Heij83 Heij83 skrev:
Begynn med å støpe et lag med betong oppå det gamle, rotter finner hull og tar seg gjerne inn via gulvet.
Belysning er bra å ha, når det blir mørkt ute, har du tent i hønsehuset så går de selv inn da.
Du vil kanskje også ha kyllinger i huset og da trenger de en varmelampe.

Jeg synes du bør prøve uten hønsegård dersom dere bor på landet. Vi har ca 40 frittgående høns og på tre år har vi mistet en høne.

isolering er overkurs, det er bare noe for rottene å bygge rede i
Der jeg har markert skal hønsegården ligge. Hønsehuset er i midtpartiet av bygningen. Jeg eier delen som er nærmest i bilde. Delen som er i vinkel bortover er en nabo som eier. Dette ble eid av to søstre en gang og delt opp mellom dem da de ble uvenner, ellers hadde nok hele vært mitt i dag.
Rød bygning på en grøn eng med markert område for planlagt hønsegård. Bygningen er delt mellom to eiere.

Heij83 Heij83 skrev:
For øvrig kan anbefale hvis du vil ha litt morsommere dyr så skaff deg løpeender.
De spiser snegler, kan ikke fly så et gjerde på rundt 50 cm til naboene er nok til at de ikke skal gå inn der.
Legger ca 300 egg om året og trenger bare et lite kar å bade i.
ja det er en bra idé. Kan ender og høner gå sammen?

Heij83 Heij83 skrev:
Begynn med å støpe et lag med betong ovenpå det gamle, rotter finner hull og tar seg gjerne inn via gulvet.
Belysning er bra å ha, når det blir mørkt ute, har du tent i hønsehuset så går de selv inn da.
Du vil kanskje også ha kyllinger i huset og da trenger de en varmelampe.

Jeg synes du skal teste uten hønsegård hvis dere bor på landet. Vi har ca 40 frittgående høns og på tre år så har vi mistet en høne.

Isolering er overkurs, det er bare noe for rottene å bygge bol i
Bor også på landet men der tok reven 3 av 9 høns når vi vendte ryggen til...
Vi har leirjord så det er vanskelig å grave, men vi har lagt ned store hageplater rundt om. Mur-nett nederst som er sterkere og hønsenetting oppover, også over da duehauk og musvåk patruljerer daglig.
Slett betonggulv er å foretrekke, hadde gjerne byttet fra vårt plastgulv men det fungerer. Hvitkalkede OSB-plater på veggene. Elektrisitet som styres via tidsur.

• Liker
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83
Frangipanista Frangipanista skrev:
ja det är en bra idé. Kan ankor och höns gå ihop?
inga problem, eneste med Ankorna er at de søler med vann så det kan bli litt fuktig der de har maten sin.
Men helt underbara!
Eggene smaker litt annerledes mot hønseegg men er gode.

• Liker
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83
Enkle reder fikser du med IKEA Kallax hylle.
Bygg på en bakside og en liten kant foran og fyll med halm.
Min erfaring med ”fine” proffreder er at de ikke verper i disse, men heller legger seg i en banankasse med halm eller lignende.

• Liker
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
ingen problem, eneste med Ankorna er at de roter med vann så det kan bli litt fuktig der de har maten sin.
Men helt underbara!
Eggene smaker litt annerledes enn hønseegg men er gode.
At de roter ned er vel ingen store problem. får se på dette når jeg er ferdig.

Gøy at du skal skaffe høns! Før vi skaffet, kjøpte jeg et par bøker og leste litt. Her er den ene: https://www.adlibris.com/se/bok/hon...MIx5LmnuHE6gIVy-eyCh3RBg8GEAQYASABEgLSjfD_BwE

En hel del gode tips der. Høns er lettstelte og krever ikke så mye. Oppvarming klarer de seg som regel uten, men det er viktig at vannet ikke fryser, så en eller annen type varme er å foretrekke. Ellers må du løpe ned med nytt vann...

kjøpte en batteridrevet hønseluke med skumringsrele som åpner og lukker hver dag så de kan gå ut i hønsegården. Fungerer suverent. Så blir de sluppet ut på tomten fra sin gård når vi har våknet og kommet ut.

kan jeg anbefale!

