Jeg har et rekkehus fra 1978 med kjeller, og nede i kjelleren der alt vann og varme kommer inn har vi et hull i platen der gammelt trykkimpregnert treverk sitter igjen.

Har sett hos en annen nabo som har fjernet den lille betongkaka, at det under er pukk.

Lurer på hva jeg skal gjøre med dette?
Vil fjerne treverket men vil ikke ha åpent under huset.

• Vannrør med ventiler og vannmåler i en kjeller. Rør går ned i et åpent hull i betonggulvet, omgitt av varmekabler og diverse ledninger.
  • Hul i kjellergulv med rør og gammelt trykkimpregnert treverk. Betongkanten vises rundt kanten av hullet.
Düsseldorff
Hva er det for et problem du vil utbedre?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hva er det for problem du vil utbedre?
Jeg trodde trykkimpregnert treverk i hjemmet var no no.

Den eneste ulempen jeg kan komme på er at det lukter, og jeg tror det kommer fra gropen.
Ventilasjonen er tilsynelatende justert, men likevel kommer det lukt.

Düsseldorff
B buhu skrev:
Jeg trodde trykkimpregnert virke i hjemmet var no no.

Den eneste ulempen jeg kan komme på er at det lukter, og jeg tror det kommer fra gropen.
Ventilasjonen er tydeligvis justert, men likevel kommer det lukt.
Ok, ja gammelt trykket som blir fuktig kan lukte fælt. Men det er altså bare det vi ser på bildet? Da er det vel bare å rive ut og erstatte med noe annet? Forstår nok ikke helt problemet.

Problemet er at det finnes trykkimpregnert treverk innendørs i boligen, og jeg har forstått at det skal man ikke ha.

Jeg vurderer å rive bort og støpe betongvegg i stedet for treverket.

Sikker på at det er trykt?
Det kunne jo være støpeformen som er igjen?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Sikker på at det er trykket?
Sier det samme?

Forstørrer man bildet litt så ser man litt betong rundt ett av rørene. Kjennes ganske sannsynlig at det er en gammel forskaling du ser. Rustne rør og gammelt betong i et byggverk, delvis dekket av treplanker. Ventil synlig på røret, omgitt av slitt materiale.

Jeg ville begynt med å løfte av øverste raden med bord og sjekket hvordan det ser ut. Men vær forsiktig rundt rørene!

• Liker
BengtH
  • Laddar…
Spontat virke som er trykt, 1978, det tror jeg ikke på. Enig i at det nok bare er en støpeform.

Fjern virket hvis du ikke vil ha det der, legg en markduk i bunnen og støp deretter til ønsket nivå. Bor et hull eller to (eller stikk ned et rør før du støper) slik at eventuelt lekkasjevann forsvinner nedover.

• Liker
Düsseldorff
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Spontat virke som er trykt, 1978, det tror jeg ikke på. Enig i at det der nok bare er en støpeform.

Bort med virket hvis du ikke vil ha det der, legg en markduk i bunnen og støp deretter til ønsket nivå. Bor et hull eller to (eller stikk ned et rør innen du støper) så eventuelt lekkasjevann forsvinner nedover.

Rev litt av virket og merket først da at virket var spontat. Jeg har gått og sett på dette hullet ofte men totalt oversett at det var spontat virke. Bra observasjon av deg.

Takk for tipset.
Riv resten senere og støp igjen hullene. Vi har sølvkre i kjelleren vår og det føles som at de kommer fra dette hullet da det begynte å røre seg en del når jeg brøt litt med brekkjernet. Det er fuktig derunder, noen av plankene var litt fuktige. Kanskje tegn på at dreneringen må sees over? Skal åpne opp i helgen og sjekke nærmere da.

Vet søren hvordan jeg skal gjøre det for å tette alle hullene så sølvkreet ikke kan komme inn derfra.

Sist redigert:
B buhu skrev:
Kanskje tegn på at dreneringen må ses over?
Jeg tror ikke du skal trekke en slik konklusjon. Under platen er det 100% RF uansett drenering, det må være litt fukt der.

Gjør en støping og sov videre etterpå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.