21.332 lest ·
37 svar
21k lest
37 svar
Hjelp meg hvordan vi skal konstruere lokk med hengsler til skuffer
Hei!
Vi har et lite problem på loftet. Langs hele den ene siden har vi bygd en lang kasse der vi har tenkt å lagre masse skrot
Nei, men, sengetøy og julestaker blant annet.
Hvert lokk vil variere i størrelse siden det er avhengig av rommets størrelse, men alle vil være 900 dype og bredden er som bredest 1200.
Alt skal bygges i 16 mm MDF er det tenkt.
Så skal vi se om jeg i det hele tatt kan forklare. Lengst inn etter masoniten kommer det til å sitte en fast plate, så der kan man ikke komme til hvis man ikke vil (det vil være mulig hvis man vil ettersom transformatorene til spottene sitter der). Ytterligere en regel vil bli satt opp i fremre del mellom støttebena for å feste en front på kassen.
Og så til lokket. Det trenger ikke være noen high tech-løsning. Bare et lite uttak i fremre del av lokket så man kan løfte det opp, og en eller annen innretning med en pinne under slik at lokket holder seg åpent. Men hvordan skal man gjøre det? Hva trenger man for hengsler? Jeg vil helst ikke se dem om mulig.
Forstår dere i det hele tatt hva jeg mener?

Vi har et lite problem på loftet. Langs hele den ene siden har vi bygd en lang kasse der vi har tenkt å lagre masse skrot
Hvert lokk vil variere i størrelse siden det er avhengig av rommets størrelse, men alle vil være 900 dype og bredden er som bredest 1200.
Alt skal bygges i 16 mm MDF er det tenkt.
Så skal vi se om jeg i det hele tatt kan forklare. Lengst inn etter masoniten kommer det til å sitte en fast plate, så der kan man ikke komme til hvis man ikke vil (det vil være mulig hvis man vil ettersom transformatorene til spottene sitter der). Ytterligere en regel vil bli satt opp i fremre del mellom støttebena for å feste en front på kassen.
Og så til lokket. Det trenger ikke være noen high tech-løsning. Bare et lite uttak i fremre del av lokket så man kan løfte det opp, og en eller annen innretning med en pinne under slik at lokket holder seg åpent. Men hvordan skal man gjøre det? Hva trenger man for hengsler? Jeg vil helst ikke se dem om mulig.
Forstår dere i det hele tatt hva jeg mener?

Tror jeg forstår hvordan du mener. Lukens bakkant skal gå bak mot den lave skuffveggen som allerede er på plass på bildene? Lokket løftes opp mot skråtaket i bakkant og skal da altså ha hengsler i bakkant? Hengselen i henhold til linken kan du sette i underkant av lokket og overkant av den bakre skuffveggen så den ikke synes. http://www.jula.se/gangjarn-75x50-mm-343419 Eventuelt trenger du å forsterke skuffveggen, vanskelig å se hva den består av.... Slike hengsler finnes i alle mulige varianter og prisklasser.....
Den enkleste løsningen for å holde luken åpen er vel å sette en hengslet pinne på hver side av lukens underside i forkant. Pinne settes rett ned i en passende spor innenfor skuffens fremre vegg i åpen stilling og skyves ganske enkelt bak i skuffen når den skal lukkes. Ønsker man å fjerne pinnen helt i lukket stilling (så den ikke hviler mot skuffbunnen) setter man borrelås eller magnet eller noe så den sitter fast mot lokket i lukket stilling.
Noen tips....
Den enkleste løsningen for å holde luken åpen er vel å sette en hengslet pinne på hver side av lukens underside i forkant. Pinne settes rett ned i en passende spor innenfor skuffens fremre vegg i åpen stilling og skyves ganske enkelt bak i skuffen når den skal lukkes. Ønsker man å fjerne pinnen helt i lukket stilling (så den ikke hviler mot skuffbunnen) setter man borrelås eller magnet eller noe så den sitter fast mot lokket i lukket stilling.
Noen tips....
Sist redigert:
Medlem
· Stockholm
· 4 491 innlegg
Bygg uttrekkbare skuffer i stedet.
Ha faste lokk og legg pute tepper etc på.
Lokk vil gjøre deg gal, klemme fingre, det vil ligge ting på lokket du må flytte først osv......
BYGG UTTAKBARE SKUFFEF!
Ha faste lokk og legg pute tepper etc på.
Lokk vil gjøre deg gal, klemme fingre, det vil ligge ting på lokket du må flytte først osv......
BYGG UTTAKBARE SKUFFEF!
Medlem
· Stockholm
· 4 491 innlegg
Bygg grunnere bokser oppå reglen, eller bytt regel.
Plassen i alle disse boksene vil rekke en god stund selv om de er grunnere.
Plassen i alle disse boksene vil rekke en god stund selv om de er grunnere.
Hvis vi sammenligner fordeler og ulemper med uttrekkbare skuffer vs lokk
Lokk
+Kan utnytte hele rommet og kan legge ned lange ting
+billigste løsning?
-Klumpete, slitsomt å flytte på ting.
Skuffer
+klart smidigere å bare kunne dra ut
-mister rom
-dyrere
Dere må gjerne bygge på listen eller rette meg.
Nå får jeg beslutningsangst :/
Lokk
+Kan utnytte hele rommet og kan legge ned lange ting
+billigste løsning?
-Klumpete, slitsomt å flytte på ting.
Skuffer
+klart smidigere å bare kunne dra ut
-mister rom
-dyrere
Dere må gjerne bygge på listen eller rette meg.
