Hei!

Jeg har tenkt å renovere gangen (fjerne tapet, sparkle, male om veggene) og deretter er tanken min å droppe dørfôring. Er det noen som har forslag til hvordan man kan lage en pen overgang mellom vegg og dørkarm? Utgangspunktet er at dørkarmen allerede er på plass og er jevn med veggen, se bilde nedenfor (1)

Jeg har også tenkt å fjerne dørfôringen helt på to steder hvor vi ikke har dørene lenger. Har noen forslag til hvilket materiale jeg bør bruke og hvordan man lager en pen overgang der, slik at det for eksempel ikke sprekker i hjørnene? Jeg har vurdert å sette mdf der dørkarmen har stått og deretter sette opp vev og sparkle før maling? Se bilde nedenfor (2)

Takk på forhånd!

Ser ingen bilder.. men hva slags vegger har du?

• Liker
Attar87
  • Laddar…
Moderne kjøkken med gipsvegger, hengelampe, bardisk og fargerike potteplanter ved vindu. Ruller med materiale står i hjørnet. Åpent døråpning til et soverom med gipsvegger, en seng med sengeteppe, et teppe på gulvet, og en potteplante i hjørnet. En nærbilde av dørkarm og gipsvegg med synlig mellomrom, del av renoveringsprosjekt.

Hei, nå har jeg lagt til bilder igjen. Håper du kan se dem.
Det er gipsvegger

Sist redigert:
Hvorfor ikke bare bruke dørforing mellom vegg og karm?

Angående andre punktet der du vil fjerne dørkarm.

Der hadde jeg satt inn en bit gipsplate der karmen hadde vært, satt på et hjørnebeskyttelse på ytterhjørnene og deretter sparklet.
Lignende denne: https://www.byggmax.se/hörnskydd-p2...V4KfdZR_qDf3dl2KVEbXlHg_lQW29e3hoCVLIQAvD_BwE

Sparkle bredt ut på veggen så blir "nivåforskjellen" ikke så åpenbar.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
Jeg er dessverre ikke så kjent med alle uttrykk, men hvis jeg har forstått det riktig er dørrfoder som en list rundt døren? og det er det jeg vil komme bort fra om det går. Skulle helst ønske å fylle sprekken og sparkle over før malingen så man får en illusjon om at veggen går hele veien til selve døren.

Tusen takk for ditt andre tips. Høres ut som en god idé!

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Tror dessverre at det kommer til å sprekke. Blir vanskelig å "fuge" sammen gips og tre på en pen og holdbar måte.

• Liker
GreenYoda og 1 annen
  • Laddar…
surris
Det der kommer aldri til å bli bra uten foring...ikke pent heller i min verden når du har en dørkarm.
Hvis det skal bli pent og ordentlig må du rive bort dørkarmen og enten gipse og kjøre hjørnebeskyttelse som du sparkler og maler sammen med veggen eller foringer som du stikker ut 5mm og sparkler pent mot.

• Liker
GreenYoda og 1 annen
  • Laddar…
surris
Slik

• Innendørs hjørne av et rom med store vinduer, en bordlampe som lyser opp et vinduskarmområde med planter, og stoler i et koselig sittehjørne.
  • Liker
GreenYoda
  • Laddar…
Jeg må si at jeg er virkelig for rare og gode løsninger, men å ikke bruke lister rundt vinduer, dører osv. blir nok aldri helt bra.
Med mindre man gjør som personen ovenfor har gjort (y)

Fjern karmen og gips inn alt. Så sparkler du inn stålkanter i hjørnene og maler.

Takk! Ser ut til å være gips og hjørnebeskyttere som gjelder på de stedene hvor jeg ikke skal ha noen dør.

• Liker
JLyck
  • Laddar…
P picbpa skrev:
Det finns redan en lösning som hos denna tillverkare kallas för I-karm. Snyggt och avskalet.

[lenke]

här är ritningar

[lenke]
noen som har prøvd denne løsningen? Tror jeg fikk en prisoffert på karmen+døren+ noen tillegg inkl. Mva rett under 10tkr. Føles litt overkill for en innerdør.

Kjøp hjørnebeskyttere i plast og klipp bort den ene siden, men spar ca 5mm (så hjørnebeskytteren blir L-formet). Stikk den korte delen inn i sprekken mellom dørkarm og vegg, og den andre, med tape, ut på veggen. Sparkle rikelig og press inn sparkel gjennom hullene i hjørnebeskytteren så man får støtte bak der sprekken og eventuell luft er. Sparkle deretter bredt ut mot veggen så ikke hjørnebeskytteren synes lenger. Mellom hjørnebeskytteren og karmen er det nå noen få mm sprekk igjen, påfør latexfugemasse her. Blir superbra og man oppnår akkurat det du er ute etter. Ingen dørkarm, men man beholder karm og dør. En tre-dør innfelt i en hvit vegg uten dørkarmer, med tydelig overgang mellom vegg og dør.

Sist redigert:
  • Liker
Sson85
  • Laddar…
Prettuchaos Prettuchaos skrev:
Kjøp hjørnebeskyttelse i plast og klipp bort den ene siden, men behold ca 5mm (slik at hjørnebeskyttelsen blir L-formet). Stikk den korte delen inn i sprekken mellom dørkarm og vegg og den andre, med tape, ut på veggen. Sparkle rikelig og press inn sparkel gjennom hullene i hjørnebeskyttelsen slik at man får støtte bak der sprekken og eventuell luft er. Sparkle deretter bredt ut mot veggen slik at hjørnebeskyttelsen ikke lenger synes.
Mellom hjørnebeskyttelsen og karmen er det nå en liten glippe igjen, trekk latexfug her.
Blir superbra og man oppnår akkurat det du er ute etter. Ingen dørkarm men man beholder karm og dør.
[bilde]
Hei! Har du tips til hvilken type hjørnebeskyttelse man skal kjøpe? Du har ikke tilfeldigvis et bilde fra arbeidet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.