2.826 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
HJELP!! Store mangler fasaderenovering, hva gjøre?
Hei,
Jeg har en fasaderenovering på gang som snart er ferdig. Paneler, vindusbytte samt noe tilleggsisolering og blikkenslagerarbeid.
Det lokale firmaet som utførte jobben tok to dagers pause, og jeg benyttet anledningen til å ta inn bekjente snekkere for å se på arbeidet. Ifølge alle tre snekkere er arbeidet langt fra godkjent. Mer enn 15 anmerkninger, og de var tvilsomme til at snekkeren har kompetansen til å utføre arbeidet på riktig måte.
Jeg har samlet alle noteringene og invitert det lokale firmaet til et møte innen kort tid for å diskutere tiltak/løsninger.
Mitt spørsmål. Hva gjør man hvis man ikke blir enige? Store deler av panelarbeidet må eventuelt gjøres om. Det blir ikke billig for firmaet. Jeg ville selvfølgelig ikke havnet her, men har ikke noe valg da det dessverre er veldig dårlig gjort. De har stresset gjennom hele arbeidet fra start og jeg har sagt at de må ta det rolig allerede fra begynnelsen.
Tar man inn en uavhengig besiktigelsesmann? Hva skjer hvis firmaet ikke vil gjøre om arbeidet? Hvordan regner man ut hva som er rimelig å betale?
Trist erfaring, men dessverre er jeg nå i den situasjonen.
Tips på hvordan man kan håndtere det smidig?
Kalle
Jeg har en fasaderenovering på gang som snart er ferdig. Paneler, vindusbytte samt noe tilleggsisolering og blikkenslagerarbeid.
Det lokale firmaet som utførte jobben tok to dagers pause, og jeg benyttet anledningen til å ta inn bekjente snekkere for å se på arbeidet. Ifølge alle tre snekkere er arbeidet langt fra godkjent. Mer enn 15 anmerkninger, og de var tvilsomme til at snekkeren har kompetansen til å utføre arbeidet på riktig måte.
Jeg har samlet alle noteringene og invitert det lokale firmaet til et møte innen kort tid for å diskutere tiltak/løsninger.
Mitt spørsmål. Hva gjør man hvis man ikke blir enige? Store deler av panelarbeidet må eventuelt gjøres om. Det blir ikke billig for firmaet. Jeg ville selvfølgelig ikke havnet her, men har ikke noe valg da det dessverre er veldig dårlig gjort. De har stresset gjennom hele arbeidet fra start og jeg har sagt at de må ta det rolig allerede fra begynnelsen.
Tar man inn en uavhengig besiktigelsesmann? Hva skjer hvis firmaet ikke vil gjøre om arbeidet? Hvordan regner man ut hva som er rimelig å betale?
Trist erfaring, men dessverre er jeg nå i den situasjonen.
Tips på hvordan man kan håndtere det smidig?
Kalle
Vet ikke hvordan man gjør det smidig, men viktig er det vel å gjøre tydelig med forventninger. Hva anser dere være feil og hvorfor, samt gjøre det tydelig at du forventer at det gjøres korrekt og hvis de ikke tror de kan løse det korrekt, kan de på egen kostnad få inn noen som kan. Alternativt kan de gå med på å trekke seg fra arbeidet, erstatning vil utgå etter at det ferdigstilles av et annet firma, og avhenger da av hvor mye av deres arbeid som kunne brukes samt det nye firmaets pris. Går dere i minus fordi det nye firmaet må begynne med å rive deres arbeid, vil dere i stedet kreve erstatning.
T TypRätt skrev:Vet ikke hvordan man gjør det smidig, men viktig er vel å gjøre forventningene tydelige. Hva anser dere å være feil og hvorfor, samt gjøre det tydelig at du forventer at det gjøres korrekt og tror de ikke at de kan løse det riktig, kan de på egen bekostning hente inn noen som kan. Alternativt så går de med på å trekke seg fra arbeidet, erstatning vil bli utbetalt etter at det er ferdigstilt av annet firma og avhenger da av hvor mye av deres arbeid som kunne brukes samt den nye firmaets pris. Går dere i minus fordi det nye firmaet må begynne med å rive deres arbeid, vil dere i stedet kreve erstatning.