Nå får jeg beslutningsangst :/
Det øverst med lokk som du sa synes jeg virker mest fornuftig
da kan du kanskje tilpasse noen rom for dine gardinstenger mm
og så har du noen der du kan sette ned mindre pappesker f.eks. med småting
så er det jo ikke så besværlig om du vil bygge om f.eks. et rom til noe annet
gøy med bønner som hopper rundt og fikser og trikser
da kan du kanskje tilpasse noen rom for dine gardinstenger mm
og så har du noen der du kan sette ned mindre pappesker f.eks. med småting
så er det jo ikke så besværlig om du vil bygge om f.eks. et rom til noe annet
gøy med bønner som hopper rundt og fikser og trikser
Det er min samboer som skal bygge boksene. Han er bare ikke så mye for forum så jeg spør for oss 
Jeg skal derimot gi meg i kast med å male alt, så denne måneden har jeg lovet meg selv en malingssprøyte som jeg håper at jeg skal klare å håndtere
Jeg skal derimot gi meg i kast med å male alt, så denne måneden har jeg lovet meg selv en malingssprøyte som jeg håper at jeg skal klare å håndtere
Tror dere at et vanlig kort hengsel klarer å løfte så store lokk?
Vil ikke bygge noe som går i stykker med en gang.
Min sambo sier det er best å sette lange som på stalldører, men det synes jeg ikke er så interessant.
Hvor finner man pinner med en fjær tro? Jeg tenker meg noe i stil med sånne man setter på dører, bare med litt svakere fjær... Og lengre kanskje trengs.
Hvorfor skal det være så lett å tegne, men vanskelig å utføre?
Vil ikke bygge noe som går i stykker med en gang.
Min sambo sier det er best å sette lange som på stalldører, men det synes jeg ikke er så interessant.
Hvor finner man pinner med en fjær tro? Jeg tenker meg noe i stil med sånne man setter på dører, bare med litt svakere fjær... Og lengre kanskje trengs.
Hvorfor skal det være så lett å tegne, men vanskelig å utføre?
ha ha pinner fra bakluken
da må hun også ha en lås ellers står luken åpen hele tiden
Ja pianogangjern funker og går ikke i stykker
Det finnes mange store massive garderobedører som sitter med pianogangjern
og dessuten blir det bare en liten avrundet messingkant man ser (jeg hadde satt sånne selv)
luken skulle vel være i mdf? lag et lite overheng noen cm så slipper du bore hull eller sette håndtak
siden lukene sannsynligvis ikke skal fly opp og ned nitten ganger om dagen (eller skal det bli loppemarked)
så virker det enkleste som noen skrev med pinner på hver side med lite gangjern
når du åpner så stiller den seg opp selv (eller som noen skrev sett borrelås så sitter den i underkant
lokket og stiller seg opp når den løsnes (den konstruksjonen har jeg på luker i uthuset)
da må hun også ha en lås ellers står luken åpen hele tiden
Ja pianogangjern funker og går ikke i stykker
Det finnes mange store massive garderobedører som sitter med pianogangjern
og dessuten blir det bare en liten avrundet messingkant man ser (jeg hadde satt sånne selv)
luken skulle vel være i mdf? lag et lite overheng noen cm så slipper du bore hull eller sette håndtak
siden lukene sannsynligvis ikke skal fly opp og ned nitten ganger om dagen (eller skal det bli loppemarked)
så virker det enkleste som noen skrev med pinner på hver side med lite gangjern
når du åpner så stiller den seg opp selv (eller som noen skrev sett borrelås så sitter den i underkant
lokket og stiller seg opp når den løsnes (den konstruksjonen har jeg på luker i uthuset)
Vurderer om vi kanskje skulle montere noe sånt her innenfor alle lukene.
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80230224/
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80230224/
de skapåpnerne fungerer nok ikke
det er slik med dem at på skap skal man kunne trykke inn skapdøren litt så de skyver døren litt ut
tror knapt det fungerer med luker som ligger nede
mener du konstr med pinnene?
lett å forklare
åpne et lokk så mye som du vil
sett en pinne mellom lokk og gulv i den høyden du vil
skru fast et lite hengsel i lokk/pinne
sett litt borrelås lenger ned på pinnen og tilsvarende på samme sted i lokket (trykk pinnen dit før du lukker
siden du har en regel i overkant under lokkets sider
så kan du frese ut et spor i disse (deri skal pinnen passe
deretter monterer du pinnen med hengsel som jeg beskrev (men ingen borrelås
Når du så løfter lokket, vil pinnens innerste ende falle ned og lokket er åpent
når du lukker, skyver du inn pinnen som glir langs sporet til lokket har lagt seg (en enkel konstr
men har du pinnen slik at den sleper i gulvet så kanskje det blir problemer (for der står eller ligger andre ting i veien
det er slik med dem at på skap skal man kunne trykke inn skapdøren litt så de skyver døren litt ut
tror knapt det fungerer med luker som ligger nede
mener du konstr med pinnene?
lett å forklare
åpne et lokk så mye som du vil
sett en pinne mellom lokk og gulv i den høyden du vil
skru fast et lite hengsel i lokk/pinne
sett litt borrelås lenger ned på pinnen og tilsvarende på samme sted i lokket (trykk pinnen dit før du lukker
siden du har en regel i overkant under lokkets sider
så kan du frese ut et spor i disse (deri skal pinnen passe
deretter monterer du pinnen med hengsel som jeg beskrev (men ingen borrelås
Når du så løfter lokket, vil pinnens innerste ende falle ned og lokket er åpent
når du lukker, skyver du inn pinnen som glir langs sporet til lokket har lagt seg (en enkel konstr
men har du pinnen slik at den sleper i gulvet så kanskje det blir problemer (for der står eller ligger andre ting i veien