Hei!

Som overskriften antyder, vurderer jeg mulighetene for å lage hull for avløpsrør gjennom en I-bjelke, se vedlagt bilde. Hulltakingen vil selvfølgelig skje rett over et opplag (markert i grønt i bildet). Dette er den eneste måten å komme forbi bjelken da den er innfelt i bjelkelaget. Merk at ingen bjelke er plassert rett over stolpen (grønn) selv om tegningen viser det.

Spontant føles det som om det burde være risikofritt så lenge det skjer over et støttepunkt.

Noen?

3D-modell av bygningskonstruksjon med I-bjelker, viser grønn, rød og gul markering for potensielle avløpsrørskuttpunkt over støttepunkter.

Takk på forhånd.

MVH: Marcus

Sist redigert:
Er bjelken hel eller er den skjøtet ved støtten?

Hvis den er hel er ikke beste stedet ved støtten, det kan isåfall være maks moment akkurat der avhengig av hvor mange opplag bjelken har.

Ovenfor et opplag kan være et av de verste stedene å lage et hull, der er jo trykket som størst og momentet også.

I så fall burde man forsterke bjelken med f.eks. stående flattjern på sidene av hullet.

Beste stedet for hull burde være et stykke på siden av støtten der momentet er 0?

Men jeg er bare en glad amatør :)

• Liker
fahlis
  • Laddar…
Hei igjen og takk for svar!

Jeg mistenker at dere er inne på noe! =) Ved nærmere ettertanke burde det bli akkurat som dere sier, trykket på bjelken er naturligvis størst ved støttepunktene.

Å legge hullet ved siden av er derimot ikke noe problem, snarere tvert imot, jeg har opptil ca 40-50cm rom sideveis for hulltaking så jeg kunne åpne hullet litt ved siden av opplegget.

Bjelken er gjennomgående uten skjøter ca 12m lang og har støtte på 4 punkter symmetrisk fordelt med søyler i begge gavler i tillegg til de som vises på bildet (ca hver 4. meter altså).

Finnes det retningslinjer for dette, eller er det (som vanlig) en konstruktør som må regne på enkeltstående tilfeller?

MVH: Marcus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.