Jeg har en stallbygning med to bokser og et hønsehus og en snekkerbod. Tenkte å ordne hønsehuset og så bygge en ny hønsegård.

Hva er det beste og enkleste for å fikse et betonggulv som trenger kjærlighet så jeg kan ha høns der?

Forfallent betonggulv i et gammelt hønsehus, med sprekkdannelser og noen ødelagte fliser. Veggene er gule og viser tegn til slitasje.

Fylle igjen hullene slik at det er lett å rengjøre. Det trenger jo ikke å være så nøye...så en sekk med lettbetong er passe og helle i.

Om det ikke finnes fall mot noen sluk eller lignende...da blir det mer komplisert.

Det er en gammel bygning og det finnes ingen sluk der. Tenkte å begynne med å rydde ut.
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Fylle igjen hullene slik at det er lett å rengjøre. Det trenger jo ikke å være så nøye...så en sekk med lettbetong er passe og hell i.

Hvis det ikke er fall mot noen sluk eller lignende...da blir det mer komplisert.

V
Hønene blir nok gladere om du legger på sand eller fint grus.
Og en litt dypere pott for sandbad.
Husk nett over hønsegården.
Duvhauken er grusom.

• Liker
Frangipanista
  • Laddar…
Enkelt ville jo vært å legge ut et par OSB-plater.
Slett gulv gjør det lett å rengjøre, i motsetning til grov betong, der hønsemøkka setter seg fast.
Deretter strør du ut stallstrø/sagflis så blir det bra.

Hvor mange høns sikter du på?
Og hvilken rase?

• Liker
Frangipanista
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Enkelt ville jo være å legge ut et par OSB-plater. Glatt gulv gjør det lett å rengjøre, i motsetning til grov betong, der hønsemøkk setter seg fast. Deretter strør du ut stallstrø/sponflis så blir det bra.

Hvor mange høner sikter du på? Og hvilken rase?
Vet ikke ennå hvilken rase, men jeg liker Brahma. Kanskje begynne med enklere. En kompis ville låne ut eggklrekkemaskin og antar han ville gi meg egg også da. Vil begynne i liten skala.

Uteløsningen: vi hadde en del problemer med både rev og rovfugl (musvåk mest). Løsningen ble at vi satte en ganske massiv Troax hundegård med nedgravd gunnebostengsel en halv meter ned rundt om, pluss gunnebostengsel over hele greia. Vi hadde tilfeldigvis en slik hundegård til overs ellers kanskje man ville tenkt prisen var avskrekkende. Superkvalitet.

Det ble rene Fort Knox det der, men hindret dessverre ikke en mår fra å ta seg inn og forårsake et blodbad for noen år siden. En Brahma-høne stor som fanden satte stopp for slakten, men halvparten av hennes mindre kompanjonger strøk med dessverre. Hun ble alvorlig skadet, bitt i nakken men overlevde og ble fullt restituert igjen etter en periode med rekonvalesens.

For noen fenomenalt imponerende høner dette er, man tenker på Gladiator når man forestiller seg den kamp som skjedde i mørket; sylskarpe klør, kraftig nebb, jernvilje. Dette fra en høne av en rase som er så utrolig fredelig normalt sett.

Vi tror den måren tok seg inn via ganske sparsomme partier i døren, men det har blitt forsterket der i senere år og ingen problemer lenger, annet enn at mus og rotter må holdes etter.

Virkelig morsomt med en hønsegård, varmt lykke til!

Sist redigert:
  • Trist
Frangipanista
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Utendørsløsningen: vi hadde en del problemer med både rev og rovfugl (musvåk mest). Løsningen ble at vi satte opp en skikkelig diger Troax hundegård med nedgravd gunnebostengsel en halvmeter ned rundt om, pluss gunnebostengsel over hele greia. Vi hadde tilfeldigvis en slik hundegård til overs, ellers kanskje man ville mene prisen skremmer. Superkvalitet.

