Hei.

Jeg skal avlaste en bærende vegg og har brukt "svenskt trä byggbeskringar"s beregning om dimensjonering av limtrebjelke, men siden de lander i at det trengs en 4050x115 bjelke så hadde jeg gjerne sett på stålbjelke for å slippe høyden som en limtrebjelke bygger. Har googlet i evigheter men finner ingen lignende guide for stålbjelker.
Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Mål på alt samt forslag på limtrebjelke finnes i vedlagt bilde.

Mvh Jonas

• 3D-tegning av et hus med dimensjoner; tekst viser beregning for limtrebjelke og detaljer om konstruksjonsstandard, snøsone, plass og materialvalg.
J jonas ritsle skrev:
Hei.

Jeg skal avlaste en bærende vegg og har brukt "svenskt trä byggbeskringar"s utregning om dimensjonering av limtrebjelke, men siden de ender med at jeg trenger en 4050x115 bjelke så skulle jeg gjerne sett på stålbjelke for å slippe høyden som en limtrebjelke bygger. Har googlet i evigheter men finner ingen lignende guide for stålbjelker.

Mvh Jonas
Den sier vel at du trenger en 115x405, ikke 115x4050?

J jonas ritsle skrev:
Hei.

Jeg skal avlaste en bærende vegg og har brukt "svenskt trä byggbeskrivningar"s utregning om dimensjonering av limtrebjelke, men siden de lander på at det trengs en 4050x115 bjelke så ville jeg gjerne sett på stålbjelke for å slippe høyden som en limtrebjelke bygger. Har googlet i evigheter men finner ingen lignende guide for stålbjelker.

Mvh Jonas
405x115*

P patrikd84 skrev:
P patrikd84 skrev:
Så klart. Helt riktig at den nullen som slapp inn der ikke skal være der

Last ned Tibnors konstruksjonstabeller, på slutten finnes dimensjoneringstabeller.

80 kN i total last burde bety bety at du har regnet fram en dimensjonerende last som du skal veksle av for på 80 kN/4,2 m = 19 kN/m.

4,2 m finnes ikke i tabeller men nærmeste større enn 4,8 m. Så minste profilen som går å velge ifølge den tabeller blir HEB200 men vil sikkert være overdimensjonert en del.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.