Hei. Prøvde å sette opp en vinduskarm i går og det gikk ikke bra. Boret 10mm x 60mm og satte i pluggen som jeg trodde var riktig. Fikk inn konsollens skrue 4 cm og trengte å få den inn 6 cm. I tillegg til at den bare gikk inn 4 cm så festet den seg ikke tilstrekkelig. Måtte derfor ta ut plugg og konsollen igjen og nå oppstod dette store hullet. Tips til løsning? Har Googlet litt raskt og vurderer Ankarmassa og en annen plugg? Men hvilken, hvordan kan jeg løse dette? Det trekker inn kald luft fra hullet nå og derfor tenker jeg at det må tettes godt.

Plastplugg og målebånd på en vinduskarm ved et stort hull etter mislykket forsøk på å montere en vinduskonsoll.

Problemet med festet er at hvis det er en steinbasert vegg så er du altfor nær kanten, du må ned minst et par cm for at pluggen skal kunne spenne ut uten å ødelegge resten.

Kaldluft allerede 6cm inn? Du har nok havnet under vinduet (no shit...) altså der det er opp-pallet, kanskje bare boret i den innsatte smyken. Så du har nok ikke noe hull rett ut, der kan du nok putte i hva som helst du har liggende, silicon, puss, litt isolasjon, en plugg eller en tinnsoldat om du kan få den til å tettes bra nok. Sikkert det du tenkt også, men jeg hadde ikke handlet ekstra for det. Kommer jo også litt an på hva som skal synes under vinduet etterpå så puss er ikke en så dårlig idé av meg.... ;)

• Haha
  • Elsker
Skånepöjk og 1 annen
  • Laddar…
Takk for ditt svar. Jeg kunne ikke bore lenger ned pga elementet. Jeg har bare silikon liggende hjemme, og da jeg vil tette godt og fikse det, lurer jeg på hvordan jeg kan løse det og samtidig få festet konsollen? Jeg vurderer å kjøpe noen tetning samt annen plugg, hvilken? Det er en gipsvegg.

Ser jeg så dårlig? Synes det så pusset ut!
Aja, tanken er den samme men bytt pussbruk mot gipsbruk da.
Men du må nok lete litt til du finner en regel å skru i, det er så nær kanten at det blir vanskelig med plugg, tror ikke det kommer til å holde.

Jeg vurderer å fylle hullet og skaffe en annen konsoll så det passer. En med mindre skrue og hull lenger nede.

Narren666
Vinduet hviler jo på en liggende regel, du burde vel kunne dra i en treskrue? Iallefall på øverste hullet, så passende plugg på nedre

Beste svar

Litt så jeg tenkte men har han 6cm fritt der bak nå så er det nok bare pallat, da må han ned noen cm eller dra skrått nedover for å finne feste.

• Liker
Andreas129
  • Laddar…
Hva tror dere om å tette hullet med litt fugeskum og deretter ikke gjøre noe mer med det? Er det en god idé? Og så kompletterer jeg med en ny konsoll med nye små hull lenger ned mot elementet.

Narren666
A Andreas129 skrev:
Hva tror dere om å tette hullet med litt fugeskum og deretter ikke gjøre noe mer med det? Er det en god idé? Og så kompletterer jeg med en ny konsoll med nye små hull lenger ned mot elementet.
Hvorfor fugeskum? Det finnes jo produkter for formålet. Sparkel, mykfug. (Latex, tilsvarende som er malbart)

Tvilsom om fugeskum er slipbart og malbart

Narren666 Narren666 skrev:
Hvorfor fugeskum? Det finnes jo produkter ment for formålet. Sparkel, myk fugemasse. (Latex, tilsvarende som er malbar)

Tviler på om fugeskum er slipbar og malbar
Kjøpte Latexfug og en konsoll nå. Takk for tipset. (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.