Det ble rene fort Knox det der, men hindret dessverre ikke en mår å ta seg inn og forårsake et blodbad for noen år siden. En Brahma-høne stor som satan satte stopp for slakten, men halvparten av hennes mindre venner mistet livet dessverre. Hun ble alvorlig skadet, bitt i nakken, men overlevde og ble helt frisk igjen etter en tids rekonvalesens.

For noen fenomenalt imponerende høner dette er, man tenker Gladiator når man forestiller seg kampen som skjedde i mørket; sylskarpe klør, kraftig nebb, jernvilje. Dette fra en høne av en rase som er så utrolig fredelig normalt.

Vi tror den måren tok seg inn via ganske så tynne partier i døren, men det har blitt forsterket der de siste årene og ingen problemer lenger annet enn at mus og rotter må holdes i sjakk.

Riktig gøy med en hønsegård, varmt lykke til!
Hva trist og sørgelig for dere at måren tok hønene deres. Brahmahøner er virkelig flotte. Jeg har ikke kommet så langt som til selve hønsegården. Trenger å fikse hønsehuset først og så beskjære alt som er på utsiden. Masse brennesle blant annet. Så har jeg en betonggrunn med tre vegger der som jeg tenkte å sette selve rammen mot så jeg slipper å grave ned så mye nett. Kan vise på bilde senere når jeg får begynt på dagen. Skal fortsette å rydde i hønsehuset. Blir så støvete av alt det gamle så kan ikke være der så lenge. Hadde vært fint om jeg kan blåse det rent med høytrykksspyleren men siden det ikke er noen sluk der, er jeg litt usikker på om det er en god idé. Jo, det tørker vel fort om jeg lar det være åpent inn dit. Jeg har ikke hastverk med dette prosjektet men det er gøy å ha noe å se frem til. Skal også begynne å beskjære utenfor hønsehuset i dag men lar naboene sove litt lenger. Bråker jo en del. Tenkte å lete etter materiale på kjøp og salg for å holde kostnadene nede så mye som mulig. Hente materiale som folk gir bort osv. I redene tenker jeg å bygge dem selv. Eller la sønnen min bygge, han går bygg og anlegg så burde kunne være til nytte.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Utendørsløsningen: Vi hadde en del problemer med både rev og rovfugl (musvåk mest). Løsningen ble at vi satte opp en ganske solid Troax hundegård med nedgravd gunnebostengsel en halv meter ned rundt om, pluss gunnebostengsel over hele rasket. Vi hadde en slik hundegård til overs ellers kanskje man ville trodd prisen avskrekket. Superkvalitet.

Det ble rene Fort Knox det der, men hindret dessverre ikke en mår fra å ta seg inn og forårsake et blodbad for noen år siden. En Brahma-høne stor som satan satte en stopper for slakten, men halvparten av hennes mindre venner strøk dessverre med. Hun ble ille skadet, bitt i nakken, men overlevde og ble fullstendig gjenopprettet igjen etter en tids rekonvalesens.

Hvilke fenomenale, mektige høner dette er, man tenker Gladiator når man forestiller seg den kampen som skjedde i mørket; sylskarpe klør kraftfullt nebb, jernvilje. Dette fra en høne av en rase som er så utrolig fredelig til vanlig.

Vi tror den måren tok seg inn via ganske glisne partier i døren, men det har blitt forsterket der de siste årene og ingen problemer lengre annet enn at mus og rotter må holdes unna.

Virkelig moro med en hønsegård, varmt lykke til!
Hei igjen
Troax er superbra, men altfor dyrt for meg siden jeg vil bruke så lite penger som mulig, men likevel få det funksjonelt. Har en mengde kompostgjerder som jeg kunne forsterket opp med ekstra nett og gravd ned i stedet. Men som jeg har sagt tidligere blir selve hønsegården et senere spørsmål.

K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Enkelt vore jo å legge ut et par OSB-plater.
Slitt gulv gjør det lett å rengjøre, til forskjell fra grov betong, der hønsemøkk fester seg.
Deretter strør du ut stallstrø/spon så blir det bra.

