Rudimentær skisse over en meget lav sovealkove. 140cm seng + to personer + div (under 100kg). Totalt kanskje 3000-4000N belastning spredt over 75% av overflaten.

Hvilken type bjelker bør jeg bruke under? Holder 120x45mm-bjelker? Bildet kan være misvisende da de bjelkene som er brukt der er 170mm, men hadde håpet å slippe unna med 120.

https://i.imgur.com/2HeHP1K.jpeg
https://i.imgur.com/wpltNuW.jpeg

Alt godt og god fortsettelse /M

• 3D skisse av lav sengesomkving med treramme og ribber i et hjørne. Plattform med trappetrinn, vegger i lyst treverk, viser struktur og støtte under sengen.
  • 3D-tegning av en sovalkove med trebjelker og planker. Viser strukturelle detaljer for plassering av bjelker i et byggeprosjekt.
Maximilian Wicen Maximilian Wicen skrev:
Rudimentær skisse over en meget lav sovealkove.
Hvor høyt opp er "alkovens" gulv fra undergulvet?
Hva finnes under, dvs hvordan er bjelkelaget under bygget?

• Liker
Maximilian Wicen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hvor høyt opp er "alkovens" gulv fra undergulvet? Hva finnes under, altså hvordan er bjelkelaget under bygd?
Ja altså det er jo knapt en alkove uten mer bare en opphøyning. Den står på solid betong. Den er ca 50cm over gulvet.
Eneste holdfasthetsproblemet er egentlig bjelkene om de er dimensjonert OK.
120 x 45mm eller om større bjelker trengs for en spennvidde på 2,8m x 2,4m

Det vil nok holde med 120, men det kan kanskje svikte litt. Men hvis du har betonggulv under kan du vel bare sette noen ekstra "ben" på konstruksjonen?

• Liker
Maximilian Wicen og 1 annen
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Det vil holde med 120, men det kan nok svikte litt. Men hvis du har betonggulv under kan du vel bare sette noen ekstra "ben" på konstruksjonen?
Sant det skulle jeg kunne gjøre (ekstra ben). Kommer du fra en bygningsbakgrunn eller gjetter du bare? :)

Jeg ville absolutt satt et ekstra ben i midten på de to bærelistene. Hvis du opplever at det svikter i selve gulvbjelkene (prøv å stå på dem før du legger gulvet) så holder det nok å skru et ben på siden av dem midt på spennet. Jeg utdanner meg til bygningsingeniør, men dette er vel litt gjetting basert på at jeg har renovert en del.

• Liker
Maximilian Wicen
  • Laddar…
S
Er spennvidden på bjelkene 2.4 eller 2.8 m?

• Liker
Maximilian Wicen
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Er spennvidden på bjelkene 2.4 eller 2.8 m?
2.4m.
Bærebjelkene er 2.8m.

Beste svar

P
Med 120x45 får du nedbøyning på 10 mm med C24 ved 100 kg/m2, dvs ca 300 kg på overflaten cirka. Med 145x45 C24 får du 5 mm.

Enklest er imidlertid støtteben i midten av spennvidden, da kan du lett bruke 120x45.

MvH Joakim

• Liker
KnockOnWood og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.