Jeg holder på med å legge nytt avløp i vårt hus fra 1920. Reisverket på huset består av ca. 7 cm tykke stående bordvegger samt bunnsvill med dimensjonen 14x14 cm.
Jeg trenger nå å lage et 75 mm hull gjennom bunnsvillen for å dra avløp fra en utbygging inn til samlingsledningen som ligger under det opprinnelige huset. Siden grunnmuren består av 1 m tykke granittblokker kan jeg ikke trekke røret gjennom grunnmuren, men er nødt til å føre det gjennom svillen.
Mitt spørsmål er hvordan jeg på best mulig måte kan gjøre dette uten å få setninger i den delen av huset på grunn av en svekket svill. Min tanke er å føre røret under en av dørene da den vertikale belastningen der bør være minst. Til det kompliserte hører også at svillen under døren ikke ligger helt tett mot granittgrunnmuren, men bare ligger på en ca. 15 cm lang forhøyning i steinen.
Bør jeg sette hullet på plass nummer 1 eller 2 ifølge bildet?
Hvordan skal jeg forsterke opp bjelken? Spikerbånd med et 75 mm hull midt i på hver side?
Dårlige i så fall må jeg jo løfte hele syllen..å trykke inn noen sement i hullene tror jeg bare gjør mer skade enn nytte. Da hadde jeg trengt å ha noe slags kapillærbrytende materiale imellom. Og for å få inn det må jeg jo som sagt løfte hele syllen. Hullene er overdrevet på bildet i virkeligheten ligger steinen aldri mer enn 1 cm fra syllen.
Jeg kom på at jeg kanskje kan slå inn flate steiner mellom svillen og granittblokkene så svillen får mer å ligge på. Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Er det noen som mener at inngrepet er for risikabelt å gjennomføre? I så fall må dere gjerne si det.
Har du sjekket hva en kjernehullboring gjennom grunnmuren ville kostet? Det pleier ikke å være altfor dyrt.
Å gå gjennom svillen burde vel innebære at avløpsrøret havner litt vel grunt med tanke på frost og annet? Men ellers er det jo ifølge ditt alternativ 1 som du bør lage hullet som gir minst risiko for problemer. Og forsøk som sagt å slå inn kiler for å avlaste svillen over lengre strekning. Lag kilene i tre og slå en utenfra og en innenfra mot hverandre, så tror jeg det blir bra.
Takk mexitegel! Når det gjelder forsterkning hva gir best stivhet: Spikerbånd av grovere modell eller 22 mm plywood som skrus og limes etter beste evne?
Jeg har noen eikebiter liggende hjemme som kan fungere som perfekte kiler! =)
Jeg ser ingen grunn til å forsterke syllstokken i det hele tatt hvis du ordner et godt opplegg for den. Du har ingen krefter der du borer hullet hvis du sørger for at det er et ordentlig opplegg mot grunnsteinene under dørpostene.
Jeg ser ingen grunn til å forsterke syllstokken i det hele tatt hvis du ordner en god opplegg for den. Du har ingen krefter i det hele tatt der du borer hullet hvis du sørger for at det er et ordentlig opplegg mot grunnsteinene under dørkarmene.
når man nær tar halve tykkelsen av noe virke i et hus så skal man forsterke,
Takk for alle svarene! Jeg føler for å bruke både bukseseler og livrem når jeg først gjør et slikt inngrep i konstruksjonen, så jeg slår på en plywoodplate på begge sider. Jeg er klar over at man primært gjør det mot brudd på hengende bjelke uten underliggende støtte, men det kan vel neppe skade.
Oppdaget nettopp at bjelken også har en liten helning mot akkurat den retningen jeg skal ha fallet, så jeg kan også bore med borreguide til å begynne med =).
Har selv et hus fra samme tid med samme byggteknikk. Her har de ikke vært så knuslete når de la om rør før (huset fikk vannbåren sentralvarme på 40-tallet og ble bygget om mye på 60-tallet). Det er bare saget ned til passe dybde og uthugget med stikkel der rør måtte føres fram. Samme om det er bærende eller ikke bærende deler. Det er ganske gode marginer i denne typen konstruksjoner. Finner du en skjøt på svillen så er det sannsynligvis en enkel lask-skjøt som ikke tar opp noen krefter i noen retning. Så sammenlignet med en slik skjøt er det sterkt selv med et hull i midten.
Her i bygda kalles for øvrig området med de første husene av spontet plank litt nedlatende for "amerikavillaene" fordi man rett eller galt trodde at byggteknikken kom derifra. Og det visste jo alle at ekte hus bygges av tømmer. Sagde plank kunne man jo ikke bygge hus av, det kunne jo aldri holde...
Selv hadde jeg bare gjort innstikk med motorsagen og tatt ut et passe stort hull midt i svillen.
Syllen er jo ikke bærende i den betydningen. Det finnes ingen grunn til å forsterke i dette tilfellet.
For hvilke krefter mener du syllen bør forsterkes?