Hvor mange høns sikter du på?
Og hvilken rase?
OSB vil suge til seg fukt og svelle, den er uegnet for formålet.

• Liker
Heij83
  • Laddar…
Noen andre spørsmål!

Hvordan klarer høns seg i et hønsehus uten varme? Eller bør jeg tilleggsisolere veggene?

Og
Hvor mye belysning trengs i et hønsehus? Er det nødvendig i det hele tatt, før når det ikke fantes strøm klarte vel hønene seg uansett?

Har i dag ingen strøm koblet til denne fjøsbygningen, men det har vært det, så det finnes inngang til strøm samt ferdig installasjon av kabler og lamper. Strømmen var da trukket fra naboens hus som eid da av mitt hus forrige eier. Men når det ble solgt kuttet de strømmen så klart. På sikt skal jeg sjekke muligheten for å trekke strøm fra mitt hus, men det er ikke noe jeg vil gjøre i år. Noe nyinstallasjon av strøm fra strømskap tror jeg ikke på da de tar ganske bra betalt med høy startavgift. Selvfølgelig skal jeg be en fagperson/autorisert person hjelpe meg isåfall men trenger å bytte strøm i mitt hus først.

K Kortling skrev:
Osb kommer suga åt sig fukt och svälla, den är olämplig för ändamålet.
Så har jeg allerede tenkt. Så den idéen har jeg skrotet. Ser jo bare hvordan veggene har tatt skade av fukt og begynner å slippe. De har brukt Veldig tynne plater. Vurderer å enten fjerne de platene. (vet dog ikke hvordan det ser ut bak) Eller finne billige og overflødige planker og slå dem opp. Eller om man kan bruke metall. Dog blir eventuell metall mye dyrere om jeg ikke finner det veldig billig et sted. Taket er ok med synlige kraftige trebjelker og planker. Vil jo dessuten at miljøet skal være trivelig for hønene.

Heij83
Begynn med å støpe et lag med betong oppå det gamle, rotter finner hull og kommer gjerne inn via gulvet. Belysning er bra å ha, når det blir mørkt ute, har du lys på i hønsehuset så går de inn av seg selv da. Du vil kanskje også ha kyllinger i huset og da trenger de en varmelampe.

Jeg synes du skal teste uten hønsegård hvis dere bor på landet. Vi har ca 40 frittgående høns og på tre år så har vi mistet en høne.

isolering er overkurs, det er bare noe for rottene å bygge bol i.

Sist redigert:
  • Liker
Frangipanista
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Begynn med å støpe et lag med betong oppå det gamle, rotter finner hull og tar seg gjerne inn via gulvet.
Belysning er bra å ha, når det blir mørkt ute, har du tent i hønsehuset så går de selv inn da.
Du kanskje også vil ha kyllinger i huset og da trenger de en varmelampe.

Jeg synes du skal prøve uten hønsegård dersom dere bor på landet. Vi har ca 40 frittgående høns og i løpet av tre år har vi mistet en høne.
jeg tenkte å støpe om gulvet og fikse veggene. Hadde kunnet ha uten hønsegård, men vet jo ikke om de da går av gårde og for eksempel går inn til naboens hager. Dessuten har jeg hund, og jeg vil at hun skal kunne gå løs forbi (med meg da) uten å begynne å jage dem, så det blir nok en hønsegård uansett. Av den enklere sorten.

• Liker
Heij83
  • Laddar…
Heij83
For øvrig kan anbefale hvis du vil ha litt morsommere dyr så skaff løpeender.
De eter snegler, kan ikke fly så et gjerde på typ 50cm til naboene er nok for at de ikke skal gå inn der.
Verper ca 300 egg i året og trenger kun ei balje for å bade i.

• Løpeender går på gress foran en rød bygning og en oransje sementblander.
  • Elsker
Frangipanista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.