T
Har nylig boret et 170 mm hull for 160 mm spiralrør. Hullet er nær takstolen i hjørnet. Betongdekke er ca. 15 cm og føles solid. Huset er fra 1957. Gikk gjennom to armeringsjern i underkant av dekket. Antar at det er greit, men vil likevel høre om det er noen risiko?

Forsøkt å finne lignende tråder her, det må finnes mange som har gjort tilsvarende boring for ventilasjon.

Har tenkt å lage lignende hull i det andre hjørnet av huset.

Takk for alle typer svar.

• Hull i betongtak nær takstøtte, med lys som skinner gjennom. Elektriske rør plassert foran hullet i en byggekontekst.
  • Betonghull i taket med en trelinjal som måler tykkelsen. Hullkanten viser armeringsdetaljer i betongplaten.
  • Betongsylinder fra kjernboring med synlig armering, plassert på en brun overflate foran lyse plater.
Jeg har ikke noe svar dessverre, men lurer på hva du brukte for å lage hullet.

T
pokasd pokasd skrev:
Jeg har dessverre ikke noe svar, men jeg lurer på hva du brukte for å lage hullet
Firma som gjorde det. Tok hullet ovenfra kattvinden. Kravet var fri høyde over hullet på ca. 70-80 cm for å komme til med hullboren. Tok kanskje et minutt å komme gjennom.

• Liker
pokasd
  • Laddar…
Troligvis gjort med en kjerneboret. Finnes både håndholdte og stativmonterte varianter. Pleier å være tilgjengelig for leie der man leier andre maskiner (Cramo, Ramirent etc.)

Kjernebormaskin på stativ med rød kropp og grå borrhode, egnet for presisjonsboring i materialer.

• Liker
Prodigys og 1 annen
  • Laddar…
T
Litt OT, men kjerneboring er veldig vakkert kan jeg synes.

• Liker
mexitegel og 5 andre
  • Laddar…
Dette er et spørsmål for en konstruktør, så jeg flytter tråden til delforum Byggematerialer & byggteknikk.

T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Dette er et spørsmål for en konstruktør, så jeg flytter tråden til delforum Byggematerialer & byggeteknikk.
Takk for det! Observerte også at dere endret overskriften min :)

• Liker
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det er ingen fare. Har gjort mye hulltaking før på rørbytte og det er mange armeringsjern som har røket med på veien og alle hus står fortsatt (y);)

Du kan slappe av:)

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
T
Ohchips Ohchips skrev:
Det er ingen fare. Har gjort mye hulltaging før på rørbytter og det er mange armeringsjern som har strøket med på veien og alle husene står fortsatt (y);)

Du kan slappe av:)
Takk for ditt svar! Akkurat den typen av svar jeg ville høre. Betongen med store steiner føles veldig solid.

• Liker
Ohchips
  • Laddar…
Det ser helt klart solid ut. Og det der borehullet har bare tatt en liten prosent av all armeringen du har, så det er høyst usannsynlig at det påvirker bæreevnen i konstruksjonen vesentlig. Du kan sove godt uten bekymringer.

• Liker
Tubie
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Firma som gjorde det. Tok hullet ovenfra kattvinden. Kravet var fri høyde over hullet på ca. 70-80 cm for å komme til med hullboreren. Tok kanskje minuttet å komme gjennom.
Enig med forrige innlegg at det er risikofritt. Å komme gjennom på et minutt høres ut som lettbetong, men bildet både av hullet og kjernen viser massiv godt støpt betong, så jeg antar de måtte kjempe litt lengre enn det.

T
M myrstack skrev:
Enig med forrige innlegg at det er risikofritt. Å komme igjennom på minuttet høres ut som lettbetong, men både bildet av hullet og kjernen viser massiv, velstøpt betong, så jeg antar de måtte kjempe litt lenger enn som så
Takk for svar! Ok, kanskje 2-3 min ;) Sto nedenfor og ventet på at boret skulle komme gjennom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.