass (om jeg ikke setter plyfa+gips oppå)

Føles jo unødvendig slitsomt å begynne å styre med kortlingar. Kan du ikke bare gjøre som mattoys skrev og sette regeln under å gå med gulvsponet mot stålskenet og stille plywood og gips på sponet så?

Sist redigert:
Vil for øvrig påpeke at sponplater for gulv som slutter midt mellom CC enn og går sammen med neste er god for flere hundre kg. De gulvplatene jeg har hadde 400kg garantert belastningstoleranse om skjøten lå midt mellom cc 600, og jeg tror ikke at det er dårligere forutsetninger her. Min poeng er at du antagelig har lite å risikere selv med en "lettere" løsning, om du i det hele tatt gjør noe med det. Finnes ikke på kartet at vekt vil ødelegge.

• Liker
MVJK
  • Laddar…
K
Bare jeg som reagerer på at gulvvarmeslyngen kommer til å ligge under høyskap? Ikke anbefalt legging under fast møblement ifølge de gv systemene vi sjekket på når vi la gv i soverom og bad.

• Liker
MVJK
  • Laddar…
K kniv skrev:
Bare jeg som reagerer på at gulvvarmeslyngen kommer til å ligge under høyskap? Ikke anbefalt legging under fast møblement ifølge de gv systemene vi sjekket da vi la gv i soverom og baderom.
jeg har hørt så mye forskjellig. De jeg kjøpte fra (gulvvarmebutiken) sa å legge under høyskap og kjøkkenøy

K
MVJK MVJK skrev:
jeg har hørt så mye forskjellig. De jeg kjøpte fra (golvvärmebutiken) sa at legge under høyskap og kjøkkenøy
Spennende, jeg kjøpte også fra dem. Fikk dog alt opptegnet direkte av LK men de selger jo ikke direkte til konsument så måtte gå gjennom en butikk. Passet også på å sjekke med dem da de virker å ha god kunnskap og support, og de sa det samme (merk at de "ikke bare holdt med" fordi produsenten sa det, men sa det samme).

• Liker
MVJK
  • Laddar…
U
Leverandøren til vår gulvvarme har også dem tegnet inn gulvvarme under våre kjøkkenskap og garderober i gangen.

• Liker
MVJK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.