Hei! Jeg har et rom som er 5x10m. Her er det tenkt å bli et gym. Om jeg tar inn gymmaskiner så blir treningsarealet ikke så anvendelig for andre aktiviteter. Jeg tenkte derfor slik:

-Et sett med 5m stålrør som danner en slags kube.
-Ingenting festes i vegg eller tak.
-I de tverrgående rørene kan man så henge boksesekk, trx-bånd, romerske ringer og lignende.
-Å feste rørene i hverandre burde vel gå å gjøre som når man bygger stillasjer eller kobler rør?

Nå lurer jeg på hvor tykke rør må være for å tåle en vekt på 200kg i midten av 5m? Finnes det slike rør?

på bildet er en lignende ”crosscage” men jeg vil ha 5m lange rør

• Ett gym med en metallram for trening, henge-ringer, boksesekk. En person bruker en treningsplate i hjørnet av rommet.
S
Det finnes konstruksjonsrør, det som kommer til å være begrenset er nok deformasjonen. Har du noe krav på maksimal deformasjon?

Du får jo opp litt i dimensjon når det handler om 5m lengde..

Kommer du til å feste stillingen i gulvet? Om ikke øker det også på nødvendig dimensjon..

Så hvordan du har tenkt å feste dem sammen også..

Finnes det mulighet for tverrstag/annen type forsterkning?

S scorp1on skrev:
Det finnes konstruksjonsrør, det som vil være begrenset er nok deformasjonen. Har du noen krav på maksimal deformasjon?
Er deformasjon det samme som hvor mye det bøyer seg? Det spiller ikke så stor rolle. Men det skal jo føles trygt å henge i.

Violina Violina skrev:
Du får jo opp litt i dimensjon når det handler om 5m lengde..

Kommer du til å feste stillingen i gulvet? Hvis ikke øker det også på nødvendig dimensjon..

Så hvordan du har tenkt å feste dem sammen også..

Finnes det mulighet for tverrstang/annen type forsterkning?
Jeg prøver å få dette sammen i hodet. Rommets bredde er fem meter, det er derfor jeg vil kunne kjøre over hele bredden uten å måtte snuble. Å skru fast i gulvet er ikke noe problem.

D dkhansson skrev:
Jeg prøver å få dette til i hodet. Rommets bredde er fem meter, det er derfor jeg vil kunne kjøre over hele bredden uten å snuble. Å skru fast i gulvet er ikke noe problem.
Ingen mulighet for støttebein i midten?

Det er jo ikke den statiske belastningen når man bare henger 200 kg som er dimensjonerende, men når man trener og gjør diverse øvelser blir det jo også en dynamisk last..

Har du mulighet til å få noe sveiset?

Edit: bolter i gulvet gjør at det tar opp laster betydelig bedre :)

Violina Violina skrev:
Ingen mulighet for støttebein i midten?

Det er jo ikke den statiske belastningen når man bare henger 200 kg som er dimensjonert, men når man trener og gjør diverse øvelser blir det jo også en dynamisk last..

Har du mulighet til å få noe sveiset?

Edit: bolter i gulvet gjør at det tar opp laster betydelig bedre :)
gulvet kan vi bolte rundt som vi vil i. Men jeg vil jo at treningsdeltakerne også kan spille pingpong eller innebandy eller danse om de vil. Så et tykt rør ville ikke være noen problem. Ikke penger heller, vi sammenligner mot å kjøpe inn en masse gymmaskiner.

D dkhansson skrev:
gulvet kan vi bolte rundt best vi vil i. Men jeg vil jo at treningsdeltakerne også kan spille pingpong eller innebandy eller danse om de vil. Så et tykt rør ville ikke være noe problem. Ikke penger heller, vi sammenligner mot å kjøpe inn en masse gymmaskiner.
Jeg vil si at du trenger opp på minst VKR 80*40*5 for å ikke risikere en altfor stor nedbøyning..

Edit: gjerne da med skrå stag i hjørnene

• Liker
dkhansson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jeg vil si at du trenger opp til minst VKR 80*40*5 for å ikke risikere en altfor stor nedbøyning..

Edit: gjerne da med skråstag i hjørnene
Er runde rør mindre holdfaste sammenlignet med firkantprofiler?

D dkhansson skrev:
Er runde rør mindre holdbare sammenlignet med firkantprofiler?
Jeg vil si at de er sterkere, men siden du ikke har avslørt om det blir sveising eller ikke så anbefaler jeg firkantrør for de er lettere å skru sammen :geek:

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Skulle si at de er sterkere, men siden du ikke har avslørt om det blir sveising eller ikke så anbefaler jeg firkantrør for de er lettere å skru sammen :geek:
Da hadde jeg valgt firkantrør. Å kunne bygge om og legge til deler hadde jo vært en drøm!

D dkhansson skrev:
Da hadde jeg valgt firkantrør. Å kunne bygge om og legge til deler hadde jo vært en drøm!
Firkantrør kan du jo lett forbinde med plater og skruer, og lett å bore og henge opp ting i også :)

• Liker
dkhansson
  • Laddar…
S
Violina Violina skrev:
Jeg ville si at du trenger opp til minst VKR 80*40*5 for å ikke risikere en altfor stor nedbøyning..

Edit: gjerne da med skrå stag i hjørnene
Deformasjonen for en fritt opphengt bjelke i henhold til den du nevner med en punktlast (karakteristisk verdi) i midten fører til en deformasjon på 31 mm ekskl. egentyngden.

S
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det ingen problem med holdfastheten (inkl. regnet på en dynamisk forstørrelsesfaktor på 1.5) samt dimensjonerende verdier på lastene (lastene forstørres med en viss faktor utover den dynamiske forstørrelsesfaktoren).

Sett til deformasjonene får jeg det til 17 mm (å sammenligne f.eks. med L/300) da har jeg regnet med den forstørrede lasten samt egentyngde men ikke med dimensjonerende verdier utover det.

Jeg har regnet på en 2D ramme hvor jeg har antatt en ikke momentstiv innspenning i gulvet (boltet).

Sist redigert:
  • Wow
dkhansson
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Med en VKR 120x60x4 S355J2H blir det inga problemer med fastheten (inkl. regnet på en dynamisk forstørrelsesfaktor på 1.5) samt dimensjonerende verdier på lastene (lastene forstørres med en viss faktor utover den dynamiske forstørrelsesfaktoren).

Sett til deformasjonene får jeg det til 17 mm (å sammenligne f.eks. med L/300) da har jeg regnet med den forstørrede lasten samt egentyngde, men ikke med dimensjonerende verdier utover det.

Jeg har regnet på en 2D ramme der jeg har antatt en ikke momentstiv innspenning i gulvet (boltet).
wow. Takk!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.