Jeg har reglet klart barnas rom. Neste trinn er å sette opp OSB og gipsplater. Jeg vil følge beskrivelsen og heve platen 10 mm fra gulvet før den skrus fast. Jeg har hørt at man kan gjøre det med en kubein. Problemet er at jeg jobber alene og det er vanskelig å balansere kubeinen samtidig som jeg skrur fast platen. Finnes det noe knep eller "jekk" som funker?

Legg en 10 mm tykk remse av en sponplate eller en list under platen mens du monterer den. Dra deretter bort remsen/listen.

kan du ikke ta noe som er 10 mm og legge på gulvet og sette platen på den? så tar du bort den når du har skrudd opp platen
vojma hann før

Men om det ikke er nøyaktig 10 mm. Jeg kommer jo til å stille den tunge platen mot veggen og deretter løfte. Det er vanskelig å få en tett tilkobling mot taket om jeg stiller platen på noe.

Legg en bit tynn list eller lignende under, sett platen på og skru i et par skruer på midten eller høyere opp, fjern listen og skru platen ordentlig fast.

Lurer på hvor viktig det er at platen kommer opp i taket. Hvorfor det ikke kan være en glippe på 10 mm der oppe i stedet for nede ved gulvet?

Paulina K skrev:
Men om det inte er nøyaktig 10 mm. Jeg kommer jo til å stille den tunge platen mot veggen og deretter løfte. Det er vanskelig å få en tett forbindelse mot taket hvis jeg stiller platen på noe.
Skal du ikke ha taklister? Det pleier jo ikke å være supernøyaktig hvor stor sprekk du har over og under platen. Noen cm forekommer ofte.

Jo, lister kommer jeg til å sette. Lurer bare på hvorfor det er så nøye i beskrivelsen. Skal ringe XL-bygg i morgen og spørre. Takk for rådene deres!

Kjøp en bred skrape på f.eks. Biltema. Løft med den. Er mye mer stabil enn brekkjern. Skru 1 skrue i midtregel. Så fortsetter man...

Med et litt bredere brekkjern type dette
http://www.jula.se/minikofot-380-mm-123437
blir det ganske lett å balansere sammenlignet med en vanlig kubein (men akkurat dette brekkjernet var nok i minste laget).

Hvorfor løfte? Trykker man inn den flate enden på brekkjernet under platen så blir den jo som en vippe, og det er jo bare å sette foten på den så løftes platen.

Men absolutt enklest er å bare legge en listbit på gulvet og stille platen på den. Og en eventuell glippe til taket er absolutt ingenting å bry seg om.

Ok. Takk for hjelpen!

Om man vil så kan man hoppe over taklistene og legge en latexfuge i stedet. Da må dog platene helt opp i taket. En 15cm lang kloss som man har saget til av en 70 eller 95 regel er et utmerket verktøy for å få opp platene tett mot taket. Still gipsplaten på spissen og trykk med foten på bakenden og sett deretter en skrue midt på platen og så er den på plass.

• En skisse av en trekantet kloss laget av en 70 eller 95 regel, brukt for å presse gipsskiver opp mot taket for montering.
Bruk en väggskivlyft som faktisk er laget for det du prøver å oppnå

// Mats

knepet egentlig er at når man monterer gipsplater der man vil presse dem opp mot taket, pleier man å bruke en såkalt gipsfot eller en gipssjekk med håndtak og låsekile. gipssjekk kan både kjøpes og leies. på f.eks. cramo kan du leie og hos div bygggrossister/leverandører kan du kjøpe... men vil man spare en liten slant, gjør som ellers er sagt. ikke glem å lodde platene bare før skruing.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.