Tenker på å støpe en betongplate med overheng som vil ha en viss belastning.
Men jeg har ingen anelse om hvor mye moment en betongplate på f.eks. 13 cm armert med 1 lag 8 mm armeringsjern kan tenkes å tåle? 0.1KNm, 1KNm, 10KNm, 100KNM
Er det noen som har noen omtrentlige tall på noe lignende, så ville det vært interessant.
Men jeg har ingen anelse om hvor mye moment en betongplate på f.eks. 13 cm armert med 1 lag 8 mm armeringsjern kan tenkes å tåle? 0.1KNm, 1KNm, 10KNm, 100KNM
Er det noen som har noen omtrentlige tall på noe lignende, så ville det vært interessant.
Det kan man ikke si uten å vite litt mer!
For eksempel hvor armeringen ligger, hvor mye armering det er (man pleier for eksempel angi dette som mm2 armering/lengdemeter), hvilken kvalitet det er på betongen og på armeringen.
For eksempel hvor armeringen ligger, hvor mye armering det er (man pleier for eksempel angi dette som mm2 armering/lengdemeter), hvilken kvalitet det er på betongen og på armeringen.
Om man snur spørsmålet, hvordan skal man armere for at platen/bjelken skal tåle 2 tonn 60 cm fra nærmeste støtte, dvs. 12 KNm.
Platen vil være ca 14 cm tykk og ca 40 cm bred og 7 m lang.
Jeg antar at hvis man legger 10 mm armering ganske høyt i støpingen, så burde det fungere.
Platen vil være ca 14 cm tykk og ca 40 cm bred og 7 m lang.
Jeg antar at hvis man legger 10 mm armering ganske høyt i støpingen, så burde det fungere.
Sist redigert:
Om jeg har regnet riktig??
Litt rusten og har bare en eldre tabell tilgjengelig...
Så trengs det 7 stk 10 mm armeringsstenger under den tenkte belastningspunktet.
Stengene bør kunne fordeles på 200 mm bredde.
Samtidig bør man legge noen ( ~5) stenger vinkelrett mot hovedarmeringen i hele bjelkens bredde ved belastningspunktet, c/c ~40 mm.
Trekklag 25 mm.
Litt rusten og har bare en eldre tabell tilgjengelig...
Så trengs det 7 stk 10 mm armeringsstenger under den tenkte belastningspunktet.
Stengene bør kunne fordeles på 200 mm bredde.
Samtidig bør man legge noen ( ~5) stenger vinkelrett mot hovedarmeringen i hele bjelkens bredde ved belastningspunktet, c/c ~40 mm.
Trekklag 25 mm.
Kanon takk!!!!
Jeg holder deg ikke ansvarlig, men det gir meg en god pekepinn om at det burde gå og din utregning indikerer jo at jeg skal armere ganske kraftig og at fordele kraften direkte under belastningspunktet.
Jeg holder deg ikke ansvarlig, men det gir meg en god pekepinn om at det burde gå og din utregning indikerer jo at jeg skal armere ganske kraftig og at fordele kraften direkte under belastningspunktet.
Klikk her for å svare