Tid for å bore hull til varmerør gjennom betongtaket! Så vidt jeg kan bedømme er det 20 cm betong, antagelig av god kvalitet med mye armeringsjern, deretter en gummimatte og så 5-10 cm avrettingsmasse (sett nedenfra).

Rørene er 15 mm med 40 mm c-c, men siden det er litt vanskelig å treffe riktig, tror jeg at et hull med ca 100 mm dia er det jeg vil ha.

Jeg kan stå og bore/meisle ovenfra, det skal uansett renoveres i gulvet. Under er det garasje, ikke så nøye.

Tror dere disse verktøyene duger? Hvis man meisler, er det risiko for at store biter faller ut når man bryter gjennom, eller er det mm for mm som gjelder? Og hva gjør man med armeringen?
Elektrisk borhammer på et skittent gulv med blå og grå detaljer. Strømledning er synlig og gulvet er dekket av treflis. Verktøykasse med en elektrisk borhammer, inkludert tilbehør, forberedt for byggearbeid.

L
Kommer til å bli mye borre og pigge for deg, det er jo som du sier 200 mm og jern,
kan bli et bra stort utslag i kjellertaket
Ta dit en borer så får du fine hull og da skjærer han rett gjennom jernene med, vel verdt pengene
og han kan bore 50 mm hull ved siden av hverandre
Vet du om det ligger noen EL-rør i hvelv der hullene skal være

Nei, bare elgulvvarme. Som skal bort.

L
Jeg skrev 50 mm hull, en borer kan kjøre 2 stk 20 mm ved siden av hverandre med 4 cm C/C og går fort som tusan med små hull
Ring og spør om kostnad, du slipper en masse arbeid, men du er ikke redd for å jobbe ser jeg,
men likevel i dette tilfellet

E
Det finnes å leie borremaskin for dette. Bor 2 stk hull på 20 mm. En brøkdel av arbeidsinnsatsen og gjenopprettingsarbeidet sammenlignet med bilmaskin.

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
Hmm, kanskje kunne det vært noe. Men allikevel, jeg har en borhammer 850W og 4,3J energi og bra bor (https://www.proffsmagasinet.se/verk...borr/bosch-hammarborr-med-sds-plusfaste-o20)? Hva skjer når man treffer armeringsjern med en sånn?

Ett sted må jeg bile allikevel, for ytterveggen går for langt inn i rommet under så, rørene må gå skrått opp for at det skal bli pent. Tenkte å begynne der, så ser jeg ganske raskt hvor slitsomt det er?

E
Har du en borhammer så test med et pilothull på typ 6-8 mm og deretter kjører du med en 20 mm av god kvalitet. Støter du på jern så bytter du sted eller bruker diamantkjernebor så tar du deg fram der du vil.

L
Opp til deg hvordan du gjør det, men det går an å bore skrått med en slik maskin,
jeg misunner deg ikke med bilingen,

Veggen er i veien, går ikke an å bore skjevt! :)

E
Verken nedenfra eller ovenfra?

Nedenfra går, men:
a) jeg vet ikke nøyaktig tykkelse, så kan ikke regne ut vinkelen, og
b) vil at rørene skal komme vinkelrett ut av gulvet, så svingen får havne i betongen.

E
  • Liker
-MH-
  • Laddar…
Den der PX10 virker å være en veldig god idé! Hvor nøyaktig er den, vet du det? Fungerer den gjennom armert betong?

E
Går å måle opp til 1,35 meter med den så det er ingen problem i ditt tilfelle. Feilmarginen er ifølge Hilti +-8 mm / 200 mm men den er nok vel tiltrukket.

L
Det går også grafisk å få riktig vinkel på mm, men fungerer den PX10 kan det være lettere

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.