L
Hei
Skal bygge et uterom med plate som går ut fra vårt hus. Vårt tak stikker ut ca 1 meter der uterommet kommer til å være. Når jeg har målt på passe høyde å lage grunnlaget på, så blir det rimelig å gjøre det noe lavere enn gulvet innendørs, dvs ca 245 cm under takhøyde.

Nå til spørsmålet. Hvis jeg kjøper nedenstående uterom vil takrennene på uterommet ligge 225 cm over den nye betongplaten. Dermed går de ikke an å koble sammen med de nåværende rennene på taket, blir dette et problem. Kan ikke akkurat legge to bjelker på mitt uterom for å få opp høyden, det ville se veldig rart ut. Kan jo heller ikke bygge det nye grunnlaget på 225 cm høyde, da ligger det jo over døren inn i huset?

Diagram av et hus med skråtak som viser overlapping og potensielle problemer med takrenner på et planlagt uterom og huset. Utegym-modell med trekantet tak, laget av tre med glasspaneler og hvite rør som fungerer som takrenner. Lys bakgrunn.

Takknemlig for hjelp på hvordan dette kan løses best.

Første alternativet er vel å trekke ned nye takrenner fra uterommets renner og koble det på overvannsrørene under bakken.

Alternativ to å trekke nye takrenner og lede til steinkiste.

Alternativ tre å trekke ned nye takrenner til en vanntønne.

L
Takk for svaret. Var nok litt forvirret der angående gravitasjonen og vannets vei.

Et oppfølgingsspørsmål dog. Jeg kommer til å ha uterommet midt på en langside, dermed vil 2/3 deler av husets vann renne ned i de nye rennene til uterommet.
Tror du det er rimelig å legge rør under bakken som avsluttes ved plenens drenering. Dreneringen er ny og ligger med rikelige mengder store makadam stein samt dreneringsrør. Under terrassen er det dessuten også steinknusing da det har vært en uteplass i stein der. Vi har heller ikke noen kjeller i huset om dette kan være interessant å vite.
Alternativet blir å koble på der nåværende takrenner leder ned, men da må jeg rive nylagt kantstein og ødelegge røttene til et veldig fint tre?

Sender med et bilde for å illustrere
Diagram som viser vannføring fra takrenner til et avløp, inneholder etiketter som "brunnen är här", "gjuten platta" og "altan".

OK, jeg antar at hele den eksisterende takflaten på langsiden bare havner i ett eneste nedløpsrør (det du har merket "Rännorna leder ner här" i bildet ovenfor? Altså at du ikke har et nedløpsrør i hvert hjørne av huset?

Hvor går det overvannsrøret etterpå, direkte til "Brunnen", eller går det til en infiltrasjonskasse eller et annet sted? Hvis de går direkte til brønnen, kan du velge om du vil lede de "röda" rørene direkte til brønnen også, eller koble dem på et sted på ledningen i bakken etter "Rännorna leder ner här".

Du skal helst ikke lede overvann til noen drenering. Absolutt ikke til husets drenering iallfall, jeg vet ikke helt hva "gräsmattans dränering" innebærer eller hvor den ligger (er det de grå strekene?), men den er vel laget for å gjøre plenen tørrere, og da ville iallfall jeg ikke lede ekstra vann DIT i stedet. Du vil helst at vannet fra taket skal bort til brønnen. Men dreneringen kan kanskje fungere som en "infiltrasjonskasse" hvis det er som du sier. Noen løser problemet med takavvanning ved å bare lede vannet et par meter fra hjørnet og slippe det på bakken der, og det fungerer for dem.

Jeg ville personlig nok helst ha lagt rør til brønnen, bare sørget for å ha fall på ledningen og unngå altfor skarpe svinger der det lett kan bli stopp, ellers er man ganske fri i trekking og kan unngå trær mm.

L
b8q skrev:
OK, jeg antar at hele det eksisterende takfallet på langsiden bare havner i et eneste nedløpsrør (det du har markert "Rännorna leder ner här" på bildet over? Altså at du ikke har et nedløpsrør i hvert hjørne av huset?

Hvor går det overvannsrøret så, direkte til "Brønnen", eller går det til en infiltreringskasse eller et annet sted? Hvis de går direkte til brønnen kan du jo velge om du vil føre ned de "røde" rørene direkte til brønnen også, eller koble på dem et sted på ledningen i bakken etter "Rännorna leder ner här".

Du skal helst ikke føre ned overvann til en drenering. Absolutt ikke til husets drenering i hvert fall, jeg vet ikke helt hva "gräsmattans dränering" innebærer eller hvor den ligger (er det de grå strekene?), men den er vel laget for å gjøre plenen tørrere og da ville i hvert fall ikke jeg ført DIT ekstra vann i stedet. Du vil helst at vannet fra taket skal bort til brønnen. Men dreneringen kan kanskje holde som "infiltreringskasse" hvis det er som du sier. Noen løser jo takavvanningen ved å bare føre ut vannet et par meter fra hjørnet og slippe det på bakken der, og det fungerer for dem.

Jeg ville nok personlig helst lagt rør til brønnen, bare sørget for å ha fall på ledningen og unngått altfor skarpe svinger hvor det lett kan bli stopp, ellers er man jo ganske fri i føringen og kan unngå trær m.m.
Takk for ditt svar. Jeg gjorde ikke et helt tydelig kart. Jepp, det stemmer at vannet bare renner av fra én side til brønnen. Denne brønnen (tror det heter overvannsbrønn) leder bort alt vann fra huset, tomten og takrennene. Den går videre til gateledninger så det er ikke noe problem om jeg kan koble på der. Problemet er å dra frem dit uten å ofre plenen. Hvor dypt trenger jeg å grave? Rekker det med at jeg holder noen cm helling per meter eller finnes det anbefalinger på dybde?

Enig i at det kan være dumt å legge den mot plenens drenering, men jeg tenkte at siden den er dyp og har veldig mye stein rundt så kanskje den kan svelge det?

Finnes det noen regler for drenering som man skal rette seg etter?

Overvannsledninger trenger ikke ligge dypt i det hele tatt, det holder med et par dm, og et fall på minst 1 cm/m.

L
b8q skrev:
Dagvannsledninger trenger ikke ligge dypt i det hele tatt, det holder med et par dm, og et fall på minst 1 cm/m.
Takk for all hjelp. Når jeg skal grave ned rørene trenger jeg å fylle med grus rundt eller kan de bare graves ned i jorden?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.