Jeg håper det er greit å stille spørsmålet her.

Jeg har et vikingtelt som er 2,5 m bredt, 3 m langt og 2,15 m høyt.

For øyeblikket har jeg to stolper og en overligger, men da kan jeg ikke sette det opp selv, så jeg ønsker å lage et A-rammetelt, men jeg har ikke plass til å oppbevare 2,5 - 3 m lange bordstykker.

Overliggeren i det nåværende teltet er todelt, halv i halv med 50 cm overlapping og festes sammen med to stk vognbolter og vingemuttere. Det tenkte jeg også å gjøre med de to sidestokkene mot bakken som kommer til et A-rammetelt.

Men, de bordene som står skrått opp mot mønet (markert med X på teltet med teltduken på) vil jeg ikke ha synlige moderne løsninger på.

Mitt spørsmål er, hvis jeg i stedet bruker 75x45 mm lekter, kan jeg bore hull i dem, rett inn fra den sagede enden og deretter ha en tapp i som jeg så trer i tilsvarende del? (Se min eminente bilde nedenfor hvor jeg prøver å forklare hva jeg mener.) Eller vil det rase sammen da? Teltduken veier tørr ca. 7 kg vil jeg tro, kanskje mer. Jeg kan bruke gjenget stav, armeringsjern eller tre som tapp, det synes jo ikke så det spiller ingen rolle.

Mitt telt vil ikke ha drager eller lignende siden min duk ligger utenpå og ikke på innsiden av rammen som i teltet på bildet, så hele rammen vil være inni, men stolpene vil fortsatt være synlige.

I 'verste' fall kan jeg lage halv i halv og sy en slags tube av lin/ull og skjule skruene, men jeg vil helst unngå det hvis det går.

Vikingtelt under bygging med trekonstruksjon og ferdigstilt med teltduk. Markerte X viser plassering av skråstøtte på den ferdige modellen.

Diagram over stavforbindelse for vikignatelt med tapp i en bjelke. Viser hvordan trekantede sidestenger kan kobles sammen for å danne et A-rammetelt.

• Illustrasjon av en tappkonstruksjon med to trebiter, hvor en tapp passer inn i et forboret hull for montering.
  • Et A-rammetelt med hvitt stoff, markert med en rød X for å vise stedet for en foreslått endring i konstruksjonen.
  • A-rammetelt oppstilt på en gressplen, markert med rødt "X" ved bunnbraketten. Skog i bakgrunnen.
  • Et hvitt vikingtelt med A-ramme står oppslått i skogen. Et rødt “X” markerer sidestykke ved toppen.
  • Trekantet ramme for vikingleirtelt står ute med dekorative drageutsnitt i toppen, foran en rød småbygning med stabler av ved.
  • Illustrasjon av sammenføying av trestykker med tapp og hull for vikingtelt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.