Har på en av veggene to 220x45 lekter stående festet til veggen, bredsiden inn mot veggen.
Ønsker å bygge en stativ for dips. Som kan slås opp eller enkelt fjernes.
Nåværende tanke er å enkelt bore to parallelle hull i lektene, i hvilke jeg fører inn hver sin 50 cm rundstav (35 eller 45 mm). Stavene kunne lett trekkes ut om jeg vil spare plass.
Spørsmålet er om rundstaver, samt den enkle 45 mm dype festingen/hullet i lektene holder for mine 95 kg. Tenker at mitt håndgrep og dermed tyngdepunkt på staven blir ca. 50 cm fra festet i lektene.
Bør jeg heller bruke et stålrør?
Bør festet i lektene forsterkes med noen type konsoll?
Å feste rundstokken i bare 45 mm treverk føles spinkelt. Går det an å sage en mindre bit av bjelken som du skrur fast som et andre lag utenpå den lange 220x45-bjelken? Den kunne være 220x220x45 men kan også være så liten som 110x110x45. Du får da et hull som er 90 mm dypt og momentet på pinnen du skal trykke inn blir radikalt redusert (faktisk til halvparten). Jeg tror ikke at en plate på 45 mm ved innfestingen av pinnen behøver å hindre dine øvelser.
Å feste rundstaven i bare 45 mm trægods føles spinkelt. Går det an å sage en mindre bit av lekta som du skrur fast som et andre lag utenpå den lange 220x45-lekten? Den kunne være 220x220x45 men kan også være så liten som 110x110x45. Da får du et hull som er 90 mm dypt, og momentet på pinnen du skal trykke inn reduseres radikalt (til halvparten faktisk). Jeg tror ikke at en plate på 45 mm ved innfestingen av pinnen trenger å hindre dine øvelser.
Om du veier 95 kg og henger statisk 50 cm ut på rundstavene blir største bøyemomentet i en rundstav ca 950 x 500 / 2 = 238000 Nmm. Bøymotstanden for et sirkulært tverrsnitt er pi x d^3 / 16. Med diameter 35 mm blir bøymotstanden 8418 mm^3. Kvoten mellom disse størrelsene gir største normalspenning 28 MPa. Med diameter 45 MPa reduseres spenningen til 13 MPa.
Er ikke så kjent med styrkeverdier for tre men googlet litt og vil si at med 45 mm holder det med gran eller furu av god kvalitet, skal du ha 35 mm må du kanskje velge for eksempel eik.
Er enig med tidligere innlegg at 45 mm innstikk i regeln er spinkelt, spesielt om du ikke får til tett passform i hullet. Er ikke enig i at momentet nesten halveres, det reduseres tilsvarende reduksjonen av armen (med en faktor 45/50).
Jeg har ikke regnet med noen tilleggslast på grunn av dynamikk da dips er statiske, ellers er det juks
Om du veier 95 kg og henger statisk 50 cm ut på rundstavene blir største bøyningsmomentet i en rundstav ca 950 x 500 / 2 = 238000 Nmm. Bøyningsmotstanden for et sirkulært tverrsnitt er pi x d^3 / 16. Med diameter 35 mm blir bøyningsmotstanden 8418 mm^3. Kvoten mellom disse størrelsene gir største normalspenning 28 MPa. Med diameter 45 MPa minsker spenningen til 13 MPa.
Er ikke så kjent med styrkeverdier for tre men jeg googlet litt og vil si at med 45 mm holder det med gran eller furu av bra kvalitet, skal du ha 35 mm får du kanskje velge for eksempel eik.
Er enig med tidligere innlegg at 45 mm innstikk i bjelken er svakt, spesielt om du ikke får til tett passform i hullet. Er ikke enig i at momentet nær halveres, det minsker tilsvarende reduksjonen av armen (med en faktor 45/50).
Jeg har ikke tatt med noe lastpåslag på grunn av dynamikk da dips er statiske, ellers er det juks
Stort takk, liker beregningene. Virkelig moro å lære litt.
Føles som det riktige er å doble tykkelsen på festet og sikte på en eikestav …eller kanskje et stålrør?
Teste, men jeg hadde nok for følelsen av tryggheten tatt den større dimensjonen på rundstav samt gjort innfestningen som anbefales ovenfor.
Ellers, hvis du kan sveise litt, kunne du hatt noe du henger i en regel som har utskårne spor. Fantastisk skisse i paint vedlagt!
Da kan du bare løfte ut pinnene. Man vil jo gjerne ha så lite slark som mulig i konstruksjonen, så sannsynligvis er kanskje "stikke inn pinne i hull"-modellen best.
Test, men jeg hadde nok for følelsen av trygghet tatt den større dimensjonen på rundstav samt gjort innfestingen som anbefales ovenfor.
Ellers om du kan sveise litt hadde du kunnet ha noe du hekter i en bjelke som har utskjærte spor. Fantastisk skisse i paint vedlagt!
Da kan du bare løfte ut pinnene. Man vil jo gjerne ha så lite slark som mulig i konstruksjonen, så gjetningsvis er kanskje "stikke inn pinne i hull"-modellen best.
[bilde]
jeg hadde veldig gjerne ønsket å kunne sveise Da hadde jeg nok prøvd ditt forslag!! Takk!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.