• Liker
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Enkle reder fikser du med IKEA Kallax hylle.
Bygg på en bakside og en liten kant foran og fyll med halm.
Min erfaring med "fine" proffsreder er at de ikke verper i disse men legger seg heller i en banankasse med halm eller lignende
Ja det finnes alltid morsomme og enkle løsninger. Kallax går jo å finne brukt.

M Morgonskiftet skrev:
Gøy at du skal skaffe høns! Før vi kjøpte høner, kjøpte jeg et par bøker og leste litt. Her er den ene: [lenke]

En hel del bra tips der. Høns er lettstelte og krever ikke så mye. Oppvarming klarer de seg oftest uten, men viktig at vannet ikke fryser, så en form for varme er å foretrekke. Ellers må du løpe ned med nytt vann...

Kjøpte en batteridrevet hønseluke med skumringsrele som åpner og lukker hver dag så de kan gå ut i hønsegården. Fungerer suverent. Så blir de sluppet ut på tomten fra sin gård når vi har våknet og kommet ut.

kan jeg anbefale!
Takk.
skal lese mer senere. Fikk et gammelt magasin fra en venn. Nå er det på tide å ta tak i rengjøringen av hønsehuset. Bare finne en maske. Det støvet som er der nå er ikke sunt. Jeg har ikke hastverk, så tar litt om gangen. Så jeg orker alt.

• Liker
Morgonskiftet
  • Laddar…
K
Ender er ganske trivelige men en and driter like mye som tre hester og gir du som 1 kubikk vann så slabber dem ut det på en halvtime i sin omgivelse.

• Haha
Frangipanista
  • Laddar…
Takk.
skal lese på mer senere. Fikk et gammelt magasin av en venn. Nei nå er det på tide å ta fatt på rengjøringen av hønsehuset. Bare finne en maske. Det støvet som er der nå er ikke sunt. Jeg har ikke hastverk og tar litt av gangen. Så jeg orker alt.
Ta også en titt på Lanthönsklubbens side: http://www.kackel.se/

• Liker
Frangipanista
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Ender er ganske trivelige men en and driter like mye som tre hester og gir du som 1 kubikk vann så slabber de ut det på en halvtime i sin omgivelse.
Har man ender bør man vel ha en ordentlig dam, og ikke et opphøyd "basseng"?

Heij83
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har man ender bør man vel ha en riktig dam, og ikke et opphøyd "basseng"?
Det kommer an på hvilken rase.
Løpeand trenger ingen dam, men krever kun noen baljer å vaske seg i og bløte maten.

Ja det finns alltid morsomme og enkle løsninger. Kallax kan jo finne brukt.
Enklere er å legge ned plastbokser, enten på gulvet men de blir lett skitne da, eller så monterer man to liggende stoler og fester boksene. Et par små rundede, ca 4 cm, pinner å sitte på utenfor. Plast er lettere å rengjøre.
Ordne så du har en lettvasket planke under sove-pinnene. Vi samler opp på avispapir og kaster i komposten.

• Liker
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Belysning er bra å ha når det blir mørkt ute, har du tent i hønsehuset så går de selv inn da.
Belysning behøves ikke hva jeg har sett.
De går inn og hopper opp og setter seg på sovepinnene når solen er på vei ned, nå på sommeren en gang mellom kl 16 og 18.

Heij83 Heij83 skrev:
Du kanskje også vil ha kyllinger i huset og da trenger de en varmelampe.
Behøves ikke synes jeg.
Vi anskaffet en varmelampe og hengte den opp midt over en sittpinne i begynnelsen av vårt hønseri.
Hva skjedde? Jo, alle flyttet seg ut til sidene, ingen ville sitte under varmelampen.
Og de små kyllingene, opp til to måneder gamle, sitter under morens dun i ruveredet først, og deretter en stund også oppe på sovepinnen.

Heij83 Heij83 skrev:
Jeg synes du skal teste uten hønsegård hvis dere bor på landet. Vi har ca 40 frittgående høner og på tre år har vi mistet en høne.
Vi slipper ut våre voksne høner til å gå fritt om dagene.
Men vi slipper dem ikke ut tidligere enn klokken ti, etter at en rev var her en morgen ved syvtiden og laget et kalas.
Nå, med hønene ute bare ca kl 10 - 17, er det bare enkelte høner som har gått tapt, og da til hønsehauk.
Man merker forskjellen, for reven bærer med seg byttet hjem til hiet, men hønsehauken kan ikke bære en hel høne, men spiser rent lårene og halsen og flyr av gårde når den er mett og etterlater restene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.