Ja, da var det på tide å bygge garasje.

Har laget tegning på en med dimensjonene 8.40 x 5.60.
Passer bra her.

Skal støpes på søyler.
Men to spørsmål.

1. Det står at man bør ha avstanden 120 mellom søylene.
Hvor ille er det hvis jeg har ca. 180 istedenfor?

2. Hvordan gjør man det ved hjørnesøylene? Jeg har jo bjelkeholdere som er U-formet, men i en slik kan ikke to bjelker møtes i hjørnet. Skal man trykke ned to holdere i hjørnesøylene, vinkelrett mot hverandre? Eller hvordan pleier man å gjøre?

Takknemlig for svar.

Nå henger jeg ikke helt med....

Har du tenkt å bygge en garasje med trebjelkelag???

Et bilde ville gjøre det lettere.

Da henger jeg enda mindre med? Det er jo ikke noe gulv i den konstruksjonen? I så fall er det vel ikke noe problem med hjørneplinter?

Nei, ingen gulv.

Altså... jeg støper egne pillarer i papp-rør. Så setter jeg ned bjelkeholdere. Men disse er jo U-formet.
I hjørnene møtes to bjelker, og det er ikke mulig å få både den ene og den andre bjelken til å hvile på en bjelkeholder samtidig. Så... hvordan pleier man å gjøre det i hjørnene? Setter man to U-formede holdere vinkelrett mot hverandre, eller finnes det bjelkeholdere som er laget for hjørnepillarene?

Og hvordan var det med avstanden mellom pillarene? Er 180 cm bra nok?

Men du skal jo ha vertikale stolper.

Er det en carport du skal bygge og du lurer på om man kan feste 2 bjelkesko i hjørnestolpene for å feste lekter i som du deretter skal spikre opp veggen på?

Altså jeg forstår fortsatt ikke hva du mener.
Som du har lenket til i innlegg 3 så finnes det ingen gulv.
Da setter du jo pillarer med vertikale stolper.
Så bygger du vegger med stolpenes hjelp.

Sist redigert:
Jeg henger ikke helt med heller ærlig talt, så jeg vil gjerne begynne fra begynnelsen.

Du vil bygge en garasje.
Skal du kunne varme opp det, eller skal det være en ren kaldgarasje?
Skal du kunne varme det på en fornuftig måte, så kan du ikke bygge på pilarer.

Garasjen skal ikke være oppvarmet og det finnes ikke noe "gulv" i garasjen. Men det er jo ikke heller en carport fordi det ikke har noen "åpne" vegger. Jeg har nemlig sett to garasjer som er bygget akkurat slik, dvs. at svillen ligger i stolpeskoene og at stolpene deretter hviler på svillen. Deretter spiker man lekter på utsiden og vegg på dem.

Men hvorfor skal du ha en syll på en bygning uten gulv?

Jeg tror jeg begynner å forstå, men har du vurdert å lage en kantbalk langs ytterkantene i stedet?
Slik jeg ser det, får du for det første en tett nederdel, og hvis man plasserer et lag eller to med leca på en støpt kantbalk, har du nettopp fått en kjempefin flate å spikre en syll på.
Det er jo ingen problemer å lage takstoler som håndterer 8 meter frittbærende heller, og med en kantbalk under bærer det uten problemer.

wanegardh: Vet faktisk ikke. Jeg har sett på to garasjer hos mine naboer. Ingen av dem har gulv, men begge er bygget med sviller som hviler på søyler.

Mats: Jeg tenker meg en del som er lagringsdel, og at jeg støper en kantbjelke mellom søylene når de er på plass, alternativt bare lecablokker mellom dem slik at det blir tett. Sånn var det gjort på en av garasjene jeg så på. Den andre hadde ingenting mellom søylene.

Dessuten skulle jeg ønske å ha portene (to) på langsidene, som dette bildet viser:
http://marmander.se/images/goldfish/garage.jpg

Det innebærer jo at avstanden mellom to stolper blir ca. 2,60 akkurat der. Hvordan gjør man da med de to takstolene som ikke kommer til å få avlastning på noen av stolpene? Tenker meg en "taksyll" som står på høykant og som går mellom stolpene som takstolene hviler på. Stolpene utgjøres av to limte/boltet 45x95-er og jeg kapper den ene 45 x 45-en så den slutter f.eks. 170 cm (eller hvilken dimensjon er nok?) nedenfor den andre. På den hviler "taksyllen". Kan det være noe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.