Hei,
Jeg har flyttet inn i et nybygd hus (2015) og lurer på hvilke regler som gjelder ved nybygg. Skal man høre når naboen tisser og går ovenfor. Går (ikke løper). De har ingen barn. Vi har fått en måling utført av de som bygde huset, men den viser "selvfølgelig" at verdiene klarer kravene.

Rapporten sier:
Målt trinnlydnivå tilfredsstiller krav til lydklasse A i henhold til Svensk Standard SS 25267:2004. For de testede konstruksjonene ble det målt L'n,w 46 dB fra Sov 1 i leilighet 1031 til Sov 1 i leilighet 1021, L'n,w 44 dB fra Sov 2 i leilighet 1031 til Sov 2 i leilighet 1021 samt L'n,w 42 dB fra passasje i leilighet 1031 til Sov 2 i leilighet 1021.

Målte støy fra vann oppfyller krav til lydklasse B mellom WC i leilighet 1031 til Sov 1 i leilighet 1021 samt lydklasse C mellom WC i leilighet 1031 til Sov 2 i leilighet 1021, i henhold til Svensk Standard SS 25267:2004. De målte verdiene oppfyller også de høyeste anbefalte ekvivalente kontinuerlige lydtrykknivåer fra installasjoner i rom for søvn og hvile.

Lydklasse C er minimumskrav i henhold til BBR.

Testene ble utført med diverse utstyr. Det vi opplever er til tross for alt svært forstyrrende. Naboen over oss går på toalettet om natten og tidlig på morgenen og vi våkner noen ganger av lyden. Vi hører ikke spylingen, men bare det direkte støyet når stålen treffer midt i wc.

Kanskje får be ham sitte ned og tisse i fremtiden :(

Er dette virkelig greit?
 
Ja, sitte ned er også bra for prostata har jeg hørt :)
Ellers må dere lydisolere taket eller flytte til en lgh øverst :(
 
Så det er ok ifølge byggreglene. Jeg har bodd i nyproduksjon i 15 år i forskjellige leiligheter og aldri opplevd dette tidligere.
 
Krilleman
Dagens bygninger bygges ikke for å være av høy kvalitet. Byggeren vil rett og slett bygge så billig som mulig, men samtidig følge de minimumsregler og krav som finnes. Men samtidig kreve så mye penger som mulig av kjøperne. Det er jo ingen hemmelighet.

Jeg har en kamerat som har bodd i nyprodusert hus av PEAB. Der kunne du prompe i et rom mens det hørtes i hele leiligheten...
 
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
A
Akkurat like selvfølgelig som at man fjerner lo fra tørketrommelen i vaskekjelleren, er det at man ved ståsikting kl. 21-06 sikter på porselenet og ikke vannet. Naboen ovenfor er kanskje en gammel villaeier som har tatt steget inn i leilighetsverdenen på eldre dager og derfor ikke har full kontroll på alle uskrevne regler.
 
  • Liker
  • Haha
GreenYoda og 1 annen
  • Laddar…
Har opplevd i en nybygging at man hører naboen tisse, men det voknet jeg ikke av. Man må leve med problemet eller flytte.
 
Takk for at du minnet meg på hvorfor jeg aldri mer vil bo i leilighet... Jeg husker lydene fra over min daværende leilighet, om kveldene, når man satt seg for å spise... Man mister appetitten ganske raskt.

Men for å snakke alvor - ja, det bygges utrolig slurvete og uten tanke på lydmiljøet. Akkurat toalyd er riktignok vanskelig å få bukt med siden de er støy gjennom bygningsstruktur, som altså går via vibrasjoner i rør og stamme osv., men man kan jo tenke på sånt allerede når man tegner planløsningen. Men da blir det dyrere et sted...

Dessverre tror jeg ikke lyddemping hjelper særlig mye, med mindre du skal begynne å sette opp ekstra innervegger og himling med isolering og doble gipsskiver. Ørepropper eller flytting er nok dessverre det eneste.
 
  • Liker
big mike og 1 annen
  • Laddar…
Så er det jo slik med lydmåling og standarder at de er utrolig sløve verktøy. Kontinuerlige lyder for eksempel tåler man mye bedre enn midlertidige, selv om disse er svakere. Det er rett og slett lettere å venne seg til et lydteppe enn noe som bryter stillheten tilfeldig.
Dessuten tar det ikke heller hensyn til hvilken type lyd det handler om. Jubel fra naboen når det er VM-gull er mye lettere å tåle enn lyden fra hans kroppsfunksjoner, uavhengig av lydtrykk. Men slike ting tar ikke reglene hensyn til.
 
Lyd oppleves forskjellig.
Vår nabos luftvarmepumpe piper litt, men kan ikke tenke at det ikke overskrider noen grenser.
Likevel er det ikke noe morsomt å høre på når man ikke kan sove om natten...
 
Låter litt merkelig synes jeg. I vårt hus fra 30-tallet høres ingen toalettlyder fra overetasjen, bortsett fra når vannet fosser ned gjennom plastavløpsrørene.

Det er ikke overhøring fra ventilasjonen dere hører? Naboen kanskje går rundt i noen form for innesko som forsterker steglydene?
 
Sto det virkelig "pinklyd" i rapporten?
Hvem pinket ved testtidspunktet? Er vi sikre på at den personen har samme gjennomstrømning og fallhøyde på urinen som naboen?
 
  • Liker
hnurre og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Ja, sitta ned er også bra for prostata har jeg hørt :)
...
Det er sannsynligvis ren løgn,
og bare oppfunnet for å bortforklare dårlig lydisolering :thumbdown:
 
Kvinnelig list for å slippe urinstenk kanskje ;) ?
 
Det er derfor man skal ha støpejernsrør i leiligheter for å slippe disse problemene.
 
FG skrev:
Høres litt merkelig ut synes jeg. I vårt hus fra 30-tallet høres ingen toalettlyder fra overetasjen
Nei takke 17 for det... det var vel litt mer solid bygde hus da.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.