Hei!

Jeg driver med modelljernbaner og skulle trenge et stort hobbyhus på minst 150 kvadratmeter. Hvis jeg bygger huset på min tomt, et enkelt hus, et eneste rom, ingen vinduer, bare en dør, ikke vann og avløp men strøm og varme selvfølgelig. Den nærmeste liknelsen burde være en garasje. Hva ville blitt billigst? Trehus, betong, tegl? Hva anslår dere kostnaden til?

Takknemlig for svar.
Peter

Mikael_L
Trehus med trebjelkelag på pilar. Om grunnforholdene tillater det.

Min gjetning blir ca 1200-2000:- /kvm i materialkostnad for et enkelt hus på pilar.
Da tenker jeg på det billigste materialet overalt, typ billigste betongpanner og billig click-gulv osv. Samt litt halvveis isolert.
Ingen varme og ventilasjon heller. Men noen elradiatorer og en paxvifte koster ikke mye.

Skal du leie snekkere så kommer det vel på ca 5 timer /kvm, dvs rundt 2000:- /kvm.

Så finnes det jo en masse tilleggskostnader for byggherre. Byggesøknadsavgift, byggfeilforsikring, ev ferdigstillingbeskyttelse, ev kvalitetsansvarlig, ev konstruksjonstegninger osv osv. Det kan raskt komme opp i over 100 tusen der, i "unødvendige" kostnader.

edit:
Nå får andre si ifra, hvis dere synes jeg kalkulerer for optimistisk. En sykdom jeg har :D

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.