Hei, takk for svar. Jeg får se hvordan det går. Mvh Kalle
En uavhengig takstmann som begge parter kan akseptere pleier å fungere veldig bra hvis man ikke allerede fra starten er enig om hva som må utbedres. Men unngå å ende opp med å ta inn hver sin mer eller mindre partiske takstmann, det blir bare tull.Kalle91 skrev:
Ikke glem at den eneste muligheten du sannsynligvis har, er betalingen. La deg ikke lure til å betale for det som er "ferdig", selv om det selvfølgelig ikke nødvendigvis er rimelig å holde tilbake hele betalingen. Det du holder tilbake skal være nok for å la noen andre ferdigstille til et profesjonelt resultat.
takk for svar. Jeg sendte en liste med alle bemerkninger til firmaet. I dag fikk jeg svar at de ikke ønsket å fortsette og at jeg skulle ta inn noen andre. De klaget på at ingenting i huset var som det skal og at huset i prinsippet bare var hodepine. Noe jeg ikke kan forstå da det ikke er noe bemerkelsesverdig med prosjektet.C cpalm skrev:En uavhengig besiktigelsesmann som begge parter kan akseptere pleier å fungere veldig bra hvis man ikke er enig fra starten om hva som må utbedres. Men unngå å ta inn hvert sitt mer eller mindre partiske besiktigelsesmann, det blir bare pannkake.
Aldri glem at den eneste holdhaken du sannsynligvis har er betalingen. La deg ikke lure til å betale for det som er "klart", selv om det naturligvis ikke nødvendigvis er rimelig å holde tilbake hele betalingen. Det du holder tilbake, skal være nok til å la noen andre fullføre til et fagmessig godt resultat.
Sannsynligvis visste han allerede fra start at arbeidet ikke var korrekt utført og at han ikke hadde kompetansen. Han håpet bare på at jeg ikke skulle merke det (noe jeg gjorde takket være snekkere som kan yrket).
Han svarte også at han ville sende alle fakturaer fra leverandørene.
- Jeg har havnet i en situasjon der jeg har paneler som må rives og ikke kan gjenbrukes.
- Ekstra arbeid som vil ta hele ferien min å rydde opp i.
- Jeg hadde også tenkt å gjøre vindusbytte selv før jeg valgte ham til å ta over den delen i forbindelse med panelarbeidet. Jeg har tilbud fra et selskap i utlandet på nøyaktig samme produkt (bokstavelig talt) til betydelig lavere pris.
Jeg valgte ham da jeg ønsket å kombinere panelarbeid og isolasjon med vindusbytte da jeg trengte en pause fra prosjektering og kunne fokusere på annet. Dessverre ble det helt motsatt.
Er det sånn at det er firmaet som har kjøpt inn materiale som du ikke lenger mener du kan bruke, så trenger du ikke betale de fakturaene han sender til deg for materialet. Du har betalt for en tjeneste der han kjøper inn materiale og spikrer opp dette. Har han ikke oppfylt dette kan du meddele ham at det står ham fritt å komme og hente sitt materiale men at du ikke vil stå for materialkostnaden da arbeidet ikke er ferdig. Kan du derimot bruke materialet er det rimelig at du betaler for det og beholder det, men vær da tydelig med hvilket.
…og egentlig burde han også gjenopprette fasaden/huset til opprinnelig stand hvis han nå ikke lenger vil fullføre den avtalte tjenesten fasadebytte. Han kan jo ikke komme og rive all panel/lekte/papp og etterlate huset helt ubeskyttet.T TypRätt skrev:Er det slik at det er firmaet som har kjøpt inn materiale som du ikke lenger anser du kan bruke, så trenger du ikke betale de fakturaene han sender til deg for materialet. Du har betalt for en tjeneste der han kjøper inn materiale og spikrer opp dette. Har han ikke oppfylt dette, kan du meddele ham at det står ham fritt å komme og hente materialet sitt, men at du ikke kommer til å stå for materialkostnaden da arbeidet ikke er ferdig. Kan du derimot bruke materialet er det rimelig at du betaler for det og beholder det, men vær da tydelig med hvilket.
Klikk her for å svare